fbpx

Turbulence na trhu s elektřinou zvýšily poptávku po fotovoltaice a tepelných čerpadlech0

Nazeleno.cz vám přináší exkluzivní rozhovor s jednatelem společnosti Woltair.cz, Danielem Helclem. Dotýká se v něm všeho důležitého, čím prochází největší topenářská firma u nás.

Dobrý den, Danieli. V současné době se na trhu s elektřinou dějí výrazné turbulence. Jak změny v cenách energií a také krach společnosti Bohemia Energy vnímá Vaše společnost? Máte nyní například více objednávek?

Skutečně, v posledních týdnech pozorujeme obrovský vzestup poptávky po tepelných čerpadlech vzduch–voda i po fotovoltaice. Dokonce jsme zastavili veškeré reklamní kampaně, abychom nápor klientů dokázali obsloužit v požadované kvalitě.

Rostoucí ceny energií masově mění přemýšlení majitelů rodinných domů a motivují je k nákupu efektivních a úsporných zdrojů vytápění včetně vlastní výroby elektřiny pomocí solárních panelů. Z dlouhodobého pohledu je to jediný způsob, jak se alespoň částečně vysvobodit od závislosti na dodavatelích energií.

Častějšímu zájmu zákazníků přidává i to, že cena tepelného čerpadla a dalších produktů je v současné době příznivá jak sama o sobě, tak se dá výhodně ponížit pomocí některé ze státních dotací.

Často se v souvislosti s ekologií a využitím energií hovoří o Green dealu. Jak se k tomuto plánu s velkými ambicemi staví Woltair?

Globální úsilí o dekarbonizaci silně podporované vládami po celé Evropě hraje a bude hrát v našich ekonomikách významnou roli. Woltair se zaměřuje na jeden z nejkomplikovanějších sektorů, na dekarbonizaci obytných budov. Díky snadné a rychlé cestě k novému zdroji vytápění a fotovoltaice obrovsky pomáháme adopci těchto nových produktů napříč společností.

Woltair býval ještě nedávno Topíte. Proč došlo k rebrandingu? A jak tato změna zasáhne zákazníky?

Ke změně názvu jsme se rozhodli ze dvou zásadních důvodů. Jedním z nich byla nutnost mezinárodního názvu, jelikož jsme v tomto roce expandovali do polské Varšavy. Druhým důvodem bylo, že se naše působení ve světě vytápění rozšířilo na celistvou oblast energií – nově je s Woltair možné instalovat fotovoltaické panely. Nový název Woltair tedy mnohem lépe vystihuje naše zaměření na segment Heat & Power.

Pro zákazníky se nic z původního nemění, portfolio se pouze rozšířilo. Zákazníci si tak mohou nově nechat nainstalovat fotovoltaickou elektrárnu, nebo třeba rovnou kombinaci fotovoltaiky a tepelného čerpadla. Využít mohou také novou verzi naší online kalkulačky pro výpočet ceny a návratnosti fotovoltaiky, kterou jsme tento rok vyvinuli.

Vaše firma tedy v letošním roce zažila mnoho pozitivních inovací. Co všechno se pod vaší službou nyní skrývá?

Dá se říci, že jsme zcela obsáhli svou původní vizi a navíc ji přesahujeme. V původním plánu bylo, aby již nikdo v České republice nemusel zdlouhavě čekat na svého řemeslníka. Vyvinuli jsme digitální aplikaci, která na jedné straně pomáhá majitelům rodinných domů získat velmi snadno a rychle nový zdroj vytápění a na druhé straně pomáhá řídit topenářům svůj business a zvyšovat jejich produktivitu. Nyní byla služba doplněna o zmiňovanou fotovoltaiku. Kompletní proces, tedy vše od poradenství, vyřizování financování a dotací po instalace a špičkový servis řídíme v naší aplikaci. Posunula se i vize. Rádi bychom se stali jedničkou v dekarbonizaci budov celého evropského kontinentu.

Jak tomu máme rozumět?

