Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako automobilové palivo neustále roste. Důvodem je hlavně jeho nízká a dlouhodobě stabilní cena. Po českých městech už běžně jezdí autobusy na CNG, odborníci očekávají také větší uplatnění toho paliva v kamionové dopravě a na železnici.
Čeští řidiči stále více objevují výhody stlačeného zemního plynu (CNG). Svědčí o tom rostoucí zájem o CNG jako o automobilové palivo. Podle statistik Českého plynárenského svazu se loni v Česku prodalo o 36 % více CNG než v roce předchozím. Za posledních pět let se zájem o tohle palivo zvýšil téměř pětinásobně. Ve srovnání s běžnými palivy je výhodou CNG hlavně nízká cena. Počítáme-li pouze cenu paliva, náklady na jeden ujetý kilometr se u Škody Octavia na CNG pohybují okolo 0,94 Kč. U stejného modelu s naftovým motorem je to 1,54 Kč, u benzinové Octavie jsou pak náklady na kilometr přibližně 2,1 Kč.
Síť plnicích stanic se neustále rozšiřuje
Majitelé aut na CNG se už nemusejí obávat ani nedostatečné infrastruktury plnicích stanic. Jejich počet stále roste a jsou zastoupeny rovnoměrně po celém území ČR. „Na území České republiky je nyní dostupných téměř 150 plnicích stanic. Společnost E.ON provozuje 19 veřejných plnících stanic,“ říká Aneta Hrubá ze společnosti E.ON Energie, a. s. Tankování bývá přitom samoobslužné a časově téměř srovnatelné s tankováním tradičních kapalných paliv.
ReklamaVýhodou aut na zemní plyn jsou hlavně nízké náklady na palivo. Foto Škoda auto
Cena CNG mírně klesá
Průměrná cena 1 m3 CNG byla v loňském roce 17,69 Kč. Toto množství je přitom energeticky zhruba srovnatelné s jedním litrem benzínu, který se loni prodával průměrně za 28,75 Kč. Cena CNG je v posledních letech stabilní, loni dokonce mírně klesla o necelá čtyři procenta. Vzhledem k tomu, že s CNG jako ekologicky příznivějším palivem počítá také Národní akční plán čisté mobility, není u tohoto paliva příliš pravděpodobný ani růst spotřební daně.
Budoucnost: Zkapalněný zemní plyn (LNG), železnice, lodě i kamiony
Kromě stlačeného zemního plynu (CNG) se v poslední době začíná více hovořit také o využívání zkapalněného zemního plynu – LNG. Ten umožňuje větší dojezd vozidel, je však náročnější na skladování. „V budoucnu lze očekávat mnohem větší rozšíření zkapalněného zemního plynu (LNG) a jeho využívání zvláště v nákladní a dálkové kamionové dopravě. Pro tento účel již v Evropě vznikají takzvané Blue koridory propojující evropské země. Součástí je rovněž výstavba potřebné LNG infrastruktury plnicích stanic podél této transevropské kamionové přepravní sítě,“ dodává Jana Kymplová z Českého plynárenského svazu.
Experimentální lokomotiva na plyn jezdí s osobními vlaky na severní Moravě.
Experimentuje se také s plynovým pohonem lokomotiv. Technologicky tomu vlastně nic nebrání a v české republice již jedna lokomotiva od roku 2015 na plyn jezdí. Provoz lokomotivy na zemní plyn je podle údajů majitele – společnosti České dráhy – ve srovnání s naftou asi o 40 % levnější. Provozovatel si také pochvaluje výrazně nižší emise – a to hlavně u prachových částic.