fbpx

Vyrobte si výborné a zdravé japonské dochucovadlo za pár korun0

Znáte gomasio? Jsou to rozdrcená sezamová semínka smíchaná se solí. Výsledná směs má příjemnou oříškovou chuť a snadno s její pomocí dochutíte třeba saláty nebo těstovinová či makrobiotická jídla. Ukážeme vám, jaké má gomasio zdravotní účinky a jak si ho vyrobíte doma.

gomasio - sezam
Gomasio můžete udělat z bílého nebo z černého sezamu.

Gomasio je směs rozdrcených pražených sezamových semínek a soli. Pochází z Japonska a můžete jím dochucovat nejrůznější jídla, naprosto skvělé je ale hlavně v salátech. Na rozdíl o běžné kamenné soli má gomasio (čte se jako „gomašo“) i pozitivní účinky na lidské zdraví. Sezam obsahuje lecitin, který je řazen mezi „chytré drogy“ a posiluje nervový systém. V sezamu je ale také hodně vitamínů a minerálů. Sezam by měl také pomáhat odkyselovat organismus a urychlovat metabolismus. Gomasio také pomáhá při nejrůznějších žaludečních nevolnostech.

Jak vyrobit gomasio

Výroba gomasia je jednoduchá, potřebujete jen sezamová semínka a nějakou kvalitnější sůl (mořskou, himálajskou). Sezamová semínka propláchněte vodou, nasypte na suchou pánev a opražíte. Během pražení je míchejte vařečkou a hlídejte okamžik, kdy začnou hnědnout, praskat a vonět. V takové chvíli jsou hotové. Opražte také sůl, což je docela důležité. Sůl totiž vstřebává vlhkost a tu v gomasiu nechceme.

Hotové gomasio musí připomínat hrubou drť. Sůl by se v něm měla “ztratit”.

Pak nás čeká drcení. Nejdříve rozetřete sůl do jemného prášku, a pak do něj přisypte pražená semínka. Obě přísady by měly být ještě teplé, budou se vám lépe drtit. Semínek by mělo být tak deset až dvacetkrát víc než soli. Dejte se do práce, ale semínka nedrťte úplně na pastu. Chceme hrubší mastnou drť. Pokud máte mixér, můžete ho zkusit, osobně ale raději používám hmoždíř – velkou laboratorní třecí misku.

Gomasio skladujte v lednici

Hotové gomasio nasypte do uzavíratelné sklenice a skladujte v lednici. Spotřebujte ho zhruba do čtrnácti dnů. Ačkoli obsahuje sůl, je jí ve směsi příliš málo, aby výsledný produkt dokázala zakonzervovat. Gomasio používejte až do hotových jídel, příliš je nevařte.        

Profilový obrázek

Autor: Johana Rottová

Externí redaktorka Nazeleno.cz, městská cyklistka, matka. Pro Nazeleno.cz píše hlavně články o bydlení a zahradě.