fbpx

Šetříme energii v kanceláři: Tipy a rady0

V nepříznivé ekonomické situaci hledá řada firem cestu, jak snížit své provozní výdaje. Jedním z efektivních řešení jsou úspory energií, které mohou ušetřit i desítky procent provozních nákladů firmy. Kde všude je možné energii ušetřit?

Ekonomická krize ukázala, které firmy umí pružně reagovat na nepříznivou situaci na trhu a přizpůsobit tomu svůj byznys. Manažeři firem museli přijmout rozhodnutí, zda snížit ceny svých produktů a přijímat méně výnosné či prodělečné zakázky, dokud se krize „nepřežene“, nebo identifikovat zbytečné náklady na provoz kanceláří a výroby a ušetřit. Druhá varianta je přitom efektivním řešením, protože zvyšuje výkonnost firmy, dlouhodobě přináší úspory a je šetrná k přírodě.

Reklama

„Vyměnit staré žárovky za úspornější variantu často nestačí – šetřit energii se dá i na vytápění.“

Náklady na provoz kanceláří spolknou velkou část firemního rozpočtu. A největší podíl si obvykle připisují náklady na energie – a nejsou to jen náklady na elektřinu pro osvětlení kanceláří. Proto jen výměna žárovek za úspornější zářivky stačit nebude. Náklady na vytápění (elektřina, plyn, topné oleje, tuhá paliva), spotřebovanou vodu (vodné a stočné), náklady na klimatizaci či ventilaci kancelářských prostor – tady všude lze ušetřit nemalé peníze.

Úspory energie na Nazeleno

    – Snižte své náklady na vytápění

    – Ceny energií 2010

    – Snižte svůj účet za elektřinu a vodu

    – Zateplení střechy a fasády

    – Čím topit a za kolik?

Energetický audit ukáže úniky energií

Pokud chceme energii ušetřit ve větším počtu kanceláří nebo v celé budově, popřípadě ve výrobních prostorách, pak se vyplatí nechat si odborníky vypracovat energetický audit. V něm se stanoví celková energetická náročnost objektu, vyhodnotí se slabá místa a odborníci navrhnou optimalizaci.

Cena energetického auditu je závislá na velikosti a složitosti budovy. Zatímco za rodinný domek zaplatíte 5 000 korun, u vysokoškolské budovy se cena vyšplhá i k půl milionu. Výsledkem auditu může být kupříkladu doporučení zateplení části budovy, rekonstrukce rozvodů ústředního topení, instalace termostatických ventilů nebo výměna oken. Díky provedeným změnám tak zadavatel auditu může ušetřit i statisíce korun ročně.

Jak ušetřit energii v kanceláři? Používejte úsporné osvětlení nebo využívejte termostat
Jak ušetřit energii v kanceláři? Používejte úsporné osvětlení nebo využívejte termostat

Inteligentní systém ohlídá spotřebu energie

Řešením může být například inteligentní systém řízení budov, který využívá energie účelněji. „Takový systém minimalizuje energetickou náročnost budovy při zachování uživatelského komfortu. Tyto systémy mohou centrálně ovládat a slaďovat všechny funkce budovy. Výhodou je možnost vzdáleného přístupu a tím i ovládání přes internet nebo mobilním telefonem,“ popisuje přednosti systému Jan Procházka, specialista ze společnosti DEE Global Consulting. Ta se zabývá energetickými audity v tuzemsku i zahraničí.

Návratnost investice se podle Procházky obvykle pohybuje mezi 2 – 5 lety. Záleží na použité technologii, oblasti činnosti, energetické náročnosti firmy a v neposlední řadě na nárůstu cen energií.

document.write(„“);

Malým firmám, které si nemohou energetický audit dovolit, lze doporučit alespoň tyto základní možnosti, jak energii uspořit.

Tipy k úsporám energií v kanceláři

  • Vyměňte zdroje světla za nejmodernější vysoce úsporné jednotky. Úspora energie oproti běžnému zdroji až 50 %! Příkladem jsou LED žárovky. Jedna bodová LED sice vyjde v průměru na 400 až 800 korun, oproti běžným žárovkám vydrží svítit až 100 tisíc hodin a spotřeba energie je o 80 % nižší. Klasická žárovka vydrží jen 1 000 hodin.
  • Instalujet termostaty, zamezte přetápění kancelářských prostor, zaveďte řízené větrání i vytápění.
  • Instalujte úsporné spotřebiče.
  • Používejte studenou vodu k mytí rukou, ve výrobních provozech používejte užitkovou vodu místo pitné vody.
  • Spouštějte klimatizační jednotky jen v nejteplejších dnech roku, místnosti ochlazujte jen o 5-8 stupňů méně, než je venkovní teplota. Větší rozdíly jsou totiž energeticky náročné a nesou s sebou zdravotní rizika. Místo klimatizace preferujte větrání okny, pokud je to možné.

Spotřeba papíru v ČR neustále roste. Výsledky za rok 2009 zatím nejsou známé
Spotřeba papíru v ČR neustále roste. Výsledky za rok 2009 zatím nejsou známé. Celosvětový průměr je 55 kg na hlavu. Zdroj: Arnika

Ušetřit se dá i na spotřebě papíru

Spotřeba papíru v České republice činila v roce 2008 přibližně 150 kg na 1 obyvatele (celkem 1 550 037 tun). Je to nejvyšší hodnota od vzniku samostatného státu. Přitom se s masovým nástupem emailové korespondence a rozšířením internetu ještě nedávno spekulovalo, že papír z kanceláří zcela vymizí. Poptávka po papíru je u nás tak vysoká, že české výrobny ji nestačí uspokojit a musíme se spoléhat i na import ze zahraničí.

Tisk je oblast, ve které se v řadě firem plýtvá. Ekologicky i finančně náročné je pak nesmyslné tištění e-mailů a dalších dokumentů, které je možné číst a zpracovávat přímo na obrazovce počítače. „S rozvojem použití počítačů spotřeba kancelářských papírů za posledních deset let prudce vzrostla, a to třikrát až pětkrát. Na psacím stroji se dříve psaly třeba dvě kopie, doma papíry A4 nikdo na nic nepotřeboval. Vynálezem kopírek a počítačových tiskáren se formátovaný papír stal běžným spotřebním zbožím i pro domácnosti, nemluvě o nárůstu spotřeby v kancelářích,“ popisuje trend spotřeby papíru Miloš Lešikar z Asociace českého papírenského průmyslu.

Snížit náklady na tisk? Softwarem, novou kopírkou a osvětou mezi zaměstnanci

Řešení pro firmu je několik. Prvním z nich může být software, který sleduje, kdo a co v práci tiskne, nebo povolí používat barevný tisk pouze lidem, kteří jej potřebují pro svou práci. Základní verze nabízí většina velkých výrobců ke svým tiskárnám dokonce zdarma. Program může ušetřit firmě 20 až 30 % nákladů. Dalším řešením je nákup nového stroje – čím je kopírka novější a dražší, tím jsou kopie levnější. Menší firmy, které si to nemohou dovolit, mohou využít outsourcingu a pronajmout si kopírky na leasing. To je moderní cesta, jak snížit náklady, a přitom udržet byznys firmy na úrovni. V této části nutno poznamenat, že nejdůležitější je osvěta mezi zaměstnanci, aby tiskli jen to, co je nezbytné.

Autor: Redakce Nazeleno.cz