Při hledání „nejzelenějších“ vozů je zdánlivě vše jasné – Toyotu Prius všichni znají. Pokud se ale podíváme na nižší střední třídu, vše je jinak. Kromě jednoho hybridu zde totiž nalezneme klasické dieselové motory se zajímavou spotřebou a rozumnou pořizovací cenou. Je úspornější Ford Focus, nebo Volkswagen Golf?
Není nad hybrida?
Podle žebříčku Topten nižší střední třídě jednoznačně dominuje jediný hybridní vůz této kategorie: Honda Civic 1.3i-DSI Hybrid. S „eko-ratingem“ 83,5 předčil Civic druhý Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic o celých 8,5 bodu! Nedá se říct, že by hybridní Honda byla o tolik úspornější než další srovnávané vozy. Spotřebou se dokonce řadí až na sedmou příčku, cenou paliva kalkulovanou na 100 000 km na čtvrtou.
„V nižší střední třídě celkovému hodnocení jednoznačně dominuje jediný hybridní vůz této kategorie: Honda Civic 1.3i-DSI Hybrid. Jeho nevýhodou je ale vysoká cena.“
ReklamaAni spotřeba, ani cena pohonných hmot ale nejsou pro Topten směrodatné. Hlavním hodnotícím kritériem pro výpočet eko-ratingu představují emise oxidu uhličitého doplněné o emise dalších tuhých částic znečišťujících ovzduší (karcinogenní látky, NOx, prach,…), hlukové emise a dopad na přírodu. Především v prvním bodě Civic se 109 g CO2 na kilometr jednoznačně kraluje. První pozici drží při srovnání hladiny hluku. Navíc je hodnocen jako „SULEV“, tedy vozidlo se super-ultra nízkými emisemi pevných částic. Jeho hlavní, i když v Topten nehodnocenou, nevýhodou je vyšší cena. Na evropském trhu se v současnosti (model 2008, 2009) prodává za více než 650 000Kč.
Ekologické vozy na Nazeleno |
– Nejúspornější vozy střední třídy– Historie elektromobilů– Toyota Prius 3– Konkurenti Priuse: Honda Insight |
Čtyři body pro Ford Focus
Automobilka Ford by se díky čtyřem vozům Ford Focus 1.6 TDCi řazených hned za Hondou po dvou, vždy ve verzi kombi a hatchback, stala držitelem poháru konstruktérů. Focus v provedení ECOnetic šlape v mnoha ohledech Civicu na paty. Především v klíčových emisích CO2 (115 g/km) nedává dalším soupeřům šanci. Rozhodující roli může hrát u Fordu také cena, která se pohybuje kolem 500 000 Kč (na rozdíl od ostatních modelů se totiž na ECOnetic model nevztahuje akční nabídka).
Ford Focus v testu výrazně zabodoval, úsporná verze má jméno ECOnetic
Při bližším pohledu do tabulky se šesté místo VW Golf 1.4 TSI DSG s eko-ratingem 72,2 bodu může jevit překvapivě. Ze srovnání dostupných hodnot totiž vyplývá, že emise CO2 (139 g/km) u tohoto typu Golfu výrazně pokulhávají za ostatními vozy (s výjimkou posledních dvou). Hladina hluku se u žádného z hodnocených aut výrazně neliší. Další kritéria, hodnoty emisí pevných částic a dopad na životní prostředí, tabulka neuvádí a nám tak zbývá jen dohad, že Golf patří k vozům s rekordně nízkými emisemi pevných částic. Jak jinak by přeci mohl dosáhnout tak vysoko?
V evropském srovnání se neztratí ani Škoda Fabia
Nejistota, kterou chybějící čísla v tabulce vyvolávají, vybídla ke srovnání s „konkurenčními“ výběry pro přírodu nejméně špatných automobilů. Britský internetový deník Telegraph přinesl žebříček deseti levných ekologicky příznivých aut. Do výběru se tu probojovala řada nových značek, např. i Škoda Fabia Estate 1.4 TDI PD 80PS, navíc s popiskem: „Konec vtipů o Škodovce. Tato je velká a chytrá…“ Také z britského srovnání ale vychází jako vítěz v kategorii vozů nižší střední třídy hybridní Honda Civic.
Volkswagen Golf Blue Motion: více o technologii Blue Motion se dozvíte zde
Hodnotící srovnání, jako je žebříček Topten, nutně upřednostňují určitá kritéria na úkor jiných, která často přehlíží (např. materiály, ze kterých byl automobil vyroben a další aspekty jeho „životního cyklu“). Obecně přijímaný standard „ekologického vozu“ (obdoba značky Ekologicky šetrný výrobek) u aut zatím nebyl definován a my tak musíme vzít za vděk nedokonalým srovnáním. Bez ohledu na jeho výsledky ale dříve, než vyrazíte do obchodu zakoupit svůj nový, ještě šetrnější vůz, určitě zvažte dopad tohoto činu na okolí a také na svou peněženku.
Žebříček 10 neúspornějších vozů nižší střední třídy
|
Eko-rating |
Palivo/spotřeba na 100 km |
Produkce CO2 (g/km) |
Hodnoty hluku (dB(A)) |
1. Honda Civic 1.3i-DSI Hybrid |
83.5 |
4,6 |
109 |
68 |
2. Ford Focus Kombi 1.6 TDCi ECOnetic |
75 |
75 |
115 |
70 |
3. Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic |
75 |
75 |
115 |
70 |
4. Ford Focus Kombi 1.6 TDCi |
73.8 |
4,5 |
119 |
70 |
5. Ford Focus 1.6 TDCi |
73.8 |
4,5 |
119 |
70 |
6. VW Golf 1.4 TSI DSG |
72.2 |
5,9 |
139 |
69 |
7. VW Golf Blue Motion 1.9 TDI PD |
71.8 |
4,5 |
119 |
71 |
8. Audi A3 1.9 TDI e |
71.8 |
4,5 |
119 |
71 |
9. Mazda 3 1.6 CD |
70.8 |
4,8 |
128 |
70,1 |
10. Honda Civic 1.4i |
70.6 |
5,9 |
139 |
69,8 |
Hodnotící kritéria |
Eko-rating (Eco rating) je multikriteriální analýzou, která umožňuje porovnávat auta s ohledem na jejich dopad na životní prostředí a zdraví, na základě současných vědeckých poznatků. Jaká je váha jednotlivých kritérií?
40 % – Dopad CO2 a pevných částic – skleníkový efekt |