fbpx

Podívejte se na nejzajímavější auta s alternativním pohonem na českém trhu0

Automobily s alternativním pohonem se stávají stále běžnější součástí českých silnic. Vybrali jsme sedmičku nejzajímavějších vozů, které lze na jaře 2016 v Česku pořídit. Svůj prostor dostaly všechna řešení od elektromobilů přes hybridní auta až po vozy na plyn.

Jednotlivé vozy byly seřazeny abecedně, neboť nelze jednoznačně vybrat pouze jeden druhu pohonu jako nejlepší, o konkrétním voze ani nemluvě. Vždy záleží na mnoha proměnných jako denní ujetá vzdálenost, počet osob přepravovaných v autě a roli hraje i možnost automobil bezproblémově dobít či naplnit v případě CNG.

BMW i3

Kompaktní elektromobil bavorského výrobce je v Česku v prodeji od konce roku 2013 za cenu 900 000 korun. Na jedno dobití ujede 130 – 160 kilometrů, nabízí se ale také verze plug-in hybrid. Díky malému benzinovému dvouválci o objemu 650 ccm lze s touto verzí ujet až 240 km. Pořizovací cena je ale vyšší.

Hlavním trumfem elektromobilu BMW i3 je však využití mnoha moderních či chytrých technologií – karoserii pro maximální odlehčení často tvoří CFRP, tedy plasty tvrzené uhlíkovými vlákny a o kontakt s vozovkou se starají úzké vysoké pneumatiky.

Německý ekologický luxus. Na autě BMW i3 zaujme také vysoký podíl recyklovaných a recyklovatelných materiálů. Foto BMW

Dojezd prodlužuje silná rekuperace, která omezuje nutnost využívat brzový pedál na úplné minimum a potěší i palubní počítač kompletně v češtině. Není divu, že se ze loňský rok stal tento vůz s 94 prodanými kusy nejprodávanějším elektromobilem v Česku.

Fiat Panda Natural Power

Premiéru v sériové výrobě turínské automobilky si pohon na stlačený zemní plyn odbyl v modelu Multipla před mnoha lety a nyní se nabízí téměř ve všech modelech. Velkou výhodou je, že se úprava na CNG dotýká jen minimálně zavazadlového prostoru a vnitřního prostoru vůbec. Akorát nenajdete v kufru rezervu, stačí kompaktní sada na opravu defektů.

Fiat Panda – jinak velmi praktické a levné auto pro nenáročné motoristy je v provedení na zemní plyn trochu dražší. Foto Omniauto.it

Nádrže na plyn jsou pod podlahou a to příznivě ovlivňuje těžiště a tím i jízdní vlastnosti vozu. Klasická nádrž na benzin zůstala kontrétně u Fiatu Panda v původní velikosti. Bohužel v nabídce na plyn je pouze jedna motorizace 0.9 TwinAir Turbo a cena 330 000 je oproti konvenční variantě až neúměrně vysoká.

Nissan Leaf

Nejprodávanější elektromobil na světě (200 000 prodaných kusů do loňského prosince) do značné míry těží z faktu, že byl prvním dostupným elektromobilem v globálním měřítku. Na trh v Japonsku a USA byl uveden koncem roku 2010 a v dalším roce se stal autem roku.

Nissan Leaf – dnes už legenda mezi elektromobily. Foto Nissan

Nyní je na trhu již druhá generace, kde již proklamovaný dojezd atakuje 200 km (v reálném provozu je to okolo 150 km) a spotřeba v je v praxi okolo 22 kWh/100 km. Je fakt, že pro cesty na dálnici je vhodnější CNG, nicméně o to více elektromobil exceluje při cestování ve městě, tam se lze dostat i po 15 kWh na sto km. Pokud bude mít majitel výhodný tarif elektřiny, může být cena i pod padesát haléřů na kilometr.

Peugeot 308 R Hybrid

Nedávno představený kompaktní hatchback z dílen Peugeot Sportu kombinuje radost z jízdy a nízkou spotřebu. Benzinový agregát spolu s dvěma elektromotory dává výkon 500 koní, přičemž emise jsou pouhých 70 gramů na km, což poukazuje na spotřebu okolo tří litrů na 100 km. Vůz může fungovat ve třech režimech – čistě elektrický, HYbrid nebo HYbrid Sport s funkcí boost.

Opel Ampera

Evropské dvojče Chevroletu Volt znamenalo na starém kontinentu jistou revoluci, jedná se o jeden z prvních plug-in hybridů. Je to vůz fungující na elektřinu, která když dojde, zapojí se spalovací motor. Po nabíjení ujede vůz v čistě elektrickém režimu něco okolo padesáti kilometrů, o všem informuje středový displej v interiéru.

Drahý, ale krásný a technologicky velmi pokročilý. Plug-in hybrid Opel Ampera. Foto Autoevolution.com

Navzdory titulu Evropské auto roku 2012 a i přesto, že úspěšný Chevrolet Volt se dočkal svého nástupce, objevili se spekulace, že se Opel Ampera se z evropského trhu stahuje. Nová generace však boduje nejen vyšším dojezdem, ale také nižší cenou a tak se možná přece jen v Evropě představí. Cena okolo milionu, ačkoliv dle odborníků odpovídající, byla u první generace největší slabinou technologického skvostu.

Škoda Octavia G-TEC

Kromě modelů GreenLine s mimořádně úspornými vznětovými motory nabízí domácí automobilka také vozy, které mají již v sériové podobě jako pohon stlačený zemní plyn, tedy CNG. Je to nejmenší model Citigo a oblíbená Octavia.

Škoda Octavia patří díky dobré ekonomice provozu k oblíbeným firemním vozům. Foto Škoda auto

Díky nákladům pod korunu na kilometr se vůz vyplatí zejména na delší dálniční přesuny. Oproti verzi GreenLine vyjde kilometr téměř na polovinu. Škoda Octavia G-TEC ujede na plyn zhruba 430 km a poté může automaticky pokračovat na benzin dalších 940 km – nádrž na konvenční palivo není nijak zmenšená, naopak chybí rezerva, ale to je u sériových vozů na CNG standard.

Volkswagen Golf GTE

„Hot hatch“ s ekologickým přívlastkem je podobné kategorie jako Audi A3 e-tron. Jedná se o plug-in hybrid s výkonem přes dvě stě koní, který však umí ujet až padesát kilometrů v čistě elektrickém režimu. Dle homologačního testu je spotřeba 1,5 litru na 100 km, ale dle odborných hlasů je tato hodnota dána spíše nedokonalostí v měřicí metodice.

Vůz lze plně nabít z běžné zásuvky za tři a půl hodiny, při využití rychlonabíjení je čas o hodinu kratší. Kdo by pak chtěl ryzí elektromobil, může sáhnout po verzi e-Golf. Cena obou alternativních modelů je téměř milion, nutno dodat ve velmi slušné výbavě, informace o dvojnásobné ceně oproti benzinovému modelu je tak mírně zavádějící.

Autor: Redakce Nazeleno.cz