Zimní měsíce jsou ideálním obdobím na úvahy o další cyklistické sezóně. Co tahle zatím vybavit svoje kolo elektropohonem? Dojíždění do práce pak nebude tak náročné a tolik se nezpotíte.
Elektrokola a s nimi i městští cyklisté už konečně začínají být běžně k vidění i v českých městech. Není se co divit, provoz elektrokol je levný, nezatěžuje životní prostředí a dojíždění do práce na elektrokole může být dokonce rychlejší než jízda autem či městskou dopravou. Pokud uvažujete o koupi elektrokola, máte na výběr dvě možnosti. Asi nejlepší je koupit elektrokolo nové. Tak máte jistotu, že vše bude fungovat a všechny komponenty kola jsou pro elektropohon vyladěny. Dobrodružnější a tvořivější cyklisté však mohou sáhnout po takzvané přestavbové sadě, tedy kompletu motoru, akumulátoru a potřebných ovládacích prvků, jímž můžete svépomocí elektrifikovat svůj stávající bicykl.
Proč přestavět kolo na elektropohon?
Hlavním důvodem pro přestavbu může být cena. Využití přestavbové sady je asi nejlevnější cestou k elektrokolu. Zatímco nové kvalitnější elektrokolo koupíte za cenu okolo 25 tisíc korun, přestavbová sada vás vyjde zhruba na polovinu. V ceně pohybující se kolem 13 tisíc korun obdržíte kolo s již zapleteným elektromotorem, akumulátor, nabíječku, vodiče a všechny regulační prvky. Svůj čas a energii ale budete muset věnovat finální kompletaci. Ta by ale neměla být příliš složitá.
ReklamaPřestavba je většinou jednoduchá.
Montáž přestavbového setu by měl bez problémů zvládnout každý, kdo už u svého kola alespoň měnil duši či seřizoval brzdy. „Přestavbové sety jsou dodávány tak, aby si s jejich montáží poradil každý trochu zručnější člověk. Je vhodné zakoupit set již s motorem vypleteným v ráfku, protože zajištění správných drátů a vypletení motoru je už mimo možnosti většiny běžných cyklistů. Takhle stačí pouze přezout plášť na nový ráfek a osadit výplet s motorem do rámu kola,“ uvádí k náročnosti montáže elektromotoru a akumulátoru Lukáš Straka ze společnosti E-pohony Šikula. A dodává, že všechny elektrické rozvody jsou většinou nachystané tak, aby stačilo zapojit do sebe odpovídající konektory mezi řídící elektronikou, ovladači a akumulátorem.
Větší variabilita, ale možné technické problémy
Kromě ceny je hlavní výhodou přestavbových sad větší variabilita. Nabídka klasických elektrokol sice neustále roste, i tak je ale mezi nimi omezenější výběr co do velikosti rámů a použitých komponent. Naopak elektrifikovat můžete téměř každé kolo, ať už se jedná o sportovní horské kolo či skládačku po dědečkovi. I když určitá omezení existují. „Přestavbové sady lze použít na většinu běžných bicyklů s klasickým uchycením osy a normalizovanou roztečí vidlice, tedy prakticky na všechna u nás prodávaná kola. Výjimek je opravdu minimum. Problémem je třeba protišlapná brzda, takzvané torpédo – tam se použije přední varianta motoru – nebo některá speciální sjezdová kola,“ uvádí jako hlavní výhodu Straka.
Téměř jakékoli kolo lze snadno změnit na elektrické
Přestavbové sady však mají i své nevýhody. Zejména je nutné hlídat kvalitu baterie a přesně zvážit všechny potřebné parametry elektromotoru. A samozřejmě se vyvarovat podezřele levných nabídek. „V poslední době se na nás poměrně často obrací klienti, kteří si na internetu zakoupili nějakou sadu na přestavbu. Až po instalaci sady na kolo však zjistí, že jízdní parametry neodpovídají uvedenému popisu a baterie je i čtyři roky stará,“ popisuje možné problémy Petr Drahovzal ze společnosti Akumo.
Klasická elektrokola mají své výhody. Jsou totiž na elektropohon od počátku navržena. Jejich rám je proto už z výroby přizpůsoben pro instalaci akumulátoru, všechny vodiče jsou lépe skryty a vidlice lépe odolává většímu mechanickému namáhání. Elektrifikace některých kol navíc může být i poměrně drahá. Podle odborníků totiž může v některých případech vycházet koupě nového elektrokola výhodněji, než přestavba starého kola na elektropohon.
Pro méně výkonné motory je montáž na přední kolo výhodnější. Motor v se v přestavbových sadách prodává již umístěný ve výpletu kola. (Foto: Thinkstockphotos.com)
Přední nebo zadní pohon?
Otázka, do kterého kola umístit elektromotor, rozděluje příznivce elektrokol na dva nesmiřitelné tábory. Obě varianty mají svá pro i proti . „Nelze s jistotou říci, který typ pohonu je lepší, jelikož se to do velké míry odvíjí právě od typu kola, u kterého se přestavba realizuje. Do velké míry také záleží na typu využití, zda půjde o kolo do města či do terénu a na parametrech jezdce,“ říká Petr Drahovzal. Obecně lze ale říci, že přední pohon je vhodný pro kola se slabším elektromotorem určená do městského provozu. Výhodou předního pohonu je také snadnější instalace.
Naopak pokud máte silnější – například 1000W – elektromotor (pozor, takový kmotr je ale nelegální) nebo experimentujete s dobíjením akumulátoru pomocí rekuperace, je vhodnější mít pohon zadní. Někteří odborníci uvádí následující rozdělení: horská kola – motor vzadu, trekkingová a městská kola – motor v předu.
Kolik to stojí?
Ceny přestavbových sad na elektrokolo se odvíjí hlavně od výkonu motoru a kapacity akumulátoru. Některé sady navíc akumulátor neobsahují vůbec, protože se předpokládá, že si jej vyberete zvlášť přesně podle svých požadavků na kapacitu. Za kvalitní sadu s 250W motorem v předním kole, 10AH/360Wh akumulátorem, která je vhodná pro městská kola, zaplatíte cca 14 000 Kč.
Pokud chcete opravdu výkonné elektrokolo, můžete zvolit sadu s výkonným až 1000W elektromotorem. Tu koupíte za cca 7500 Kč v sadě s výkonnými motory však nebývá zahrnut akumulátor. Za kvalitní akumulátor dáte dalších 8 – 10 tisíc korun. Je také dobré vědět, že podle vyhlášky Ministerstva vnitra a evropských norem nesmí mít elektrokolo motor výkonnější než 250 W. Všechny pohony s větším výkonem jsou vlastně nelegální. Tyto normy by se ale mohly v blízké budoucnosti změnit.