fbpx

Jezděte levně: Elektromobilem za 60 Kč na 100 km!0

VIDEO! Elektromobily už dávno nejsou sci-fi. V České republice má do konce roku stát 50 dobíjecích stanic a ulice brázdit několik desítek elektromobilů. Vstupujeme do éry elektromobility? Jak rychlý bude rozmach vozů na elektrický pohon? + MAPA DOBÍJECÍCH STANIC

Jezděte bez emisí a za kačku. Tak nějak by mohla vypadat reklama lákající zákazníky na koupi elektromobilu.  Vypadá to, že od doby, kdy budeme vídat takové upoutávky v televizi, už nejsme tak daleko. Elektromobily nabírají dech a v horizontu několika let se mají stát vážným konkurentem automobilů.

Reklama

„Aby se projekt elektromobility rozjel, bude elektřina pro dobíjení zprvu podstatně levnější.“

Projekt elektromobilu je záležitostí starou více než 100 let. Přesto jsme se až do nynějška neměli možnost s elektromobily blíže setkat. To se ale pomalu mění a elektromobily klepou na dveře. Zelené technologie, čistá energie a svět bez emisí jsou nyní „in“ a díky tomu se na světlo světa probojovávají první sériově vyráběné modely vozů na elektrický pohon. Podívejte se, jaké výhody elektromobily nabízí a jak rychlý bude jejich rozmach.

Elektromobily a hybridy

– Elektromobil Peugeot iOn

– Elektromobily roku 2011

– Elektrická Škoda Octavia

– Dobíjení elektromobilů za jízdy

– Nejlevnější hybrid: Honda

200 dobíjecích stanic v ČR

Díky několika pilotním projektům můžete už teď potkat elektromobil na ulici. Na první pohled ho zřejmě nepoznáte, nejde o vozítko nějak nápadné, rozdíl je zřetelný až při bližším prozkoumání. Jde zkrátka o vůz poháněný elektrickým motorem, který je napájen energií z dobíjecích baterií. Jednou z jeho výhod je například to, že vás coby majitele vás nemusí děsit stále rostoucí ceny pohonných hmot.

Právě s dostupností dobíjení elektromobilů je rozvoj elektromobility nedílně spjat. Pokud budou dobíjecí stanice, budou elektromobily. A protože vybudování dobíjecí stanice není záležitostí nijak složitou, vyrůstají už první takové stanice v našich ulicích (zatím hlavního města). V únoru otevřela společnost Pražská energetika (PRE) tři veřejně přístupné nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze, ČEZ plánuje v rámci pilotního projektu vybudovat 200 dobíjecích stanic v rámci celé ČR.

Podívejte se na Peugeot iOn

Dobíjení elektromobilů: Praha, Brno nebo Ostrava

Právě pilotní projekt Elektromobilita ČEZ byl veřejnosti představen začátkem května. Podle něj bude už během letošního roku možné dobíjet elektromobil v rámci 50 dobíjecích stanic v ČR, největší množství jich bude v Praze, elektromobilisté ale baterie dobijí i v Plzni, Brně, Ostravě nebo Vrchlabí. O projekt je dokonce větší zájem než se očekávalo a jednání probíhají s řadou partnerů.

Dobíjecí stanice v nejbližší době porostou jako houby po dešti a elektromobily, které u nich budou „tankovat“, jsou už také na cestě. Ke konci loňského roku podepsala společnost ČEZ smlouvu s firmou Peugeot, která dodá stovku elektromobilů, do konce letošního roku jich bude brázdit ulice asi 15. Počet vozů je limitován možnostmi výroby, protože o elektromobily je teď v Evropě velký zájem a např. Peugeot iOn míří hned do několika zemí.

Peugeot iOn začíná brázdit české silnice
Peugeot iOn začíná brázdit české silnice. Zdroj: Peugeot

Pokud přemýšlíte nad tím, co zajímavého vlastně takový elektromobil může nabídnout svému majiteli, pár vlastností vám představíme. Tak například právě Peugeot iOn se pochlubí solidními jízdními vlastnostmi a dojezdem až 150 km. Maximální rychlost tohoto malého městského vozítka je 130 km/h.

VE ZKRATCE: Peugeot iOn

  • Městský a příměstský vůz
  • Čtyřdveřový, čtyřmístný
  • Délka 3,48 m
  • Poloměr otáčení 4,5 m
  • Maximální výkon 47 kW (64 k)
  • Maximální točivý moment 180 Nm
  • Maximální rychlost 130 km/h
  • Dojezd 150 km
  • Lithium-iontová baterie
  • Dobíjení pomocí klasické 220V zásuvky za 6 hodin
  • Díky systému pro rychlé dobíjení už 30 minut postačí k dobití na 80 %

Jezděte levně. Jezděte elektromobilem!

