fbpx

Je Prius ekologický? Ne víc než terénní Hummer0

Prius je prezentován jako úspěšný hybridní vůz s nízkou spotřebou a emisemi. Je ale skutečně tak šetrný k životnímu prostředí? Podle jedné ze studií je energetická náročnost Priuse vyšší než Hummeru – vozu bez jakýchkoli ekologických ambicí. Jak je to tedy s Priusem? Je ekologický nebo ne?

Toyota Prius, která se v Japonsku prodává od roku 1997, je prvním masově vyráběným automobilem na sériový hybridní pohon. Toyota minulý rok představila již třetí generaci Priuse a s dalšími koncepty hybridních vozů potvrzuje své vedoucí postavení v oblasti sériově vyráběných hybridů. Prius je oblíbený nejen v rodném Japonsku, ale také v severní Americe. Podle Americké Agentury pro ochranu prostředí (U.S. Environmental Protection Agency) je Toyota Prius nejšetrnější auto prodávané v USA. Skutečně?

„Výzkum ukázal, že zelený Prius je energeticky náročnější než terénní Hummer.“

Reklama

Připomeňme si princip sériového hybridního pohonu. Jedná se o kombinaci klasického spalovacího motoru s elektromotorem a akumulátorem, které se spínají tak, aby byl jejich provoz co nejhospodárnější. Elektromotor je využíván především pro popojíždění ve městě. Jízda s ním je tichá, úsporná a bez zplodin. Spalovací motor je určený pro plynulou jízdu na delší vzdálenosti, během níž se akumulátor průběžně dobíjí. Hybridy v čele s Priusem tak působí jako ideální „zelená“ auta, šetrná k životnímu prostředí i energetickým zdrojům.

Ekologické vozy na Nazeleno

    – Toyota FT-CH: Nástupce Priuse 

    – Opel HydroGen4 jezdí na vodík

    – 7 alternativ benzínu

    – Toyota Prius 3

    – Konkurenti Priuse: Honda Insight

Toyota Prius není šetrná, tvrdí studie

Článek Jsou hybridy ekologické? se tento dojem snaží zbořit. Podle jeho autora je Prius vlastně ještě méně ekologický než Hummer, terénní kolos, který si se zelenými přístupy rozhodně nespojujeme. Čím autor argumentuje?

1) Spotřebou. Prius spotřebuje 4–5 litrů na 100 km, což se nijak zvlášť neliší od mnohých „obyčejných“ a mnohem levnějších aut střední třídy – spotřeba kolem 5 až 6 litrů není dnes nic neobvyklého. Úspora fosilních paliv tedy není nijak oslnivá.
2) Výrobními náklady. Prius je plný drahých materiálů a drahých technologií. Největší problém údajně tkví v získávání niklu do NiMH baterií, který se poměrně nešetrně dobývá v kanadském Sudbury a pak nepříliš ekologicky cestuje kolem celého světa, než je baterie zkompletována.

Toyota Prius. Třetí generace tohoto hybridního vozu byla představena v roce 2009
Toyota Prius. Třetí generace tohoto hybridního vozu byla představena v roce 2009

Hlavním zdrojem této kritiky Priuse je studie americké výzkumné společnosti CNW Marketing Research „Dust to dust“ z roku 2007, která se zabývá vyčíslením veškeré energie potřebné pro „životní“ cyklus Priuse od vývoje, výroby přes provoz až po likvidaci. Tu pak přepočetla na jednu míli očekávané životnosti (cost per lifetime mile) a výsledkem bylo, že náklady na jednu míli ujetou Priusem byly 3,25 USD. Stejnou metodou vypočtená hodnota pro Hummer (model H2 nebo H3) byla pouze kolem 2 USD.

Z analýzy tedy vyplývá, že přestože má Hummer v provozu několikanásobně vyšší spotřebu paliva, při započítání veškerých „skrytých“ nákladů je jeho užívání vlastně o dost méně energeticky náročné a tedy i méně zatěžující pro životní prostředí. Takový závěr přirozeně vyvolal velký zájem, kontroverze a mnoho kritických ohlasů, které zpochybňovaly korektnost použité metodiky, proti čemuž se autoři výzkumu ohrazovali prostřednictvím dalších vysvětlujících statí.

