Zajímalo nás: proč zatím elektromobily neprorazily? Víme, co je brzdí!0

Výroba elektromobilů by podle odhadů měla do pěti let vrůst desetinásobně. Brání tomu ale řada faktorů – vysoké pořizovací náklady, omezená životnost baterie či nedostatečná inrastruktura. Mají vůbec elektromobily šanci prorazit?

Ráno přijdete ke svému věrnému parťákovi, odpojíte nabíjecí kabel a nastartujete. Přestože zvuk motoru neuslyšíte, dá se váš vůz do pohybu a vy už frčíte do práce. Po návratu domů vozítko opět „píchnete“ do zásuvky, aby bylo ráno připraveno vyrazit. Že tohle zatím není tak častý obrázek? Máte pravdu. Elektromobilů je na silnicích jako šafránu. Proč se nám nechce měnit benzín za elektřinu?  Vždyť jejich provoz je nesrovnatelně levnější! Co tedy brzdí boom elektromobilů?

„Samotná výroba baterie pro elektromobily je energeticky a tedy ekologicky velmi náročná.“

Vysoké počáteční náklady

Je to tak. Jako každá rodící se technologie mají i elektromobily onu velkou nevýhodu – vysoké pořizovací náklady. Velkou část z nich „schramstne“ objemná baterie, díky níž elektromobilem dojedete tam, kam chcete. Ekonomická recese posledních let navíc elektromobilům moc nepřidala, a tak není divu, že se lidem do zelených novinek bez zatím jistých výsledků, nechce investovat.

Nedostatečná infrastruktura, aneb není kde dobíjet

Tak trochu začarovaný kruh. Nedostatečné množství dobíjecích míst je důsledkem toho, že elektromobilů zatím moc nejezdí. Oproti klasickým čerpacím stanicím, které potkáváte na každém rohu, je těch dobíjecích vskutku pomálu. I když, stále jsme ještě na začátku. Přestože zatím moc komerčních institucí do zřízení dobíjecích stanic neinvestuje, během několika málo let může být všechno jinak.


Nabíjení je sice jednoduché, zatím ale není moc míst, kde elektromobil dobijete. Foto: plugincars.com

Obavy z provozu – dojedu tam, kam chci?

Jsme opatrní a zkušenost nás naučila. Baterie se zkrátka umí vybít v tu nejméně vhodnou dobu. A je jedno, jestli jde o baterie v mobilním telefonu, svítilně, anebo elektromobilu. Nemůže se mi stát, že zůstanu viset někde uprostřed cesty? Zkrátka a dobře, do masovějšího rozšíření elektromobilů „mluví“ dost výrazně i obyčejné lidské obavy a předsudky.

Dlouhá doba nabíjení

Pěti minutám u čerpací stanice nemohou elektromobily ani zdaleka konkurovat. Například Chevrolet Volt potřebuje pro plné nabití asi 4 hodiny, Nissan Leaf 8 hodin. Uživatelský komfort bude tedy jednou ze zásadních oblastí, kde by se elektromobily měly zlepšovat. Jinak bude tempo růstu zájmu o elektromobily velmi podobné tempu jejich nabíjení.

Nevalná životnost baterií

O tomto aspektu většina výrobců moc nahlas nemluví. Pravdou ale je, že životnost lithium-iontových baterií je zatím celkem křehká. Kapacita baterie mnohdy klesá po roce používání, její selhání pak není výjimkou po třech až čtyřech letech. I tady je tedy co zlepšovat.

Americká reklama na Nissan Leaf. Jaké by to bylo, kdyby vše fungovalo na benzín?

Bezpečnostní problémy

I za tímto problémem stojí baterie. Přestože je lithium-iontová baterie obecně bezpečnější než její příbuzné, objevilo se několik málo případů vznícení vozu následkem vytečení baterie. Buďme ale upřímní – že benzínové vozy jsou v tomto ohledu jistě nebezpečnější. Na druhou stranu ale nutno poznamenat drobný rozdíl – benzín je alespoň cítit, a tak je v případě nouze čas zakročit.

A co servis? Zatím v plenkách

A zase jsme u toho – nedostatečná infrastruktura způsobuje, že údržba elektromobilů může být nákladnější než ta, na kterou jsme běžně zvyklí. Zatím nedostatečný počet kvalifikovaných odborníků je zkrátka jednou z dalších překážek, které toto rodící se průmyslové odvětví provází.


Chevrolet Volt je dalším povedeným elektromobilem, který se snaží prorazit. Podaří se mu to? Foto: chevrolet.com

Je elektromobil vůbec ekologičtější?

Ta nejdůležitější otázka na konec. Je elektromobil ve finále opravdu ekologičtější než klasický benzínový či naftový vůz? Když to vezmeme od začátku – výroba je u obou dost náročná. I koncept elektromobilu má celkem výraznou uhlíkovou stopu, důvodem je především náročná výroba baterie. V čem spočívá výrazný rozdíl, jsou emise při provozu – tady tedy zabodují elektromobily. A pokud porovnáme palivo – tedy elektřinu a benzín? U elektřiny je pořád větší šance, že se nám ji podaří nějakým snad i ekologickým způsobem vytvořit. U neobnovitelného zdroje ropy v to prostě doufat nelze.