Dekarbonizace budov je takový „nadprodukt“ našeho oboru, za který jsme moc vděčni. Na naši práci se díváme z pohledu, že při zlepšování služby zákazníkům vzniká hlubší aspekt, a to větší ohleduplnost vůči přírodě. Je nutné si uvědomit, že se v Evropě všichni specializují na průmysl a jiná odvětví, nikoliv na dekarbonizaci domácností. Právě to bychom chtěli změnit a obrátit kormidlo směrem k cestě za zelenou Evropou z komplexního hlediska.

Nyní se pojďme podívat detailněji na to, jak Vaše služba probíhá. Je například lepší vyčkat s výměnou starého kotle na jaro nebo léto?

Právě naopak. To jsou měsíce, kdy chce výměnu zařízení každý, takže naše kapacity často nestíhají. Jednoznačně apelujeme na to, aby zákazníci neotáleli s objednáváním instalací během podzimu a zimy. Celý proces výměny zabere 2–3 dny, za které dům ani nestihne vychladnout.

A je třeba, aby zákazník dodával projekt?

U novostaveb projekt potřebujeme od klienta, u rekonstrukcí vytváříme celistvý návrh my s tím, že za něj ručíme.

Pokud si zákazník přeje tepelné čerpadlo, nabízíte mu řešení včetně kombinace s fotovoltaikou vždy? Nebo je spojení tepelného čerpadla a fotovoltaiky záležitostí jen velkých ekologických nadšenců?

Návrh se odvíjí vždy podle podmínek objektu zákazníka. Woltair je jednou z mála společností na českém trhu, která nabízí hned několik možností řešení. Zákazníci se od nás mohou dočkat tepelného čerpadla, fotovoltaiky, kombinace obojího, verze s ohřevem vody, ale také plynových kotlů a podobně. Všechny tyto návrhy navíc zajišťujeme jako jedna společnost, což pro zákazníka znamená daleko větší pohodlnost s jednou jedinou smlouvou díky jedinému telefonátu.

Může si Woltair zákazník dopřát i nějaké nadstandardní služby?

Ano, mohu zmínit například službu Chameleon, kdy si můžete zvolit vlastní polep venkovní jednotky tepelného čerpadla – v barvě fasády, se svým návrhem, nebo s vybranou fotografií. Oblíbená je také služba Porovnání nabídek, kdy nám zašlete pro odborné posouzení nabídky různých společností, které jste obdržel e-mailem, a my Vám objektivně a zdarma sdělíme, na co si máte dát pozor. Ne vždy je vše poctivé a na začátku jasné. Jako třetí nadstandardní služba mě napadá Showroom na Zličíně, který jsme zbudovali pro ty, kteří by se rádi podívali na všechna zařízení naživo.

Nabízíte řešení i pro ty zákazníky, kteří již obývají inteligentní domy?

Ano, v této stále častěji poptávané oblasti nabízíme instalace i poradenství. Technologie, o které se bavíme, se neustále rozšiřuje, což klade nároky na instalační týmy. Jdeme ale s dobou, a to díky školením ve vlastní Akademii, a máme v týmu šikovné lidi. V praxi to vypadá tak, že zákazníkovi s IQ systémem nabídneme modul, který bude inteligentně řídit tok energií v domácnosti a rozhodovat, jestli bude putovat nejprve do ohřevu vody, bazénu, spuštění klimatizace a tak dále.

Kolik procent zákazníků využívá dotaci při pořizování čehokoliv z Vašeho portfolia?

Dotačních titulů využívá 80–85 % našich zákazníků jak na tepelná čerpadla, tak na fotovoltaiku.

A na úplný konec nám dovolte otázku na vás. Máte i Vy sám kladný vztah k ekologii?

Téma ekologie a udržitelnosti mně osobně velmi zajímá, rád čtu knihy s tématy o energetice a životním prostředí. Mým velkým vzorem a ikonou je emeritní profesor Václav Smil, na kterého mohou být všichni češi právem hrdí. Všechny jeho knihy jsou obrovskou studnicí informací a doporučuji je každému komu není osud planety a našich potomků zcela lhostejný.

Děkujeme Vám za rozhovor.

Autor: Redakční sdělení