Elektroskútr má nízkou spotřebu, dostane se i pod dvacet korun na sto kilometrů. Skútr se spalovacím motorem zase dojede dále – na plnou nádrž klidně i přes 200 km. Jaký pohon je tedy lepší? Podívejte se na naše porovnání!
Pořizovací cena hraje vesměs ve prospěch konvenčních skútrů. Ty se dají pořídit za cca 30 000 korun, a přestože i elektroskútr seženete za podobnou cenu (většinou jde o asijské výrobky), ty kvalitnější jsou spíše dražší.
„Už dávno není elektromotocykl stroj ve stádiu vývoje a zkoušek.“
ReklamaElektroskútr sportovního vzhledu může stát i téměř 90 000 korun, varianta na benzín je o tisícovky levnější.
Elektřina jako pohon |
– Vyplatí se elektroskútry? – Elektromobil Nissan Leaf– 10 cool zelených automobilů |
Kilometr za korunu dvacet. Nebo za 20 haléřů
Podle českého výrobce elektroskútrů Akumoto jsou skútry na elektřinu hospodárné díky účinnosti elektrického motoru, která je až 90 %. Energie se totiž přenáší rovnou na vozovku, zatímco u maloobjemového spalovacího motoru dochází ke ztrátám v převodových ústrojích a účinnost je okolo 30 %.
Skútr se spalovacím motorem o objemu 50 cm3 může mít spotřebu pod dva litry benzínu na 100 km, ale klidně také pět. Spotřebu těchto malých a lehkých strojů ale výrazně ovlivňuje terén, styl jízdy a také váha řidiče, případně i spolujezdce. Kromě benzínu za, dejme tomu, 100 Kč na 100 km je nutné přičíst ještě olej. Na 1 000 km je potřeba litr, průměrně za 250 Kč. To dělá celkové náklady asi 125 korun na 100 km.
Skútry na elektřinu, nebo benzín? To je otázka!
Elektroskútry mají rozdílně výkonné motory a tedy i rozdílnou spotřebu. Běžně spotřebují necelé 4 kWh. To je při ceně 5 korun za kWh ani ne 20 korun na sto kilometrů. Spotřeba může být ale i poloviční. Zástupce společnosti Akumoto Lukáš Drahovzal říká, že cena může být v závislosti na tarifu zákazníka i pod 5 Kč na 100 km.
Dojezd: Slabina pro elektroskútry
Co se týká dojezdu, zde jasně vyhrávají skútry se spalovacím motorem. Dražší elektroskútry disponují rekuperací (dobíjení elektřiny při zpomalování), a tak je určení dojezdu problematické. Jen ty nejlepší stroje však deklarují dojezd nad 70 kilometrů, třeba Akumoto 300/L-120 ale v televizním testu zvládl na jedno nabití 148 km. „Podle statistky nepotřebuje 80 % majitelů skútru denně ujet více jak 50km,“ říká k otázce dojezdu Drahovzal.
„Nejčastější ´hříchem´ prodejců elektroskútrů je nadhodnocování dojezdu. Je celkem běžná praxe, že psaný dojezd je 70 km a skútr pak reálně ujede třeba 20 km,“ varuje ale Hynek Přidal z obchodu Scootland.
Benzínové skútry se spotřebou kolem dvou až tří litrů mají obvykle nádrž o dvojnásobném objemu, takže bez problémů ujedou i 200 km. Navíc je daleko jednodušší po cestě potkat benzínovou stanic než nabíjecí místo. Na druhou stranu – s „vybitou“ baterií lze ještě pár kilometrů zvládnout, s prázdnou nádrží nikoliv.
Slabinou elektroskútrů je dojezd
Peníze pro mechaniky nebo výrobce baterie
A nároky na servis? Pneumatiky, brzdová kapalina a destičky dostávají zabrat u obou strojů zhruba stejně, ty tedy nepočítejme. Elektromotor nepotřebuje převodovku ani rozvodový řemen. „Zapomeňte na výměny oleje, svíček, řemenů a válečků variátoru,“ uvádí Scootland u nabídky skútrů E.ON e-max.
