fbpx

Elektromobily v Česku: Kdy bude elektrická Škoda Fabia?0

Stanou se elektromobily vozidly budoucnosti? Jezdit bez výfukových plynů a dýchat ve městech čerstvý vzduch je pro mnoho z nás lákavá představa. Jaké technické a technologické překážky ale brání masovému rozšíření elektromobilů? Proč do nich chtějí investovat Škoda i ČEZ?

Podle čím dál častěji artikulovaných vizí by silnice v budoucnosti měly zaplnit elektromobily výkonnými bateriemi. Ty by mělo být možné rychle a jednoduše nabít na řadě dobíjecích stanic tak, jako se dnes tankuje palivo u benzínových pump. Výhodou tohoto způsobu dopravy mají být nízké náklady minimum emisí ve vzduchu. Některé energetické západoevropské společnosti již delší dobu elektromobilitu podporují, přidávají se také automobilky a výrobci baterií.

„Hromadné užívání elektromobilů by si vyžádalo navýšení výroby elektřiny – v ČR se jí přitom zhruba 60 % vyrábí z uhlí.“

Reklama

Příkladem může být projekt „e-mobilita Berlin“, který minulý rok na podzim začala realizovat automobilka Daimler AG a energetická společnost RWE. Do běžného provozu má být uvedena více než stovka elektromobilů Smart ED Mercedes třídy A. Vybudováno má být na 500 veřejných dobíjecích stanic.

Elektromobilita v České republice

Po vzoru západoevropských kolegů se do obdobné iniciativy rozhodl zapojit také ČEZ, který svůj ambiciózní plán na rozvoj elektromobility představil ve své iniciativě „FutureMotion – Energie zítřka“. Společnost se chystá podpořit hromadné užívání elektromobilů a rozšířit síť dobíjecích stanic.

„Elektřina se jeví jako dlouhodobé perspektivní řešení problémů dopravy. ČEZ se domnívá, že elektromobilita bude jedním z klíčových směrů, kam se energetika bude v budoucnu ubírat,“ uvedl generální ředitel ČEZ, Martin Roman.

Elektromobil společnosti ČEZ, která se chystá do elektromobility investovat 500 mil.
Elektromobil společnosti ČEZ, která se chystá do elektromobility investovat 500 mil. Kč. Zdroj: www.futuremotion.cz

Elektromobil jezdí na energii z baterií

Elektromobily jsou poháněny elektrickým motorem, který je napájen energií z baterií. Jejich dojezdová vzdálenost se v současné době pohybuje kolem 100 km. Právě výdrž baterií a nutnost jejich častého a dlouho trvajícího dobíjení je jednou z hlavních překážek zavádění elektromobilů do praxe. Mezi další patří dostupná infrastruktura dobíjecích stanic, cena elektřiny a baterií. Navýšení dojezdové vzdálenosti a vyvinutí výkonnějších baterií budou hlavními předpoklady úspěšného rozšíření elektromobilů mezi běžné uživatele.

Podle řady odborníků může budoucí uživatele elektromobilů přilákat pouze rozšířená, snadno dostupná a jednoduše použitelná síť dobíjecích stanicnízká cena „paliva“. Podle ČEZ by při současných investicích do výzkumu mohly lithium-iontové baterie již v roce 2020 nabídnout zákazníkům dostatečnou dojezdovou vzdálenost. O kolik by se dojezd elektromobilu mohl navýšit, však společnost neuvedla.

Elektromobil dobíjejte doma a v zaměstnání

Nevýhodou současných elektromobilů je dlouhá doba dobíjení baterií. Do běžného automobilu se spalovacím motorem natankujete benzín nebo naftu během několika minut. U elektromobilů se doba dobíjení počítá na hodiny.

Při dnešní úrovni technologií trvá dobití mezi 4–6 hodinami. Výhodou však je, že baterii elektromobilu je možné pohodlně nabíjet doma z běžné zásuvky. Zde však budou v příznivější situaci majitelé garáží nebo obyvatelé rodinných domků. Tzv. rychlé napájení, které zabere 10–15 minut, je možné pouze ve speciálních dobíjecích stanicích. Síť veřejných dobíjecích stanic v ČR najdete zde.

