LPG, CNG nebo elektřina? Alternativní paliva se na úkor benzínu či nafty prosazují stále více. Jsou totiž zpravidla levnější a příznivější k životnímu prostředí. Porovnali jsme jejich výhody a nevýhody.
Alternativní doprava už dávno není jen zábavou nadšenců. Sériovou výrobu vozidel na CNG nebo elektřinu již zahájila většina významných automobilek, výrazná je také podpora moderních pohonů ze strany Evropské unie či členských států, které usilují o jejich rozšíření v soukromé i veřejné přepravě. „Každé z paliv má trochu jiný potenciál, zdaleka nejrozšířenějším je v České republice stále ještě LPG, naopak nejrychleji roste CNG, tedy stlačený zemní plyn,“ říká Jiří Lachout, odborník na alternativní pohony ze společnosti E.ON Energie. Právě na CNG dnes jen v Evropě jezdí přes 1,9 milionu vozidel. To jasně ukazuje, že se alternativní pohony výrazně prosazují do běžné dopravy.
LPG (propan-butan)
Nejrozšířenějším pohonem po benzínu a naftě je u nás dlouhodobě LPG, tedy propan-butan. K prvním přestavbám automobilů na tento pohon docházelo již za komunistické éry, po revoluci se stalo LPG symbolem levnějšího provozu v dobách růstu cen pohonných hmot. Dnes u nás jezdí desítky tisíc těchto vozů. Oproti některým moderním pohonům má ale LPG několik technologických a bezpečnostních nevýhod.
Reklama
Podle odborníků se nicméně budeme s vozy na propan-butan na českých silnicích ještě v příštích letech potkávat: „Pro LPG mluví poměrně dostatečně široká síť čerpacích stanic jak u nás, tak v zahraničí. Jestliže bude navíc státem garantována nižší spotřební daň na LPG, bude o něj i nadále zájem,“ domnívá se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Výhody LPG pohonu:
- Velké množství čerpacích stanic
- Nízká cena paliva
- Nižší emise
Nevýhody LPG pohonu:
- Méně bezpečný provoz
- Snížení výkonu vozu a komfortu při jízdě
- Nemožnost parkování v garážích
CNG – stlačený zemní plyn
O CNG je možné uvažovat jako o mladší a vyspělejší variantě LPG, která napravuje některá technická řešení a omezení. Stlačený zemní plyn je poměrně bezpečným palivem, které je výrazně levnější než benzín nebo nafta (provozní náklady jsou až o 50 % nižší). Zemní plyn je také Například v případě úniku plynu dojde k jeho rozptýlení do ovzduší a v tu chvíli již nepředstavuje pro řidiče primární ohrožení.
Zájem o CNG ze strany řidičů, firem nebo provozovatelů veřejné dopravy je vidět také v České republice. Je to dáno nejen ekonomickou výhodností tohoto paliva, ale také masivní propagace CNG energetickými firmami, pro které toto palivo představuje zajímavý trh do budoucna. „Z alternativních pohonů roste CNG v ČR nejrychleji. Aktuálně je zde přes 7 500 vozů a přes 50 plnicích stanic. Toto palivo je navíc zcela konkurenceschopné v přímém porovnání s benzínem nebo naftou. Například ceny vozů jsou již prakticky stejné,“ potvrzuje Jiří Lachout. Výhodou je i vyšší dojezd vozu, který v kombinaci s benzínovou nádrží může činit až 1 300 kilometrů v závislosti na typu a značce vozidla. V příštích letech dojde také k výraznému nárůstu počtu čerpacích stanic na území České republiky, a to až o dalších 150.
Výhody zemního plynu jako automobilového paliva:
- Cena automobilů
- Nízká cena paliva
- Dojezdová vzdálenost (až 1 000 kilometrů)
Nevýhody zemního plynu:
- Zákaz parkování v některých podzemních garážích
- Aktuálně řidší síť čerpacích stanic
Elektromobily – auta na elektřinu
V ČR dnes jezdí několik stovek elektromobilů (odhady hovoří o 300–400), které lze dobíjet na desítkách veřejných dobíjecích míst a do budoucna také přímo v garáži každého motoristy. Elektromobily přitom mají potenciálně nejnižší cenu paliva, navíc tyto vozy nevypouští žádné výfukové plyny a jejich provoz je bezúdržbový.

Výhody elektromobilů:
- Nejnižší cena paliva
- Žádné výfukové plyny
- Bezúdržbový provoz
Nevýhody:
- Vysoká cena vozidel
- Výdrž baterií (nízká dojezdová vzdálenost)