fbpx

TEST: Jak se jezdí s Toyotou Prius, autem do zásuvky0

Svezli jsme se v Toyotě Prius. Jak se jezdí v plug-in hybridu, který se na trhu objeví příští rok? Kolik kilometrů ujede čistě na elektřinu? Jaká je jeho spotřeba? + FOTOGALERIE

Toyotu Prius už dnes zná každý. Hybridní auto, které změnilo automobilový průmysl, běžně jedí také u nás. V posledním roce bylo ale možné v ČR potkat také jeden jeho výjimečný exemplář. Má větší baterii a je možné ho dobíjet z běžné domácí zásuvky. Spotřeba? Kolem 3 l/100 km.

Reklama

„O tom kdy auto pojede čistě na elektřinu a kdy zapojí do práce 1,8l čtyřválec VVT-i rozhoduje samo.“

Plug-in hybrid neboli auto do zásuvky je dalším stupněm ve vývoji hybridních automobilů. Tam je už přes deset let zaslouženým premiantem Toyota se svým modelem Prius.

Toyota svůj Prius neustále vylepšuje, v současné době má na trhu jeho třetí generaci a připravuje další. My jsme dostali možnost vyzkoušet si na týden prototyp nového Priusu Plug-in Hybrid, který se na trhu objeví příští rok.

Nazeleno doporučuje

    – Toyota Prius 3

    – Honda Insight

    – Chevrolet Volt

    – Toyota FT-CH

    – Opel na vodík

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid

Po světě dnes jezdí pouhých 600 kusů testovací verze Prius Plug-in Hybridu. Japonští konstruktéři s jejich pomocí sbírají cenná data z reálného provozu, která pak budou zpracovávat a podle nich dokončovat výsledný produkt.

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid. Zdroj: www.hybrid.cz

Tím bude hybridní auto vycházející z prověřeného modelu Prius, které oproti současné třetí generaci dokáže ujet čistě na elektřinu vzdálenost mezi 15-25 km a navíc bude jeho baterii možné dobíjet ze zásuvky. To až doposud u Priusů možné není, pokud si tedy auto nenecháte přestavět na plug-in hybrid u některé soukromé společnosti.

Jízda v plug-in hybridním Priusu

Jakmile usednete do plug-in hybridní verze Priusu, takřka nepoznáte rozdíl od té klasické. Všechny ovládací prvky jsou na svém místě. Jen jedna maličkost chybí – tlačítko pro spuštění EV režimu, tedy pohybu čistě na elektřinu. O tom kdy auto pojede čistě na elektřinu a kdy zapojí do práce 1,8l čtyřválec VVT-i totiž rozhoduje samo.

Testovací jízda s hybridní pug-in Toytou Prius
Testovací jízda s hybridní pug-in Toytou Prius. Zdroj: www.hybrid.cz

To se ale ve finální verzi, která půjde do prodeje v polovině příštího roku, nejspíš změní. Tlačítko umožňující přepnout na čistě elektrický pohon totiž mnohým, kteří měli auto možnost dosud vyzkoušet, chybělo. A jeden z vysoko postavených zaměstnanců automobilky naznačil, že jsou si tohoto problému vědomi a budou se mu věnovat.

Pohodlně jsme se zabydleli uvnitř nového Priusu a chystáme se vyrazit na cestu. Nečekáme žádné velké překvapení a to se ani nekoná. Prius do zásuvky jezdí prakticky stejně jako standardní Prius třetí generace. Jen je o něco těžší a hmotnost navíc je na silnici cítit – k lepšímu. Prius na vozovce drží jako přikovaný a neustřelí ani v ostřejší zatáčce.

Lithium-iontová baterie

Původní, dnes již pomalu zastarávající technologii NiMH baterií nahradila nová. Lithium-iontová baterie v Priusu do zásuvky dokáže uložit energii 5,4 kWh. Ale to není to nejdůležitější. Podstatné je, že tuhle baterii je možné dobíjet.

Vnitřek Toyoty Prius
Vnitřek Toyoty Prius. Zdroj: www.hybrid.cz

V kufru auta najdete rozměrnou dobíječku s asi pětimetrovým kabelem. Tu lze zapojit do běžné domácí zásuvky. Druhý konec pak připojíte do zástrčky, která se nachází pod poklopem na levé straně auta nad blatníkem. Plné dobití vybité baterie trvá zhruba dvě hodiny.

Plně dobitá baterie znamená, že auto využívá pohon na elektřinu na maximum.Pokud vyloženě nedupete na plynový pedál, jede auto pouze na elektřinu. To znamená naprosto tiše, bez emisí, rychlostí klidně i přes 100 km/h. Uhánět si to takhle po dálnici v elektrickém autě je úžasný zážitek, stejně jako zcela tichý pohyb po městě.

