V Česku už jezdí téměř pět tisíc řidičů v autech s pohonem CNG. Jaké má takový vůz parametry a kolik stojí plnička do garáže?
Ceny ropy letí strmě vzhůru a proto koupit nový vůz na benzin či diesel není zrovna prozíravé řešení. Elektromobily jsou drahé,hybridy v ČR aby jeden hledal s lupou a tak zbývá třetí možnost – koupit automobil na CNG, tedy na stlačený zemní plyn.
„Neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě.“
ReklamaCNG je v současnosti nejrozšířenější alternativní palivo a předpokládá se, že jeho obliba bude i v blízké budoucnosti výrazně stoupat. „V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.
Alternativní pohony automobilů |
|
Po českých silnicích jezdí téměř pět tisíc aut na CNG
V ČR dnes jezdí čtyři tisíce vozidel na tento pohon a jejich počet v posledních pěti letech každoročně stoupá o nějakých třicet procent. Mimo jiné CNG využívají i Česká pošta, DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, komunální vozy Pražských služeb, polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě, asi 370 městských a příměstských autobusů.
Foto: Martin Singr
Zkratka CNG vychází z anglického „Compressed Natural Gas„. Jedná se o více ekologické palivo než benzin, nafta nebo LPG (zkapalněný plyn). Stále více automobilek má vůz s tímto pohonem v nabídce, cena nového automobilu s tímto pohonem je navíc podle České plynárenské unie (ČPU) srovnatelná s dieselem.
Další zájemci mohou využít nabídku přestavby. Tu ale uplatní prakticky jen ti, kteří nepotřebují zavazadlový prostor – pokud je vůz vybaven standardní nádrží na benzin či naftu, přídavná nádrž na plyn zabere velkou část zavazadlového prostoru. Navíc není tato úprava nejlevnější.
– Přečtěte si víc: Jak přestavět auto na CNG
A jak si pohon na CNG stojí v porovnání s jinými možnostmi? „Myslím, že do dokonalosti je rozvinut pohon na CNG jako standardní funkční systém i dostupné palivo se značnými zásobami do budoucna,“ říká na otázku, jaké alternativní palivo by zvolil, Jiří Bendl z Ministerstva životního prostředí ČR a dodává: „Již nyní je ekonomicky jednoznačně výhodné provozovat dopravní prostředky na CNG a to prostředky všech druhů – automobily, autobusy, lodě, čistící stroje a dokonce posunovací lokomotivy.“
Nicméně mezi CNG, LPG, hybridy a elektromobilitou by podle Bendla neměla panovat rivalita. „Tyto systémy by se měly vzájemně podporovat, jako kvalitativně vyšší stupeň pohonů oproti stále silně a uměle lobovaným systémem nafty a benzínu,“ říká Bendl. Ropu je podle něj velká škoda pouze pálit.
Citigo na plyn přijíždí
V segmentu vozidel na plyn je velmi silný Fiat, který nabízí široké spektrum modelů s pohonem na CNG, angažuje se i Opel, VW, Iveco, ale třeba i Mercedes lze koupit s nádrží na CNG již od výrobce. Kompletní katalog i s údaji lze nalézt zde. Kdo hledá ojetý vůz, který má pohon na CNG již od výrobce, má širší spektrum možností, jde často o vozy z dovozu a lze koupit značky jako Ford, Volvo, Citroën nebo Chevrolet. Katalog i s podrobnými parametry lze nalézt na těchto stránkách. Od konce letošního roku se mezi výrobce nabízející vůz s pohonem na CNG zařadí i Škoda. Samozřejmě nešlo jen o to přidat nádrž a s velkou slávou představit nový vůz Škoda Citigo CNG Green tec. Těch změn totiž bylo více.
Orientační porovnání jednotlivých druhů pohonů
typ motoru | průměrná spotřeba | cena za jednotku | cena za 1 km v Kč |
standardní motor (Natural 95) | 6,5 l / 100 km | 37,20 Kč | 2,418 |
standardní motor (diesel) | 6,0 l /100 km | 36, 40 Kč | 2,184 |
úsporný motor (diesel) | 4,5 l /100 km | 36, 40 Kč | 1,638 |
motor na bioetanol E85 | 7,0 l /100 km | 27,50 Kč | 1,925 |
motor na SMN 30 | 6,5 l / 100 km | 33,90 Kč | 2,2035 |
motor na LPG | 6,5 m3/ 100 km | 17,70 Kč | 1,1505 |
motor na CNG | 6,5 m3 / 100 km | 17,50 Kč | 1,1375 |
elektromobil * | 17 kWh / 100 km | 4,70 Kč | 0,799 |
* do ceny není započítána cena baterií
Zejména přibyly rovnou dvě nádrže. Větší nádrž se umístila za zadní nápravou, odkud naopak zmizela vana na náhradní kolo. Menší nádrž je pak umístěna v bezprostřední blízkosti rezervní desetilitrové nádrže na benzin. Tuto nádrž mají dnes všechny vozy, které se prodávají jako vozy poháněné CNG. Přeci jen je větší šance, že v nouzi potkáte „benzinku“ než plnicí stanici CNG. Rovněž se změnil výfukový systém, který teď končí před zadní nápravou.
Motor vycházející z benzinového tříválce 1,0 MPI doznal samozřejmě řady konstrukčních změn, nyní dává výkon 50 kW (68 koní) a má spotřebu 2,9 kg zemního plynu na 100 km. To znamená poloviční náklady oproti konvenčním pohonným hmotám. Ani dojezd není překážkou, vůz ujede až 550 km. Celých 350 km zvládne na plyn (dvě nádrže mají celkovou kapacitu 72 litrů, tedy 12 kg CNG) a v případě nouze lze ujet dalších 200 km na benzin.
Jedná se o ideální vůz do města – malé rozměry, pohon na zemní plyn s nižšími emisemi CO2 (79 g / km) i ostatních látek a technologie Škoda Green tec, která zahrnuje prvky jako systém Start-stop, rekuperaci brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem. „V málokterém jiném voze této třídy je možné cestovat tak pohodlně, bezpečně a zároveň ekologicky,“ říká na adresu nového pohonu Petr Pečenka, šéf prodeje Škoda Auto.
Tankovací stanice doma v garáži
Přestože počet tankovacích stanic pro CNG po celé republice roste a jen těch veřejných už je téměř padesát, pořád ještě jsou na mapě „bílá místa“. Pro firemní flotily, ale třeba i drobné podnikatele nebo větší rodiny se vyplatí pořídit si za 139 000 korun malou CNG plničku, kterou lze umístit do garáže, pokud to tedy umožňují místní požární předpisy.
Pro plnicí zařízení je nutná pouze přípojka plynu a elektrického napájení 3 x 400 V. Návratnost investice je po zhruba 100 000 kilometrech. Vzhledem k tomu, že jedna stanice naplní až šest vozidel, může se počáteční investice vrátit i do roku – úhrn počtu najetých kilometrů je podle výrobce Motor Jikov do 140 000 km na jednu stanici. Několik modelů plniček nabízí i zahraniční výrobce, Gastecnica Coltri.