Ekologické auto se šetrným provozem? Zapomeňte na prototypy z výstav a futuristické modely z grafických programů! Hledáme auta, která jsou ekologická a úsporná už dnes. Kterých 10 aut je ve střední třídě „nejzelenějších“? + TABULKA SPOTŘEBY
Můžeme si říkat mnohé o výhodách městské hromadné dopravy nebo železničních drah a můžeme je preferovat při spoustě příležitostí. Pravdou ale zůstává, že mnohé situace se bez auta – ať jednorázově nebo pravidelně – jednoduše neobejdou. V tu chvíli chtě nechtě přispíváme k produkci látek, které především obyvatelé velkých měst důvěrně znají na vlastní nosní dírky a nejsou z nich zrovna nadšení.
Reklama„Šetřete se svým vozem životní prostředí a zároveň šetřete i svou peněženku. Je to vůbec možné?“
Jak se tomu vyvarovat? Odpovědí na tuto otázku nám dnes a ještě nějakou dobu nebudou dávat futuristická vozítka jezdící téměř zadarmo (jaká byla představena i na pařížském autosalonu 2008). Jednak jsou zatím spíše polopraktickou ukázkou toho, co je možné do budoucna a za druhé – i kdyby reálně existovaly, mají často specifické využití.
Přečtěte si také: |
|
Zelený automobil. Jaký musí být?
Vraťme se tedy do reality, do roku 2008 a nabídky automobilek. Jak už to tak bývá, existují auta standardní, existují extravagantní a desítky litrů spotřebovávající trucky, ale také vozidla, jež se snaží pokud možno své okolí obtěžovat co nejméně. Které to jsou? O sestavení nezávislého žebříčku se již delší dobu snaží organizace Topten. Kritériem, podle kterého se automobily seřadily, je především jejich ekologická únosnost. Nikoliv tedy objem válců, výkon, maximální rychlost – z technických ukazatelů jsou v něm důležitými ty, které mají dopad na životní prostředí.
Prototypy byly tentokrát nechány stranou – hodnotí se auta k dostání v obchodech
Sledovány jsou pouze hodnoty související s provozem samotného auta. Nehodnotí se tedy kompletní energetická a ekologická náročnost výroby, jejíž výše bývá vyčítána například hybridním vozů (Nazeleno.cz o tomto tématu připravuje podrobnější článek). Sledují se parametry, jež jsou vlastní samotnému vozidlu. Autoři žebříčku nejvíce akcentují produkci emisí CO2 (na výsledném hodnocení se podílí 40 %), následuje znečištění vzduchu (různé oxidy dusíku atp.) a produkce hluku. V rámci přesného číselného hodnocení se opírají zejména o skutečnost, zda automobil splňuje evropské normy (Euro 4, Euro 5). Vedlejším, ale pro mnohé podstatným měřítkem je i spotřeba vozu (podrobné vysvětlení výpočtu eco-ratingu najdete zde).
Pro prezentaci žebříčku jsme si vybrali vozy střední třídy. Proč zrovna tuto kategorii? Jejich majitelé mají většinou dobře definované požadavky, vědí, co od svého automobilu očekávají. Nejde jim primárně o „závodění“ na silnici, nebojí se investovat v zájmu bezpečné a komfortní jízdy pro sebe, své blízké či kolegy.
TOP 10: Jaké jsou nejekologičtější automobily ve střední třídě?
Eko-rating
|
Palivo/spotřeba na 100 km
|
Produkce CO2 (g/km)
|
Hodnoty hluku (dB(A))
|
|
1. Toyota Prius 1.5 Hybrid1
|
83
|
benzín/4,3
|
104
|
69
|
2. BMW 318d Touring
|
72,6
|
nafta/4,7
|
123
|
70
|
3. BMW 320d Touring
|
69
|
nafta/4,8
|
128
|
71
|
4. VW Jetta 1.9 TDI PD Blue Motion
|
68,9
|
nafta/4,6
|
122
|
72
|
5. Mazda 6 SW 2.0
|
67,9
|
benzín/7,2
|
171
|
66,7
|
6. VW Jetta 1.4 TSI DSG
|
67,4
|
benzín/6,3
|
148
|
70
|
7. BMW 318i Touring
|
67,3
|
benzín/5,9
|
142
|
71
|
8. Mazda 6 SW 1.8
|
66,9
|
benzín/6,9
|
162
|
68,1
|
9. Volvo S40 1.6D
|
66,7
|
nafta/4,9
|
129
|
72
|
10. VW Passat 1.9 TDI PD BlueMotionPF
|
66,5
|
nafta/5,1
|
135
|
71
|
Žebříček seřazuje desítku nejekologičtějších automobilů střední třídy. Míra jejich „zelenosti“ je vyjádřena eko ratingem – čím vyšší, tím čistšího provozu se od vozu dočkáme. Jak je vidno – hybridní Prius od Toyoty byl ve dvou ze tří podstatných kritérií byl vyhodnocen jako nejlepší a také dosáhl na nejvyšší eko-rating.