Na speciálních dobíjecích stanicích zabere dobití elektromobilu 15 minut
Na speciálních dobíjecích stanicích zabere dobití elektromobilu 15 minut

Vyvinutí dobíjecí infrastruktury je dalším z klíčových předpokladů pro hromadné užívání elektromobilů. ČEZ plánuje rozvoj čtyř typů dobíjecích míst: doma (dobíjení baterií např. přes noc), na pracovišti během pracovní doby, u firemních (B2B) zákazníků (zde se předpokládá kratší čas dobíjení v rozsahu maximálně tří hodin) a na veřejných místech.

Elektromobily a hybridní vozy

   – Náhrada za benzín? Hybrid nebo LPG?

   – Autosalon v Detroitu: hybridní vozy vedou

   – Chevrolet Volt: máme dost elektřiny?

   – Toyota Prius: uspěje nový hybrid?

   – Konkurenti pro Prius: Honda Insight a další

Škodovka vyvíjí vlastní elektromobil

Při výběru elektromobilu budou rozhodovat nejen technické parametry, ale většina z nás bude řešit také estetický vzhled a značku. V současné době elektromobil sériově vyrábí pouze Mitsubishi. Někteří výrobci automobilů uvažují o zahájení masové výroby elektromobilů již v roce 2011. Bude možné vybírat z takových značek, jako je Renault, Nissan, Mitsubishi nebo Toyota. Do výroby elektromobilů investují také americké automobilky. Stranou nechce zůstat ani mladoboleslavská Škoda Auto. Automobilka se spojila s Vysokým učením technickým v Brně, kterému poskytne vůz Škoda Superb. Ten budou vědci přestavovat na elektromobil.

Elektromobily ovšem nejsou jen hudbou budoucnosti. I dnes můžete na českých silnicích potkat funkční kousky. Většina elektromobilů, které jezdí po českých silnicích, však byla do tuzemska přivezena jako ojetiny.

Levný elektromobil Peugeot 106e

Jedním z výrobců elektromobilů je italská společnost Micro-Vett SPA, která vstoupila na trh s vozidlem Fiat Fiorino Qubo. Toto vozidlo je vybaveno lithium-polymerovou baterií, jíž je možné dobíjet prostřednictvím běžné zásuvky (230V/116 A). Fiorino Qubo bylo poprvé představeno v letošním roce na výstavě EVS24 v Norsku. Při této příležitosti ujel elektromobil 600 km z Osla do Stavangeru (místo konání výstavy). Na této trase byly simulovány dobíjecí stanice s rychlým nabíjením, rozmístěné ve vzdálenosti 120 – 130 km.

V České republice je známějším elektromobilem například Peugeot 106e nebo VW Golf City Stromer. Cena ojetých elektromobilů se pohybuje mezi 250–300 tisíci Kč. Ceny nových elektromobiů jsou však mnohem vyšší. Důvodem je především to, že nejsou vyráběny sériově, ale vznikají přestavbou „obyčejných“ vozů na elektromobily. Dobíjení Peugeotu prostřednictvím běžné zásuvky trvá asi 5 hodin. Rychlé dobíjení z třífázové zásuvky zkrátí dobíjení na 80 minut. Na jedno nabití tento vůz najede v průměru 100 km. Zajímavé a praktické informace k elektromobilům můžete najít na stránkách České asociace elektrických vozů.

Peugeot 106e je možné v ČR sehnat ojetý za 250 - 300 tisíc Kč
Peugeot 106e je možné v ČR sehnat ojetý za 250 – 300 tisíc Kč

Elektromobil neprodukuje emise přímo

Přední výhodou elektromobilů jsou nízké emise, ačkoli nelze hovořit o tom, že elektromobil neprodukuje emise žádné. Elektřina, kterou elektromobily spotřebovávají, je totiž často vyráběna ze surovin, při jejichž spalování do vzduchu unikají emise CO2. Připomeňme, že v České republice se z fosilních paliv vyrábí 60 % elektřiny.

