Skútry jsou malým a stále oblíbenějším dopravním prostředkem, který se hodí do ucpaného velkoměsta i na výlety do přírody. Elektrické skútry krom těchto výhod mají nabídnout levnější a šetrnější provoz. Opravdu? Vyplatí se jezdit na elektřinu? Nebo je lepší klasický skútr na benzín?
Skútry nebo mopedy jsou oblíbeným dopravním prostředkem. Nejsou tak drahé jako automobily a spotřebují mnohem méně paliva. Už dávno nepatří na vesnici, kde se na nich prohání mládež, ale stále častěji se objevují také ve městech – jsou totiž nenáročné na parkovací prostor a skvěle se s nimi kličkuje v dopravní zácpě.
Reklama„Na trhu jsou nejběžněji k dostání elektroskútry s výkonem 3 – 4 kW a maximální rychlostí kolem 50 – 70 km/h.“
Žijeme ale v době, kdy se dbá o životní prostředí a do středu zájmu se dostávají nejrůznější alternativní pohony. Není proto divu, že se objevují také skútry na elektrický pohon, které mají šetřit nejen ovzduší, ale také naši peněženku.
Alternativní doprava na Nazeleno |
– Elektrokolo: Zelená jízda budoucnosti?– Test elektromotorky Quantya– Trabant jako elektromobil– Chevrolet Volt: Co hrozí, když uspěje? |
Provoz elektrického skútru je levný, jeho pořízení drahé
Dá se skutečně ušetřit s elektrickým skútrem? Plusem určitě je, že místo drahého benzínu budeme tankovat elektřinu, jejíž cena pro tento rok o pár haléřů klesla. Na jeden kilometr potřebuje elektrický skútr kolem 15 Wh elektřiny. To při průměrné ceně elektrické energie 4,51 Kč/kWh představuje asi 6,7 Kč na 100 km. Pro srovnání, benzínový skútr o obsahu 50 ccm si vyžádá benzín za přibližně 70 Kč. Oficiální údaje o spotřebě udávané výrobci se ale pochopitelně v běžném provozu liší a 100 km ujetých na skútru nás tak mohou stát mezi 6 – 15 Kč (záleží pochopitelně také na tarifu elektřiny).
Při jízdě na elektroskútru tedy ušetříte za benzín, nicméně při jeho pořízení musíte sáhnout mnohem hlouběji do kapsy než při nákupu ojetého „fichtla“. Pořizovací cena těch levnějších elektroskútrů se pohybuje kolem 15 000 Kč, za značkový a výkonný model ale zaplatíte až šestkrát tolik.
Skútr je oblíbeným dopravím prostředkem například ve Francii. Prorazí tady také elektrické skútry?
Při výběru hleďte na kvalitu baterie
Srdcem každého elektrického skútru je baterie. Jedním z druhů baterií, které se v elektroskútrech používají, jsou baterie lithiové (LFP). Patří k nejmodernějším a nejlehčím – hmotnost skútru díky nim klesla o třetinu. Baterie váží kolem 1 600 g a vydrží celkem 2 000 cyklů nabíjení při 80% vybití. Lithiovou baterii o výkonu 200 – 400 W pořídíte od 15 000 Kč.
Lithiové akumulátory mají mnohem lepší výkonové parametry než konkurenční „gelové“ či „křemíkové“ Pb baterie, které se vyznačují nejmenší životností. Jejich výhodou je ale nízká pořizovací cena, která může být až třikrát nižší než cena LFP akumulátorů. Nevýhodou je, že při 80% vybití vydrží jen 400 – 800 dobíjejích cyklů. Jakýmsi zlatým středem mezi výše zmíněnými druhy baterií jsou Li-Ion a LiPol baterie, které jsou cenově přijatelné.
Investice do kvalitního akumulátoru elektroskútru bychom neměli nikdy litovat. Správný akumulátor ovlivňuje nejen výkon ale také životnost stroje. Životnost kvalitních akumulátorů je odhadována na 10 až 12 let, což odpovídá asi 100 000 km.
Výkon a dojezd elektrického skútru
Na trhu jsou k dostání nejčastěji elektroskútry s výkonem 3 – 4 kW a maximální rychlostí kolem 50 – 70 km/h. Po přepnutí na úsporný režim klesá výkon i maximální rychlost na 45 km/h. Výkon může být ovlivněn celou řadou aspektů – například terénem, stylem jízdy nebo váhou jezdce.
Obdobné faktory ovlivňují také dojezd skútru, tedy dobu, kterou ujedeme, než se baterie vybije. Dojezd elektroskútrů se liší model od modelu. Průměrně jde ale o cca 55 km.
Do práce na elektrickém skútru, který je nenáročný na parkovací prostor
Výhodou je, že pokud se nám elektroskútr vybije, lze ho dobít prakticky všude, kde je zásuvka s 220 volty. Průměrná doba nabíjení je kolem 6 až 8 hodin. Inteligentní adaptéry pohlídají dobu dobíjení a po nabití tento proces automaticky přeruší, aby nedošlo k poškození. Je asi zbytečné zdůrazňovat, že vždy je nutné použít dobíječe určené pro ten typ baterie, který dobíjíme. Průběžným dobíjením lze zvýšit životnost baterie. Pokud máte třeba přes zimu elektrický skútr zavřený v garáži a nejezdíte na něm, je i tak lepší ho čas od času dobít. Jezdíte-li na skútru do práce, můžete s sebou vozit přenosnou nabíječku a stroj dobít během pracovní doby.
Vývoj elektrických skútrů pokračuje
Nejekologičtější by určitě bylo trendové dobíjení solárními panely, ale takové skútry jsou zatím drahé. Solar-Scooter, jak je tento typ skútru nazýván, má provozní náklady 0,05 Kč/km, nejvyšší rychlost 45km/h a dojezd 60 – 150 km.
Výrobci se ale zabývají nejen možností dobíjet elektroskútry solární energií, ale snižují i jejich hmotnost, resp. hmotnost akumulátorů. Lehčí stroje mají vyšší dojezd a lépe se ovládají slabšímu pohlaví. Aktuálně se hmotnost skútru pohybuje od 70 kg do 250 kg (maxiskútry).
Elektrické skútry se stávají zajímavým businessem. Není proto divu, že se objevují nejrůznější trendy doplňky. Dokoupit můžete například úložný box, který využijete třeba při cestě na chalupu. Přikoupit se dá také ochranný štít různých výšek a například v kouřovém zabarvení.
Pokud si nejste jisti, zda je pro vás elektroskútry tím pravým šálkem čaje, zkuste se podívat na internet a vybrat si takový obchod, kde vám umožní ukázkovou jízdu nebo ještě lépe půjčí skútr na víkend (za poplatek). Ze začátku asi bude chtít jízda trochu cviku. Zvláště pak při zpomalování, při kterém vzniká tzv. rekuperace. Je to proces, kdy elektřina vzniklá brzděním motoru vrací energii zpět do baterie.