fbpx

Trabant jako elektromobil: Hvězda frankfurtského autosalonu0

Trabanta dnes na českých silnicích potkáte zřídka. To se ale může brzy změnit – na svět se chystá Trabant elektromobil. Může „Trabi“ slavit renesanci stejně jako VW Beetle? Jaká je dojezdová vzdálenost nového Trabantu nT? Má šanci stát se masově prodávaným vozidlem?

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem, který byl veřejnosti slavnostně otevřen ve čtvrtek 17. září a potrvá do 27. září, představil i přes přetrvávající krizi a problémy automobilek řadu novinek. Prezentovány zde jsou nové modely Audi, BMW, Mercedesu, VW, Ferrari nebo Porsche. Stejně tak jako autosalon v Detroitu, se nese i ten ve Frankfurtu ve znamení automobilů s nízkou spotřebou a emisemi.

„Dojezd elektromobilu Trabant nT je 160 km – napomáhají tomu i fotovoltaické články umístěné na střeše vozidla.“

Reklama

Prohlédnout si zde můžeme nové koncepty elektromobilů a hybridů. Novinky z této oblasti na autosalonu představily BMW, Hyundai, Mercedes-Benz nebo Renault. V pozadí nezůstala ani Toyota, nejvýznamnější výrobce hybridů, která zde prezentovala koncept založený na poslední generaci Priuse. Kromě toho zde ukázala hybridní řadu Auris, jež je určena zejména pro evropský trh.

Elektromobily a hybridní vozy

   – Náhrada za benzín? Hybrid nebo LPG?

   – 7 alternativ benzínu

   – Autosalon v Detroitu: hybridní vozy vedou

   – Chevrolet Volt: máme dost elektřiny?

   – Toyota Prius: uspěje nový hybrid?

   – Konkurenti pro Prius: Honda Insight a další

Trabant elektromobilem

Hitem frankfurtského autosalonu je ale někdejší symbol socialismu – Trabant. Za myšlenkou oživení Trabantu stojí modelářská firma Herpa, která na autosalonu ve Frankfurtu před dvěma lety představila malou maketu nového Trabantu. V anketě se tehdy vyslovilo 93 % dotázaných pro to, aby se takový vůz znovu objevil na silnicích.

Trabant se stal elektromobilem a slavnostně byl představen na autosalonu ve Frankfurtu
Trabant se stal elektromobilem a slavnostně byl představen na autosalonu ve Frankfurtu. Zdroj: www.4wheelsnews.com

Na letošním frankfurtském autosalonu byl už představen koncept nového Trabantu v životní velikosti. Trabant nT (neboli Trabant new Trabi) ale už není vozítkem, za nímž se valí nezapomenutelný čoud a zápach, ale moderním elektromobilem. Pokud vše půjde tak jak má a podaří se sehnat pro výrobu elektromobilu investory (potřeba je asi 30 milionů Euro), dočkáme se masové výroby „Trabiho“ v roce 2012.

Pod kapotou nového Trabantu nT je elektromotor o výkonu 45 kW. Maximální rychlost vozidla bude 130 km/h
Pod kapotou nového Trabantu nT je elektromotor o výkonu 45 kW. Maximální rychlost vozidla bude 130 km/h. Zdroj: www.4wheelsnews.com

Pod kapotou Trabantu nT najdeme asynchronní elektromotor o výkonu 45 kW. Maximální rychlost nového modelu bude 120 – 130 km/h. Na jedno nabití baterií, které trvá osm hodin (v případě 380 voltové zásuvky pouze dvě hodiny), ujede elektromobil asi 160 km. Zajímavostí je, že ventilace a palubní technika jsou napájeny fotovoltaickými články o ploše 1,8 m2, které jsou umístěny na střeše vozidla.

Palubní techniku pomáhají napájet fotovoltaické články umístěné na střeše vozidla
Palubní techniku pomáhají napájet fotovoltaické články umístěné na střeše vozidla. Zdroj: www.4wheelsnews.com

Nový design elektromobilu

Proměnu neprodělal „Trabi“ pouze pod kapotou, ale pochlubit se může také novým designem a rozměry. Trabant nT je třídveřový a od ukončení výroby v roce 1991 narostl o čtyři metry. Dlouhý je 3 950 mm, na šířku má 1 690 mm a vysoký je 1 500 mm. Váží něco přes 1 tunu. Cena Trabantu nT nebude zrovna nejnižší. Předběžně se hovoří o cca 20 000 eurech za kus (přibližně 500 000 Kč).

Nový koncept Trabantu nT původně vznikl jako malý modýlek
Nový koncept Trabantu nT původně vznikl jako malý modýlek. Zdroj: www.themotorreport.com

Původní bakelitový Trabant se vyráběl od roku 1957 v továrně VEB Sachsenring Automobilwerke ve Zwickau. Poslední kus sjel z výrobní linky na jaře 1991. Výrobci si od nového modelu „Trabiho“ slibují něco podobné, co jsme mohli pozorovat s legendárním Volkswagen Beetle, jemuž se podařil velký comeback. Ačkoli je vůz inspirovaný někdejším modelem kombi Trabant 601 Universal a objevují se na něm retro prvky, jeho cílem není využít náladu tzv. Ostalgie.

Takto vypadal původní Trabant, který se v Německu vyráběl od roku 1957 do roku 1991
Takto vypadal původní Trabant, který se v Německu vyráběl od roku 1957 do roku 1991. Zdroj: www.themotorreport.com

Autor: Jana Poncarová