Palčivá otázka jak recyklovat plasty má další zajímavou odpověď – přidávat do asfaltu! V kanadské metropoli to nyní s úspěchem testují. Nový způsob sice neušetří finance, zato množství energie a par uvolněných do atmosféry.
Na první pohled celkem neuvěřitelný způsob recyklace plastů. Ve Vancouveru ho ale vyzkoušeli a funguje! Plastový odpad jako nákupní tašky, lahve či kelímky od jogurtů tu recyklují opravdu zajímavou formou – asfaltují s nimi silnice. Nová směs je prý k životnímu prostředí šetrnější než tradiční asfalt.
„Nový asfalt s příměsí plastů stačí zahřát na teplotu o 40 °C nižší, ušetří se tak 20 % energie.“
ReklamaKanadská metropole je unikátní jednak svou atraktivní polohou mezi horami u vody, zároveň také ambiciózním cílem stát se do roku 2020 „nejzelenějším městem“. A svoje „zelené“ úsilí město rozjelo na 100 %, což dokazuje i unikátní inovace dosavadního způsobu asfaltování.
„Běžný asfalt je třeba zahřát na velmi vysokou teplotu (140 až 160 °C), aby mohl být kladen na vozovku. Po přidání recyklovaných plastů stačí ale teplota až o 40 °C nižší,“ říká Peter Judd, generální manažer technických služeb města. Nižší teplota tak vyžaduje až o 20 % méně paliva k výrobě. Podle Judda by se tak do atmosféry mohlo ročně dostat až o 300 tun skleníkových plynů méně.
Ve Vancouveru je prosazován šetrný přístup k životnímu prostředí. Foto: sxc.hu
Na vývoji plastové granuláže, která při zahřátí získává voskovou konzistenci a přidává so do asfaltové směsi, město spolupracuje s GreenMantra of Toronto. Nová technologie je o 1 až 3 % dražší než dosavadní postup výroby asfaltu, tyto náklady se ale podle předpokladů postupně sníží. Především ale dojde ke snížení množství energie nutné pro zahřátí asfaltu a také množství par uvolněných do atmosféry. Proces tak bude příjemnější i pro samotné silničáře. Město je navíc přesvědčeno o tom, že jde o celkově šetrnější technologii k životnímu prostředí. V některých částech města proto už směs testuje.