fbpx

Zařaďte do svého jídelníčku klíčky plné zdraví!0

Klíčky jsou malý zázrak přírody, který obsahuje spoustu vitamínů, minerálů, proteinů i antioxidantů. Jsou zdravější než běžná zelenina, mají málo kalorií a hravě si je můžete vypěstovat o doma. V našem článku se dozvíte, jak na to.

Foto: Pixabay.com

Nejlepší klíčky, které rychle porostou a budou skvěle chutnat

Potom, co vyzkoušíte několik druhů klíčků, poznáte, že mají i různou chuť. Některé jsou neutrální a jiné mají zase „příjemný říz“. Klidně je můžete smíchat i dohromady a vytvořit si svůj vlastní mix na míru.

Vojtěška (Alfalfa)

Tyto klíčky patří asi k těm nejoblíbenějším. Jsou malé, křupavé, s příjemnou chutí a hodí se snad do každého pokrmu. Vojtěška se díky svým pozitivním vlastnostem už po staletí používá proti stárnutí a k celkovému posílení imunity. Klíčky jsou navíc vhodné i pro vegany, protože obsahují až 40 % bílkovin, tedy mnohem víc než kolik má v sobě hovězí maso, vejce nebo mléko.

Řepa

Klíčky řepy mají tmavě červené nebo purpurové stonky a jasně zelené listy – díky tomu dodají vašemu jídlu pěknou barvu. A jakou mají chuť? Mírně zemitou a sladkou.

Foto: Pixabay.com

Brokolice

Klíčky brokolice mají ořechovou, kořeněnou chuť. Možná vás překvapí, že nechutnají jako brokolice, ale jsou skvělým doplňkem jídla, které potřebuje trochu „okořenit“. Mají také vysoký obsah antioxidantů, tím pádem jsou skvělou volbou pro posílení zdraví.

Hrášek

Tyhle klíčky jsou zelené, křupavé, svěží a svou sladkou chutí připomínají mladý hrášek. Hodí se třeba na sendviče a můžete je kombinovat s mungo klíčky – rostou přibližně stejnou dobu a obdobně i chutnají.

Mungo

Mungo klíčky známe hlavně z thajské a vietnamské kuchyně. Jsou bohatým zdrojem vitamínů A a B, díky čemž jsou skvělé pro posílení psychické odolnosti i imunitního systému. Obsahují spoustu vápníku, železa, fosforu, draslík a hořčík, které jsou skvělé na překyselení organismu. Hodí se na jarní detox, v rámci kterého odvedou nahromaděné škodlivé látky z těla. Mungo klíčky mají velmi jemnou chuť, takže je můžete jíst samostatně nebo jako součást salátů.

Foto: Pixabay.com

Čočka

Klíčky čočky mají různé barvy, díky čemuž krásně oživí vaše pokrmy. Krásně křupou a mají bohatou ořechovou chuť.

Ředkev

Tyto klíčky se uplatňují při léčbě cukrovky, poruchách metabolismu a onemocnění cév. Pomohou také s detoxikací organismu a jsou velmi lehce stravitelné.

Jak si klíčky vypěstovat

Namočit, propláchnout a nechat okapat. To jsou základní kroky, na které je při klíčení pamatovat. Bez jejich dodržování vám totiž klíčky vyschnou nebo začnou zahnívat. Ale nebojte, celá „klíčící péče“ vám zabere jen 2 minuty denně.

Většina klíčků vyroste za 5 dnů, přičemž je potom můžete dát i na nějakou dobu do ledničky, ve které se klíčení zastaví, a vy své rostlinky můžete v klidu sníst. Čerstvé vydrží až týden, záleží ovšem na druhu.

Foto: Pixabay.com

Klíčení v misce

Nakličovací miska se sítkem nebo mistička s vatou.

  1. Semínka rozprostřete na sítku, které umístíte na misku s vodou. Případně je rozprostřete na navlhčenou vatu s v misce.
  2. Po celou dobu klíčení udržujte v misce dostatečné množství vody či odpovídající vlhkost vaty.
  3. Ideální teplota pro klíčení je 18 až 20 stupňů, sklenici tedy nedávejte na sluníčko.
  4. Pak už jen stačí sklízet.

Klíčení ve sklenici

V té se bude líbit například mungu a jiným luštěninám. Postačí například zavařovačka, důležité je, aby měla široké hrdlo.

  1. Nasypejte semínka do sklenice.
  2. Zalijte je vodou, ve které je necháte namáčet 6 až 8 hodin, poté vodu slijte.
  3. Semínka dejte na 3 dny do tmy, přičemž jim 2krát denně dopřejete koupel. Nasypte je například do cedníku a ten ponořte do mísy s vodou.
  4. Průběžně vyhazujte poškozené kusy, aby neplesnivěly, stejně jako slupky, které budou ze semínek postupně odpadávat.
  5. Pak dejte semínka na 3 dny na světlo a opět 2krát denně proplachujte. Ideální teplota pro klíčení je 18 až 20 stupňů, sklenici tedy nedávejte na sluníčko.
  6. Jakmile jsou klíčky hotové, dejte je do ledničky, ve které vydrží až týden a vy je tak můžete postupně jíst.

Autor: Bára Kocmánková