Terénní Hummer - je ekologičtější než Toyota Prius
Terénní Hummer – je ekologičtější než Toyota Prius?

Prius najezdí méně kilometrů?

Kde je tedy pravda? Nemáme důvod předpokládat, že by CNW použitá data nějak falšovala. K diskusi se nicméně nabízí samotná metodika, tedy, jaká data a jakým způsobem k výpočtu použít. Poměrně významným činitelem je zmíněná očekávaná životnost v jednotkách vzdálenosti. Pokud uvážíme, že pro Hummer bylo počítáno se 480 tisíci kilometry, zatímco u Priusu jen s 175 tisíci kilometry, vysvětluje to mnohé.

CNW tento předpoklad obhajovala na základě dlouhodobých průzkumů – nemá to znamenat, že Prius má o tolik menší životnost než Hummer, ale prostě jen to, kolik se s nimi v průměru reálně najezdí. Rozdíl je kromě odlišného typu využití a odlišných zvyklostí typických majitelů těchto vozů přičítán tomu, že určitý model Priuse „vyjde z módy“, resp. má tendenci být nahrazen novějším a lepším modelem podstatně dříve než Hummer.

Toyota Prius je poháněna elektromotorem a spalovacím motorem
Toyota Prius je poháněna elektromotorem a spalovacím motorem

Dalším aspektem jsou výrobní náklady. Není překvapivé, že náklady na vývoj a výrobu průkopnického modelu plného složitých technologií jsou podstatně vyšší než u poměrně jednoduchého vozidla určeného na hrubou práci. Nabízí se pak otázka, jaký smysl takové srovnání vlastně má. Je jistě možné, že Prius mohl být vyvíjen efektivněji, ale z velké části mu přitěžuje skutečnost, že jde o něco nového a neprobádaného, co se teprve vyvíjí a prosazuje.

Vývoj Priuse pokračuje a jeho energetická náročnost klesá

Pokud jde o emotivní poukazování na kanadská niklová ložiska budící dojem, že pro náplň baterií do Priusů byly zdevastovány hektary panenské přírody, je na místě více střízlivosti. Měsíční krajina u Sudbury existuje už desítky let, mnohem déle než potřeba niklu pro hybridy. Kromě toho se již testuje nahrazení baterie NiMH náplní lithiovou (Li-Ion). Není jistě od věci poukázat na to, že ani „zelený“ Prius nevzniká jen tak ze vzduchu a vody, ale to je opět z velké části daň za jeho preciznost.

Konečně posledním aspektem, který význam studie CNW relativizuje, je její stáří. Tři roky jsou při dnešním tempu rozvoje dlouhá doba a situace se mění Priusu ku prospěchu. Sama CNW vydala už roku 2008 aktualizovaná data, z nichž plyne, že při zahrnutí novějších modelů náklady Priusu výrazně klesly ze 3,25 na 2,19 USD na míli, zatímco u Hummeru mezitím vzrostly na 2,33. Lze předpokládat, že tento trend bude dále pokračovat a hybridy nadále již budou všeobecně méně energeticky náročné než „normální“ auta.

Niklový důl u Sudbury v Kanadě
Niklový důl u Sudbury v Kanadě

Vraťme se ještě k tomu, že Prius nemá o moc nižší spotřebu než běžná (a mnohem levnějších) auta. To je sice pravda, ale platí to hlavně v evropském kontextu – na poměry v USA je spotřeba 4–5 litrů na 100 km mimořádně nízká. Prius navíc nabízí již zmíněné minimální emise a tichý chod v městském provozu, což je docela podstatné plus. Podle srovnání na serveru Data360 jsou emise Priusu asi třikrát nižší než u Hummeru a dvakrát nižší než u běžných osobních aut (údaje za rok 2006).

V celku tedy lze říci, že jistě není na místě si Prius idealizovat jako zelenou modlu a je dobré si uvědomit, že jeho vývoj a výroba spotřebovala a spotřebovává více zdrojů, než by se zdálo. Na druhou stranu se ale jedná o perspektivní a dynamický projekt, jehož výhody se projevují v delším časovém horizontu. V neposlední řadě má pak zásluhu na jisté popularizaci hybridních vozidel a s tím souvisejícího životního přístupu – mít Prius je v mnoha kruzích znakem vyšší úrovně, zkrátka je to „in“.

Autor: Redakce Nazeleno.cz