Elektrokolo Agogs Tracer není úplně pro každého. Pokud však chcete jezdit na výlety a máte rádi dlouhé výšlapy po zpevněných polních cestách, určitě tento krosový elektrický bicykl oceníte.
Elektrokolo je ideálním dopravním prostředkem do města. Je vhodné pro každodenní dojíždění například do práce, při kterém oceníte hlavně rychlost kola v dopravně přetížených ulicích a absenci nepříjemných fyzických aspektů cyklodopravy – potu a únavy. Není proto divu, že hlavní doménou elektrického pohonu byla zatím kola městská či prostorově úsporné skládačky. V posledních letech však nastupuje nový trend a elektropohon se stává běžnou součástí také kol horských či krosových. Milovníci dlouhých výletů či jízd v terénu si tak mohou dopřát delší cesty případně zdolávat ještě náročnější terén.
Elektrokolo Agogs Tracer, které jsme mohli v redakci otestovat, je zástupcem tohoto trendu. Jde o krosové kolo s kvalitní baterií a elekromotorem, určené hlavně na výlety po zpevněných cestách a cykloturistiku.
ReklamaNa dlouhých tratích se neztratí
S kolem jsme najezdili desítky kilometrů po nejrůznějších cestách. Agogs Tracer je koncipován jako pohodlné turistické kolo. Najdete zde proto jak nastavitelný představec, tak odpruženou sedlovku. Přední odpruženou vidlici lze zamknout, což se může hodit například ve stoupání. Na svém neelektrickém kole tuto možnost mám také, ale nikdy jsem ji v praxi nevyužil a na elektrokole mi nedává už vůbec smysl, ale je to jen detail. Sedlo je možné hodnotit jako příjemné.
Na krosovém elektrokole kole Agogs Tracer na první pohled zaujme hlavně robustní rám a jednoduchý převodník s dvojitým krytem. (Foto. autor)
Na kole Agogs Tracer si velmi dobře dovedu představit několikadenní výlet „na těžko“ s možností každodenního večerního dobití v kempu či penzionu. Naopak mi toto kolo nesedí, na každodenní dojíždění do práce. Tam bude lepší se poohlédnout po nějakém městském bicyklu či skládačce. Ale to je samozřejmě subjektivní. Pohybu ve městském provozu vám nic nebrání a na svou velikost je Agogs Tracer, velmi pohyblivý (viz můj krátký blogpost).
Rám a provedení
Na kole Agogs Tracer na první pohled zaujme poměrně bytelné provedení rámu. Rozhodně nejde o elektrifikované běžné krosové kolo, ale speciální rám navržený s ohledem na elektrický pohon. Jakýmsi typickým znakem pro kole Tracer je horní rámová trubka, která se ještě před sedlovkou rozděluje na dvě části. Díky tomu vzniklo v rámu „držadlo“, a je tak možné kolo snadno přenášet. Tomu také napomáhá umístění baterie za sedlovkou, kolo je tedy téměř vyváženo na střed.
Kolu nechybí další typická výbava bicyklů, určených k turistice – blatníky, robustní nosič a výkonné LED osvětlení.
Elektromotor, baterie
Jedním z hlavních taháků tohoto kola bude zřejmě výkonná baterie SONY s kapacitou 475 Wh (při 36 V 13,2 Ah). Baterii je možné po odemknutí vyjmout a dobíjet třeba pod stolem v kanceláři, nebo prostě všude tam, kde není možné postavit kolo celé. Pokud ale chcete baterii vyjmout, musíte sejmout sedlo. To je ale daň za umístění baterie za sedlovou trubkou a tedy i za dobré vyvážení kola. Elektromotor má výkon 250 W s 500W maximem. Dobu nabíjení udává výrobce 3,5 -4 hodiny, což můžeme zhruba potvrdit.
Režimy a jízda
Kolo nabízí pět jízdních režimu s názvy Eco, City, Tour, Power a Boost. Nejnižší režim je jen lehkou dopomocí ke šlapání, v praxi nám nejvíce vyhovovaly režimy City a Tour. Režim Power pak oceníte hlavně v kopcích a Boost pokud chcete jet opravdu rychle. K dispozici je i speciální tlačítko, které nejsilnější režim dopomoci krátkodobě aktivuje.
Displej elektrokola zobrazuje kromě zvoleného režimu a okamžitého výkonu elektromotoru také běžné základní funkce cyklistického počítače, jako je celková a dílčí ujetá vzdálenost, okamžitá a průměrná rychlost atd.
Navzdory své relativní velikosti je kolo docela pohyblivé. K pohodlí jezdce přispívá nastavitelný představec, odpružená sedlovka a přední vidlice. (Foto: autor)
Jako příznivce jednoduchých věcí mě potěšila absence dvou či trojpřevodníku. Pro řazení využíváte pouze desetirychlostní přehazovačku, pro jízdu to bohatě stačí. Převodník má dvojitý kovový kryt, což nejen dobře vypadá, ale kryt i dobře vede řetěz a pokud máte dlouhé kalhoty, neušpiní se vám nohavice.
Jak je to s dojezdem?
Výrobce udává dojezd tohoto elektrokola někde mezi 60 a 120 km podle režimu jízdy a ochoty jezdce více či méně šlapat do pedálů. Podle našich zkušeností počítejte s dojezdem okolo 100 km, pokud budete využívat režimy City či Tour a šlapat spíš pohodovým tempem. Na takto dlouhou vyjížďku se proto mohou bez obav vydat i starší či fyzicky méně disponovaní cyklisté. Trvale udržovat rychlost mezi 25 a 30 km/h po rovině není ani pro méně zdatné cyklisty velký problém. Při využití silnějších režimů pochopitelně baterii vybijete dříve, i tak si ale můžete troufnout na 30-40km vyjížďku.
Pro koho je kolo vhodné, cena
Jak už bylo řečeno v úvodu, kolo Agogs Tracer je vhodné zejména pro všechny zájemce o cykloturistiku, kteří si chtějí svoje výlety prodloužit, případně je učinit méně fyzicky náročnějšími. Pokud chcete na krosovém kole jezdit každý den do práce, není to samozřejmě problém, ale v takovém případě bych volil raději nějaké městské elektrokolo. Agogs Tracer má přece jen hodně sportovní image. Cena kola 38 990 Kč je odpovídající jeho kvalitě, nejde o laciný čínský výrobek, ale elektrokolo s dobrou výbavou navržené tak, aby vám dlouho vydrželo.
Článek vznikl ve spolupráci s firmou ekolo.cz – propagátorem elektrokola.