Na území České republiky k dnešnímu dni operuje okolo 10 000 fungujících e-shopů. Většina z nich je přitom úspěšná a nemá o zákazníky nouze. Jak se k nim připojit?
Na první pohled by se mohlo zdát, že trh českých internetových obchodů je již dávno nasycen a pokoušet se do něj proniknout je nemožné. Přesto však u nás nové e-shopy stále vznikají a co více, ve většině případů stále uspějí. Založení internetového obchodu se proto nabízí jako zajímavá možnost k podnikatelské seberealizaci.
Přestože je potřeba se připravit na některá specifika české e-komerce (nejpoužívanější platební metodou je dobírka), e-shopová kultura již v ČR zapustila hlubší kořeny a obecně se dá říci, že zákazníci v e-shopech nakupují rádi. Internetové obchody a jejich obliba u nás má pravděpodobně hodně společného s tím, že pro běžného českého zákazníka je dominantním rozhodovacím kritériem při nákupu cena, kterou právě e-shop často nabízí více či méně nižší, než jak je ohodnocené identické zboží v kamenných obchodech.
Co prodávat?
Na výběru vhodného produktu může ležet úspěch či neúspěch vašeho e-shopu. Jaký konkrétní produkt prodávat, vám neporadíme, ale můžeme předložit několik rad:
1) Čím specifičtější oblast, tím lépe. Zatímco velkých e-shopů s širokým spektrem zboží je dnes hodně, e-shop zaměřený na specifické segmenty zákazníků (např. tematický svatební e-shop nebo obchod s nadměrným oblečením) v sobě stále ještě skrývají velký potenciál.
2) Nebojte se prodávat třeba i jen jeden jediný konkrétní produkt, máte-li pocit, že zákazníkovi nějak zásadně zjednoduší život a jeho nákup je ekonomický. Vyrábíte-li nějaký vlastní produkt, nebojte se jej nabídnout.
3) Vycházejte z vlastní zákaznické zkušenosti. Pokud jste něco konkrétního chtěli koupit a nemohli jste produkt v žádném českém e-shopu sehnat, je velice pravděpodobné, že stejnou zákaznickou zkušenost má i spousta dalších lidí, vašich potenciálních zákazníků.
4) Před začátkem podnikání si vždy proveďte průzkum trhu. Zjistěte si kvalitu a ceny vaší potenciální konkurence a reálně zvažte (s ohledem na váš základní kapitál, marži z jednoho prodaného kusu atd.), zda má smysl vytvářet konkurenční e-shop.
Kde prodávat?
Z technického hlediska není dnes založení e-shopu nic složitého. Nabízí se několik alternativních řešení, z nichž všechna mají svá pro a proti:
1) Individuální technické řešení – Z pohledu samotného e-shopu jde o nejefektivnější řešení, protože si můžete nechat obchod naprogramovat přesně podle svých přání a požadavků jak po stránce designové, tak funkční. Vyváženo je to pochopitelně vyšší pořizovací částkou, která se v případě složitějších řešení může snadno vyšplhat v renomovaném webdesignovém studiu až na stovky tisíc korun.
2) Upravený open-source základ – Existuje řada předprogramovaných e-shopů, které si lze zdarma stáhnout, nainstalovat a užívat (z nejznámějších např. OsCommerce, Quick.Cart ad.). Na první pohled ideální řešení, avšak skýtá řadu úskalí. Už k základnímu nainstalování je potřeba určitá pokročilá počítačová gramotnost a pokud má dojít k nějakým zásadnějším úpravám v základním kódu, patrně se nevyhnete užití služeb někoho, kdo se daným softwarem dlouhodobě zabývá. Cena za takové úpravy se může vyšplhat klidně i na pětimístnou částku.
3) Internetové aukce – Není bezpodmínečně nutné mít vlastní e-shop. Spousta obchodníků tvoří zajímavé zisky „pouhým“ prodejem skrze Aukro či eBay. Tento druh prodeje však není vhodný zdaleka pro každého, je potřeba nabídnout dostatečně zajímavý unikátní produkt nebo obecně dostupný produkt za cenu nižší než obvyklou.
4) Pronájem e-shopu – Na českém internetu dnes již existuje nemálo služeb, které vám mohou prostor pro e-shop pronajmout. Z pohled začínajícího obchodníka, s nevelkým počátečním kapitálem se jedná o velice zajímavé řešení, protože zpravidla nevyžaduje žádnou či jen minimální počáteční investici (např. do vlastní grafiky, domény či do bonusových funkcí). Takový e-shop pak z pohledu prodejce funguje opravdu na bázi pronájmu. Prodejce se nemusí starat o webový hosting či jakékoli jiné technické záležitosti. Prostě si od poskytovatele pronajímá jeho předpřipravené univerzální technické řešení, do kterého si vloží své zboží a nemusí se krom samotného prodeje o nic jiného starat. Za tento servis pak platí stanovený měsíční poplatek. Jednou z nejnovějších služeb tohoto typu jsou např. Krámky.cz. Ty nabízejí vedle plně funkční Maxi verze za 199 Kč měsíčně i variantu Free zcela zdarma, která je sice ochuzena o některé funkce (statistiky, automatická fakturace), avšak pro menší obchod je plně použitelná.
Opravdu je to tak jednoduché?
Přestože se podmínky pro start nového e-shopu jeví jako ideální, je bezpochyby potřeba hledět na celou záležitost i kritickým pohledem. I přes velice dobrou pozici e-shopů na celkovém trhu vám pochopitelně nikdo není schopný zaručit, že zrovna váš e-shop bude prosperovat. Provozování e-shopu je stejné jako jakékoli jiné podnikání. Kromě zajímavého prodejního artiklu vyžaduje úspěšný internetový obchod z vaší strany i flexibilní a aktivní přístup k marketingu, komunikaci se zákazníky atd. Na druhou stranu také musíte počítat s eventualitou, že pokud se váš e-shop skutečně zaběhne, bude práce na něm představovat plný úvazek a opravdu si pak již nevystačíte s „hodinkou po práci“.
Toto vše před založením e-shopu zvažte. Pokud se však rozhodnete opravdu začít, podmínky pro start jsou příhodné. Prodávat na internetu dnes může již opravdu každý.