Vnitřek Toyoty Prius
Vnitřek Toyoty Prius. Zdroj: www.hybrid.cz

Dojezd na elektřinu 15–25 km

Auto využívá energii z baterií, dokud může. Dojezd čistě na elektřinu záleží na mnoha okolnostech. Především profilu trati (častí stoupání/rovinky), obsazenosti auta (jeden vs. čtyři až pět pasažérů), povětrnostních podmínkách a mnoha dalších věcech. Někdy tak může auto urazit na elektřinu 15 km, jindy až 25 km.

Takový dojezd už stačí například pro vyzvednutí dětí ze školky a rovnou i nákup. Prius do zásuvky je stejně prostorný jako jeho předchůdci a ačkoliv se prostor pro zavazadla o něco zmenšil, pořád zůstává dostatečně dimenzovaný pro všechny rodinné potřeby.

Jakmile je energie v bateriích vyplýtvána, vstupuje do hry zmiňovaný spalovací motor. Ten jednak funguje jako pohonná jednotka auta, tzn., že přímo pohání kola. Navíc však také dobíjí baterie, funguje jako generátor elektrické energie.

Plug-in Hybrid
Plug-in Hybrid. Zdroj: www.hybrid.cz

Prius plug-in hybrid pak může čas od času krátkodobě využít elektrický impuls elektromotoru např. při předjíždění, rozjíždění nebo akceleraci. Tím se výrazně snižuje celková spotřeba, protože právě v těchto okamžicích motor auta „žere“ nejvíc.

Prius Plug-in Hybrid: 3 l na 100 km

A jak je na tom tedy Prius Plug-in Hybrid se spotřebou? Stejně jako u normálních aut, ani tady nelze jednoznačně říct, že spotřeba je taková a taková. Vždy záleží na okolnostech. Prius Plug-in hybrid je auto do zásuvky a jako takové je určeno pro časté dobíjení své baterie. Tak bylo postaveno a tak je nutné se k němu chovat.

Pokud denně najedete 35–50 km a auto každý den dobíjíte, může se vaše spotřeba dostat výrazně pod 3 l/100 km. Vlastně nemusí spotřebovat vůbec žádný benzin, když budete pravidelně dobíjet.

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid. Zdroj: www.hybrid.cz

Problém dobíjecí infrastruktury a ceny elektřiny

Právě to je dnes ale zásadní problém – dobíjecí infrastruktura, tedy dostupné dobíjecí stanice nebo i pouhé zásuvky, se v České republice teprve začínají rozšiřovat. Doba, kdy bude alespoň jeden dobíjecí stojan na každém parkovišti supermarketu nebo v každé podzemní garáži je zatím vzdálena ještě mnoho let.

V praxi, kdy jsme denně najeli 60 km a více, se spotřeba pohybovala v rozmezí 5,5 – 6,0 l/100 km. To pro auto této třídy není špatné, ale přeci jen, i původní Prius třetí generace dokáže jezdit za míň, a to právě díky nižší hmotnosti dané lehčí baterií.

Toyota Prius je prostorná
Toyota Prius je prostorná. Zdroj: www.hybrid.cz

Navíc, ani náklady na elektřinu nejsou zcela zanedbatelné. Plné dobití 5,4kWh baterie stojí při průměrné ceně 4,50 Kč/kWh (vysoký tarif) 24 Kč. V okamžiku, kdy auto ujede na elektřinu 20 km a nespotřebuje přitom ani kapku benzinu to znamená náklady 1,20 Kč/km. Samozřejmě je výhodnější nabíjet auto v nízkém tarifu. Jakmile se připojí do tandemu i spalovací motor, provozní náklady rázem letí vzhůru.

Toyota Prius jako automobil budoucnosti

Prototyp Toyoty Prius Plug-in hybridu je přes všechna svá pro a proti skutečným automobilem budoucnosti. Ceny energií včetně pohonných hmot, jako je benzin rozhodně nebudou dlouhodobě padat, spíše naopak. Ruku v ruce s tím půjde i globální vyvazování se jednotlivých států ze závislosti na dovozu ropy.

 

Bude proto nutné zavádět nové typy pohonu osobních i nákladních aut a tím bude bezpochyby elektřina. Plug-in hybridy, tedy auta do zásuvky, jsou dalším vývojovým stupněm přicházejícím po klasických hybridech. Cílovou rovinku představují auta čistě na elektřinu, ke kterým ale zatím ještě zbývá dlouhá cesta. Automobilky jako Toyota, Chevrolet (Volt) nebo Opel (Ampera) a další výrobci proto mezitím posílají na trh produkty, které nás po této cestě povedou.

Autor je šéfredaktorem magazínu www.hybrid.cz

Autor: Redakce Nazeleno.cz