Už je to tady! Recyklace automobilových baterií pro domácí použití je výborný a logický nápad0

Firma Nissan chce prodávat vysloužilé baterie z automobilu Nissan Leaf pro domácí použití. Baterie, které už v autě kapacitně nestačí, totiž mohou velmi dobře sloužit v domácnostech dál.

Když jsem před několika lety psal článek o lithiových bateriích, tak jsem se těšil, že se objeví na trhu použité baterie z aut, které budou mít ještě rozumnou kapacitu a životnost, aby se daly použít v domě jako stacionární baterie pro akumulaci elektřiny z fotovoltaických panelů. Už nějakou dobu rozebírám staré notebookové akumulátory s články typu 18650 a zjišťuji, že skoro v každém jsou perfektně použitelné články s kapacitou někde mezi 50 až 80 % nominální hodnoty.

Staré notebookové Li-ion články ještě mohou v domácnosti docela dobře sloužit. (Foto: autor)

V nedávno rozebraném, dosti starém a již zcela nefunkčním, článku byla jedna dvojice těchto článků s napětím 2,4 V (ostatní měly napětí pod 0,5 V) která po krátkém nabíjení malým proudem a následném vložení do nabíječky šla normálně nabít a měla přibližně 60 % původní kapacity. Vlastně všechny články 18650, které používám do čelovky, světla na kolo či malých orientačních světel v domě jsou získány z notebookových baterií a zatím s nimi mám výborné zkušenosti.

Nissan bude recyklovat baterie

Dnes jsem narazil na článek, kde se uvádí, že firma Nissan má v plánu využít použité baterie ze svých vozů Nissan Leaf  jako obdobu baterie POWERWALL Elona Muska. Zásadní výhodou tohoto řešení bude nejspíš výrazně nižší cena a okamžitá dostupnost. Údajně chtějí využít 24 kWh baterie ze zhruba 200 tisíc vozů, které se dosud prodaly. Tyto baterie mají nominální kapacitu natolik vysokou, že i po snížení na řekněme 60 % (to už nepochybně bude pro použití v autě zcela nedostatečná hodnota a budou tedy vyřazeny) bude k dispozici zhruba 14 kWh, což je pro použití v domě více než dost.

Akumulátor v automobilu Nissan Leaf. Vysloužilé, ale v domácnosti ještě velmi dobře použitelné, akumulátory chce firma nyní nabízet na trhu. Roste tak možná konkurence bateriím Powerwall. (Foto: Nissan)

Pokud se solární regulátor nastaví tak aby je dobíjel na trochu nižší napětí – řekněme 4 V – pak by jejich využitelná kapacita klesla zhruba na 10 kWh, ale jejich zbývající životnost by se znatelně prodloužila (čím vyšší konečné nabíjecí napětí tím nižší životnost). Samotná životnost není ovšem tak moc významná za předpokladu, že těch vyřazovaných baterií bude dost a za předpokladu, že cena použitých baterií bude nízká.

Podle mého názoru je to od firmy Nissan skvělý nápad. První takové zařízení pro akumulaci prý chtějí instalovat už letos v létě přímo v továrně Nissan. Nám zatím ovšem nezbývá, než si počkat, co se z toho vyvine, kdy k nám první výrobky dorazí a hlavně jaká bude jejich koncová cena.

Autor: Karel Murtinger