Toyota Prius se stala synonymem „zeleného“ vozu
Vítězná Toyota Prius: Nízká spotřeba, emise i hlučnost.
Prius skutečně potěší vedle nízkých emisí i – pro řidiče okamžitě viditelnou – spotřebou. Provoz je tak šetrný nejen k životnímu prostředí, ale 4,3 litru benzínu na 100 kilometrů, které si z nádrže vezme, je příjemných i pro peněženku. Prius je zároveň třetím nejméně hlučným z této desítky.
U hybridních vozů nicméně pochopitelně záleží na rychlosti, v níž je hluk měřen. Jak uvádějí zkušenosti řidičů, v malých rychlostech, kdy pracuje pouze elektromotor je hlučnost vozu minimální. Vůz má sice papírově nižší výkon (pohání jej benzinový motor o výkonu 57 kW), k tažné síle je nicméně nutné připočíst i schopnosti elektromotoru, s nímž se dohromady dostaneme zhruba na hodnotu 82 kW. Výhodou pořízení hybridního vozu jsou některé legislativní bonusy – jako třeba zproštění povinnosti platit silniční daň.
Téma u ekologicky šetrných vozů: cena
Základní předností žebříčku nicméně je, že se soustředí opravdu na reálně existující auta – což znamená, že se v něm kromě zprofanovaného Priusu vyskytují i klasické benzinové a naftové motory. Mezi nimi najdete poměrně překvapivě vozy německé provenience (BMW a VW), ale také dvě Mazdy a jedno Volvo.
Uspěla zejména „trojková“ řada BMW, a to jak ve verzích s naftovým (318d a 320d), tak benzinovým (318i) čtyřválcem. Přes poměrně vysoký výkon jsou schopny udržovat spotřebu okolo 5-6 litrů na 100 km. Ekologicky a energeticky zajímavý motor nabízí i Mazda řady 6. A konečně nezapadly ani Volkswageny s technologií Blue motion.
Velice dobře se umístili BMW řady 3, a to jak s naftovým, tak benzinovým motorem
Nevýhodou všech vozů je pochopitelně poněkud vyšší cena (a to i na poměry střední třídy). Vítězná Toyota Prius přijde na částku od 619 900 Kč, naftové BMW, které obsadily druhou a třetí příčku, pak stojí od 749 900 Kč (BMW 318d Touring) do 829 900 Kč (BMW 320d Touring). U bavorských dvoulitrů si ale můžete díky 105 kW (143 koní), resp. 130 kW (177 koní) užít jízdu se silným a výkonným automobilem. A jak „čistě“ (z pohledu dnes tak sledovaných emisí) jezdí? Jen 123, respektive 128 gramů CO2 na kilometr.
Vozy, s kterými šetříte okolí. Šetříte i pro sebe?
Pořizovací náklady se ale časem mohou vrátit – zejména díky nízké spotřebě a předpokládané dlouhé životnosti. Ekologické a úsporné vozy se tak stát vítaným rezidentem garáže nejen pro člověka, který především hledí na ekologické hodnoty, ale i pro každého, kdo nerad utrácí za svého miláčka na čtyřech kolech – ten může brát dobrý skutek k životnímu prostředí jako milý bonus.
Japonská ekologie v benzinovém provedení – Mazda 6
Výrobci často také uvádějí, že tolik obvyklý jev, totiž rychlé a strmé klesání ceny vozu především v prvních letech není u vozidel s ekologicky řešeným pohonem tak markantní. Neboli – vaše auto bylo sice dražší, ale z této ceny poměrně méně ztrácí ve srovnání s klasickým. Jestli se tento trend udrží i po větším rozšíření šetrných pohonů, zatím ale není jisté. Záležet bude vždy na chování spotřebitelů. Faktem zůstává, že „zelené“ mohou být automobily, od kterých byste to možná ani nečekali.