Na druhou stranu je u elektroskútrů většinou nutné po určitém počtu nabíjecích cyklů vyměnit baterie za nové. U zmíněných skútrů E.ON e-max je to po 15 000 km a nové stojí 10 000 korun. Gelové baterie u skútru Guewe Classic vydrží asi 25 000 km a nové vyjdou na 5 000 Kč, u lepšího modelu ePower je prý výdrž 3 000 cyklů a i poté mají baterie 70 % své kapacity.
U skútrů Akumoto je podle modelu maximální počet dobíjecích cyklů od 800 do 2 000, což jsou řádově desítky tisíc kilometrů. „Pokud budete dobíjet po 50 km, po 1 000 cyklech je životnost 50 000 km. To je často více než kolik vydrží benzínový maloobjemový motor,“ srovnává Drahovzal.
Otázkou je také údržba – elektroskútry jsou považovány za bezúdržbové
Petr Majer zastupující společnost Peugeot, která nabízí skútry se spalujícím motorem, má ale výhrady. „Elektroskútry jsou bezúdržbové do té doby, dokud baterie funguje a nemusí se vyměnit, potom následuje vysoká částka za její výměnu. A tím se smazává cenová výhoda provozních nákladů a údržby“ řekl Majer „Se spalovacím motorem je třeba pravidelný servis, který ale stojí několik stokorun a skútr funguje po mnoho let stále stejně,“ dodal.
A řečí čísel? Akumoto uvádí, že zatímco za 10 let jsou provozní a servisní náklady na benzinový skútr 91 000 korun, u skútru na elektřinu majitel zaplatí jen 12 000 korun. K podobným číslům došel také E.ON – po 40 000 km jsou celkové náklady majitele skútru E.ON e-max 101 379 korun, zatímco majitel benzinového skútru za 46 999 korun zaplatí za servis 130 649 korun.
Přesto, jak říká Matěj Smrž věnující se prodeji motocyklů a motocyklovým závodům, je u zákazníků vidět váhavý přístup, který lze změnit vysvětlením výhod i podmínek. „Už dávno není elektromotocykl stroj ve stádiu vývoje a zkoušek,“ uvedl Smrž pro nazeleno.cz.
Tajný trumf elektroskútrů: daně!
Kladem pro elektřinu je nižší spotřební daň při používání elektrické energie z domácí sítě oproti fosilním palivům. Lukáš Drahovzal z firmy Akumoto, která také dodává na trh elektroskútry, doplňuje, že některé pojišťovny mají pro elektroskútry sníženou sazbu povinného ručení a havarijního pojištění.
Přesto si třeba Matěj Smrž myslí, že by měla být pomoc výraznější. „Ano, mělo by to být tak – koupíš auto nebo skútra na elektriku, nezaplatíš daně jako ten, který znečišťuje ovzduší. Ale není to tak,“ prohlásil Smrž.
Pro ženy je prý lepší elektroskútr…
Tak jaký?
Přidal říká, že rozhodnutí, jaký skútr zvolit, je individuální. Na krátké jízdy po městě je prý lepší určitě elektroskútr, hlavně pro absolutně nulovou údržbu a náklady na provoz. Na těchto strojích se také jezdí lépe ženám a začátečníkům, protože tah motoru je plynulý. Pokud ale potřebujete za den zvládnout více než 40 kilometrů, je určitě jednodušší používat skútr se spalovacím motorem.
„Já jsem motorkář a závodím už od šesti let, hluk spalovacího motoru je muzika, kterou mám rád. Manželce bych ale na nákupy do města rozhodně pořídit elektroskútr, navíc bych nemusel tankovat, kdykoliv si od ní převezmu dopravní prostředek, prostě bych pouze vytáhl zástrčku ze zásuvky,“ říká k porovnání obou možností Smrž.