fbpx

Test elektromotorky Quantya: ticho místo benzinu0

Ještě než silnice v nedaleké budoucnosti zaplaví elektromobily všech možných výrobců, je tu předvoj v podobě jednostopých vozidel. Elektromotorky jsou tady a vy se s nimi už dnes můžete dosyta vyřádit. Jaké to je, jsme zkoušeli na elektrickém enduru Quantya.

Elektromotocykly Quantya pocházejí od stejnojmenné švýcarské firmy. Patří mezi světově první sériově vyráběné produkty svého druhu. V současné době jsou k dispozici dva typy, a to Evo1 – Track, model určený především do terénu, a Evo1 – Strada, který se může pohybovat i na veřejných komunikacích v rámci zemí EU (má navíc např. zrcátka, směrová světla atp.). Právě ten jsme dostali možnost otestovat.

„Na jedno nabití vydrží Quantya jezdit podle typu terénu od 30 do 120 minut.“

O pohon elektromotorky se stará elektromotor napájený lithium-polymerovými bateriemi. Maximální rychlost udávaná výrobcem je 70 km/h, v praxi se tato hodnota pohybuje spíš kolem 65 km/h. Může se však lišit zhruba o +/- 10 km/h podle individuálního nastavení řídící jednotky, kterou je možné nakonfigurovat např. pro těžší jezdce. Kotoučové brzdy vpředu i vzadu zajišťují bezpečné zastavení, přední vidlice Marzocchi Shiver ve spolupráci se zadním odpružením Sachs vás snadno provedou i obtížnějším terénem.

Reklama

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Auta s nízkou spotřebou

    – Historie elektromobilů

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

    – TEST elektromotorky Quantya

Quantya Strada: Ticho místo vůně benzinu

Výkon 8,5 kW při 3600 ot./min. a váze 85 kg dělá z Quantye jedinečnou hračku. Svým kroutícím momentem 31 Nm připomíná spíše klasický stroj s motorem o objemu 250 ccm. Elektromotor nepoleví proti žádnému kopci a neskloní se před žádnou vyvýšeninou ani terénní překážkou. Otočení plynem znamená okamžitý silný zátah. V tom ovšem spočívá i jisté nebezpečí pro jezdce, kteří s elektromotocykly zatím nemají zkušenost. Jakmile totiž otočíte klíčkem a třeba jen náhodou zavadíte o rukověť plynu, Quantya vyrazí kupředu. Vždy je proto lepší obezřetnost a respekt.


Odmyslete si zrcátka a máte dokonalý stroj na řádení po poli.

U elektromotorky nemusíte řadit, pouze přidáváte plyn podle toho jak je potřeba. Díky své váze je Quantya příjemně ovladatelná ve složitém terénu, ale i na silnici. Rukojeť plynu vyžaduje sice poněkud citlivější zacházení, jinak je sem tam cítit při rozjezdu škubnutí, ale to je jen otázkou zvyknutí si na nový stroj. Malým neduhem je spínač směrových světel, na kterém je po hmatu těžké zjistit, zda je zapnutý nebo ne. Jinak je veškeré ovládání naprosto bezproblémové. „Světla svítí, klakson troubí,“ jak se praví ve filmu Vrchní, prchni!

Velká zábava, krátký dojezd

Na jedno nabití vydrží Quantya jezdit podle typu terénu od 30 do 120 minut. Kolik jste už najeli kilometrů, si můžete zkontrolovat podle čísla na displeji přístrojové desky. Na stejném místě zjistíte, kolik ještě zbývá energie vaší baterii. S ubývající energií se také postupně snižuje maximální rychlost. Vzhledem k tomu, že jde o stroj určený především do terénu, nelze čekat nějak výrazný dojezd. Podle rázu krajiny se pohybuje od 35 do 45 km. Rekuperace energie na Quantyi není, nemusíte si tedy dělat plané naděje že když ji pustíte z kopce, baterie se vám alespoň trochu dobije.


Na displeji můžete sledovat pošet najetých kilometrů i výdrž baterie

Hlavní myšlenkou za konstrukcí Quantye je zábava. Vyřádíte se, odpočinete si, dobijete stroj i sami sebe a pak znovu do sedel. Nejde o motorku určenou pro dlouhé dojezdy. Jakmile se baterie vybije, prostě ji připojíte do zásuvky a dobijete pomocí přiložené nabíječky. Plné dobití zabere něco kolem 80-120 minut, za tu dobu „vysaje“ ze sítě 2,8 kWh energie. Není ovšem radno skončit s vybitou baterkou v lese, kde obvykle žádné zásuvky nebývají.

Testování elektromotorky probíhalo v malé jihomoravské vísce Moravské Bránice a jejím nádherném okolí plném vinic. Malé kopečky a polní cesty jsou pro Quantyi jako dělané a každý jen trochu nadšený motorkář se na ní dosyta vyřádí. Jízdním vlastnostem prakticky není co vytknout. Quantya snese hodně, je primárně určena právě na takové hrátky, takže ti odvážnější se s ní nemusejí bát ani na malé skoky a jiné překážky. V takovém případě je ale lepší nechat doma zrcátka, která přeci jen pády na zem snášejí hůře. Umývání zanesené motorky není přítomností baterie nijak omezeno, stačí prostě vzít hadici a pořádně ji „vyprat“.


Model vpravo je vybaven nosičem, který může nést případnou bagáž na cestu do lesa

Hračka pro ty, co chtějí vést

Všechno musí nějak začít. Nic nejde samo od sebe, a tak je třeba pohlížet i na elektrické motorky dneška. Jsou to pionýři, kteří ukazují cestu do budoucnosti. Quantya je dokonalá hračka do terénu. Na první pohled vysoká cena pohybující se kolem 9600 euro včetně DPH je ospravedlněna jak nenáročnou údržbou (žádné výměny olejů, seřizování motoru, apod.), tak především bezkonkurenčně nejlevnějším provozem ze všech možných enduro motorek na trhu.

Zero X – konkurence z USA

Výrobou elektrických motorek se samozřejmě nezabývá pouze švýcarská Quantya. V USA má konkurenci v podobě Zero Motorcycles, která nabízí enduro model Zero X. Maximální výkon 23 koní, lithium-iontová batere, dojezd 64 km (nebo dvě hodiny jízdy), dobíjení pod dvě hodiny a celková váha 68,5 kg, to jsou jeho základní specifikace. Cena? 7450 dolarů za základní verzi Sport.

Pokud byste si chtěli jízdu na elektrické motorce Quantya vyzkoušet, není nic jednoduššího než do Moravských Bránic pár kilometrů pod Brnem zajet. Za cenu 400 Kč/jedno vybití můžete projet některý z okruhů seznamovacích jízd. Jan Koblížek, distributor strojů v ČR, vám poskytne technické informace a doprovodí vás na vyjížďce. V budoucnu by po republice mělo vyrůst několik specializovaných Quantya parků, podobně jako je tomu v sousedním Německu, kde bude možné si motorky vyzkoušet.

Ceny Quantya

  • Strada 48V – 8075 eur + 19 % DPH (cca 265 tisíc Kč vč. DPH)
  • Track 48 V – 7665 eur + 19 % DPH (cca 250 tisíc Kč vč. DPH)
  • Další informace: www.quantya.cz

Autor je šéfredaktorem magazínu Hybrid.cz.

Autor: Redakce Nazeleno.cz