S množstvím nákladů na údržbu je to u elektromobilů srovnatelné s běžnými vozy, přičemž do budoucna můžeme očekávat jejich výrazné snižování. Velkou výhodou elektromobilů bude ale zpočátku velmi levný provoz. Aby se vůbec projekt elektromobility rozjel, bude cena elektřiny pro dobíjení zprvu podstatně levnější, dá se říct až symbolická. Podle současných tarifů by 100 km (tedy zhruba 12 kWh) vyšlo zhruba na 50–60 Kč, s počáteční podporou zřejmě ještě na míň.

Systém dobíjení navíc bude celkem zajímavě promyšlen. Každý elektrický vůz bude vybaven čipem, který se u stanice načte a řidič se na místě nemusí obtěžovat s placením. Vyúčtování pak bude probíhat vždy jednou za měsíc. Tak to má alespoň v plánu ČEZ, zdali bude tento systém kompatibilní s dobíjecími systémy jiných společností, je podle slov Martina Romana na případném dalším projednání.

Přehled plánovaných dobíjecích stanic v roce 2011
Přehled plánovaných dobíjecích stanic v roce 2011. Zdroj: www.elektromobilta.cz

Speciální dobíjecí stanice budou pracovat se stejným napětím a proudy jako běžná zásuvka. Plně dobít vůz u ní bude možno za 6 až 8 hodin. Tzv. rychlé dobíjení pracuje s vyššími proudy a napětím a plné nabití vozu u ní trvá méně než půl hodiny.

Elektromobil versus automobil

Jednou z největších výhod elektromobilů, kterou se tyto vozy pyšní především, je jízda s nulovými emisemi. Dobře, toto tvrzení je sice pravdivé, podívejme se ale trochu dál – na emise, které vznikají při výrobě elektřiny, na níž elektromobil jezdí. Pokud tedy co do emisí srovnáme klasický vůz s elektromobilem, jaký bude výsledek?

Přehled plánovaných dobíjecích stanic v roce 2011
Přehled plánovaných dobíjecích stanic v roce 2013. Zdroj: www.elektromobilta.cz

Automobily se spalovacími motory vypouštějí do ovzduší průměrně 161 g/km CO2. Tento objem oxidu uhličitého by se podle požadavků EU měl do roku 2012 zmenšit u nových automobilů na 130 g/km. Nepřímé emise u elektromobilů, tedy především emise vznikající při výrobě elektřiny jsou podle ČEZ v přepočtu 50–100 g/km jízdy elektromobilu. V tomto srovnání, pokud v budoucnu navíc přibude čistých zdrojů energie (obnovitelné zdroje), může hodnota emisí u elektromobilů dokonce klesnout.

Elektromobilita v Evropě

Ideje a vize vypadají vždycky pěkně, realita je však často jiná. S elektromobily to ale i jinde ve světě myslí vážně. Vzhledem k tomu, že před vládami řady států stojí výzva v podobě snížení závislosti na ropě a zlepšení kvality ovzduší, jsou alternativní pohony celkem významně podporovány. Přispívá k tomu například i zavedení daně z CO2 v 15 členských zemích EU, kterou lze v budoucnu očekávat pravděpodobně i u nás.

Nulovými emisemi při jízdě se chlubí elektrický Peugeot
Nulovými emisemi při jízdě se chlubí elektrický Peugeot. Zdroj: Peugeot

Státy EU a nejen ty tedy významnými částkami podporují rozvoj elektromobility. Například ve Francii má do roku 2015 fungovat milion dobíjecích stanic, ve Španělsku má zase v roce 2014 jezdit milion elektromobilů a hybridů, navíc tu zájemci o koupi elektromobilů mohou počítat se státním příspěvkem. Dotovat prodej elektromobilů chce zpočátku také Německo, kde má do roku 2020 ulice brázdit celý milion elektromobilů.

Podle vize koncernu PSA Peugeot Citroën bude evropský trh do roku 2020 tvořen z 85 % vozy se spalovacím motorem, z 10 % hybridy a 5 % elektromobily. V ČR je podle generálního ředitele ČEZ Martina Romana přelomovým rokem, kdy lze očekávat výraznější rozšíření vozů s elektrickým pohonem, zhruba rok 2015. S postupným zlepšováním technologií a prosazováním nové legislativy se tak do několika let elektromobily zřejmě stanou běžnou součástí našeho života.

Autor: Redakce Nazeleno.cz