Běžný spalovací benzínový motor vypustí na jeden ujetý kilometr asi 164 gramů CO2.  Pokud je elektromobil poháněn elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů, znamená to asi 0,25 gramů CO2 na jeden ujetý kilometr. Při využití elektřiny vyrobené ze současného energetického mixu ČEZ „vypustí“ elektromobil do vzduchu 95 gramů CO2/km.

Více elektromobilů znamená více elektřiny

Nárůst počtu automobilů v běžném provozu přitom povede ke zvýšení poptávky po elektřině. Nezbytné za takové situace bude zajištění dostatečného množství elektrické energie. Na to ve svém prohlášení upozornilo Ministerstvo životního prostředí. Podle něho je nutné zaměřit se především na výzkum a vývoj nových a efektivnějších technologií.

„Případná orientace na výrobu běžných elektromobilů, které odebírají elektřinu ze sítě do baterií, není dostatečným řešením, zvlášť za situace, kdy 60 % elektřiny pochází z hnědého uhlí,“ upřesnil ministr životního prostředí, Ladislav Mika .

Hromadné nabíjení elektromobilů po návratu lidí z práce by mohly znamenat velké zatížení pro síť nízkého napětí spojené s lokálním navýšením odběru elektřiny. Bude-li velké množství lidí nabíjet baterie ve stejnou dobu, naroste koeficient soudobosti elektrické spotřeby a bude nutné dimenzovat rozvody na vyšší proudové zatížení.

Hromadné dobíjení elektromobilů může znamenat větší zatížení pro síť nízkého napětí
Hromadné dobíjení elektromobilů může znamenat větší zatížení pro síť nízkého napětí

„Spotřeba“ elektromobilu

Měřítkem výhodnosti elektromobilu oproti běžnému automobilu jsou především náklady na provoz a spotřeba vozidla. V současné době jsou podle odborníků celkové náklady na provoz elektromobilů srovnatelné s běžnými automobily. V otázce spotřeby „paliva“ však vítězí elektromobil.

Na 100 km spotřebuje běžný elektromobil asi 13,4 kWh elektřiny. Pokud počítáme s průměrnou cenou 4,65 Kč za 1 kWh, vyjde nás stokilometrový výlet na cca 63 Kč. Automobil s benzinovým motorem s průměrnou spotřebou 7l/100 km na stejnou vzdálenost spotřebuje palivo za 183 Kč. (Při výpočtu bylo kalkulováno s průměrnou cenou Naturalu 95 z dubna 2009, která byla 26,08 Kč). Komfort při cestování u současných elektromobilů snižuje jejich maximální rychlost. Zmiňovaný Peugeot 106e má například omezovač rychlosti na 95 km/h.

Plán ČEZ na rozvoj elektromobility

ČEZ svůj plán na podporu rozvoje elektromobility rozdělil do tří fází. V pilotní části projektu se chystá do poloviny roku 2010 uvést do provozu nejméně deset elektromobilů, které poskytne neziskovým organizacím. Jako první získá elektromobil Domov Sue Ryder. Data získaná z této fáze projektu bude ČEZ analyzovat a využije je v dalších fázích.

Do roku 2012 má být nakoupeno 50–100 elektromobilů a při simulaci reálného dlouhodobého provozu bude testována infrastrukturu pro dobíjení v Praze a v Ostravě. Klíčovými partnery by se měly stát výrobci elektromobilů a baterií, města a stát, kteří mohou uživatelům poskytovat různé úlevy. ČEZ do projektu hodlá investovat půl miliardy korun.

Mají ale elektromobily skutečně šanci zaujmout běžného uživatele a nahradit auta se spalovacími motory? Bude stačit zmíněných půl miliardy na to, aby se za několik let naplnil ambiciózní cíl ČEZ a doprava byla skutečně bezemisní? Nákup několika kusů elektromobilů a jejich testování na dobíjecí infrastruktuře radikální změnu do automobilové dopravy přinést nemůže. Je to pouze jeden z mnoha kroků, který může vést k postupnému a dlouhodobému rozvoji elektromobility.

Autor: Jana Poncarová