fbpx

Jízda na (elektro)kole: Sport nebo doprava?0

Jezdíte rádi na kole? Jak se dá jízda zjednodušit a zrychlit? Zajímavou alternativou, která v sobě spojuje všechny výhody dopravních městských kol s rychlostí sportovních kol, je elektrokolo. Díky elektrokolu totiž získáte navíc 2 páry nohou trénovaného cyklisty.

V poslední době se začíná čím dál tím častěji rozlišovat mezi cyklistikou k rekreačně sportovním účelům a cyklistikou dopravní, při které slouží jízdní kolo jako dopravní prostředek pro každodenní cestu za prací či za nákupy a podobně.

„Na elektrokole lze na jedno nabití ujet až 65–70 km.“

Díky cenám pohonných hmot, hustotě automobilového provozu ve městech a preferenci „zeleného“ života u stále větší skupiny obyvatel, již není jízda na kole vnímána jako doprava pro chudé. Na kole se dopravují především ti, kteří si váží svého času a zdraví a není jim lhostejné životní prostředí.

Rozdíly mezi sportovním a městským kolem

Mezi kolem sportovním a kolem, které je vhodné pro cyklodopravu, je řada rozdílů, která vychází z logiky použití kola. Zatímco kolo sportovní je nástrojem pro podávání maximálního výkonu, kolo městské je uzpůsobeno pro pohodlí, čistotu a bezpečí a styl.

Následující obrázek vysvětluje rozdíly mezi typy běžně používaných jízdních kol. Rozdíly jsou jasně patrné. Pokud je kolo používáno jako sportovní náčiní, musí cyklista při podávání maximálního výkonu slevit z pohodlí a rovněž musí očekávat zvýšenou námahu rukou, zápěstí a zad.

Správný posez na různých typech jízdních kol
Správný posez na různých typech jízdních kol

Díky předklonu má také horší rozhled z kola a proto je zranitelnější v městském provozu. Sedlo je úzké – sportovní cyklista prakticky stále stojí v pedálech a značnou část váhy těla drží ruce. U klasického a městského kola je cyklista vzpřímeně posazený, má dobrý přehled o situaci kolem sebe a je více vidět. Přenos síly z nohou však není optimální pro podávání maximálního výkonu a proto je jízda pomalejší. Tyto rozdíly plynou z geometrie rámu.

Rozdíly ve vybavenosti jízdních kol

Dalším velkým rozdílem je vybavenost jízdních kol. Sportovní kola obvykle nemají blatníky, kryt řetězu, dynamo v náboji, osvětlení, stojánek či nábojovou převodovku, která umožňuje řazení při zastavení (např. na křižovatce, semaforu apod.).

Jízda v normálním oblečení a v mokru nepůsobí majitelům městských kol problémy. Neušpiní je odstřikující voda od kol, jejich lýtka nezdobí otisk převodníku. Sportovní cyklistika však využívá speciální oděv i obuv, počítá se znečištěním a vše se podřizuje váze kola.

Elektrokolo: Zajímavá alternativa ke klasickým kolům

Zajímavou alternativou, která kompenzuje nedostatky v rychlosti a účinnosti přenosu síly u klasických a městských kol je elektrokolo. Elektrokolo MyCity Edison III je již třetí generace městských elektrokol od společnosti Citybikes, která v sobě snoubí veškeré výhody městských kol s rychlostí kol sportovních.

Elektrické městské kolo Citybikes MyCity Edison III
Elektrické městské kolo Citybikes MyCity Edison III

Běžný středně trénovaný cyklista je schopen podávat výkon 250 W po dobu jedné hodiny. Motor kola MyCity Edison III podává výkon 250–310 W na vzdálenost 50 km, tj. cca 2,5 h. Díky elektrokolu  získáváte navíc 2 páry nohou trénovaného cyklisty. Pokud je pohon kola využíván kombinovaně se standardním výkonem při šlapání do pedálů, není problém na jedno nabití ujet až 65–70 km s rychlostí 25 km/h.

Po městě nejrychleji a nejlevněji na elektrokole

Elektrokolo se tak stává nejrychlejším dopravním prostředkem v městském provozu se suverénně nejnižšími provozními náklady.  Ekologický přínos elektrokol je obrovský a dle stoupajícího celosvětového zájmu o elektrokola je tento dopravní prostředek vážně míněnou alternativou pro budoucnost ve městech.

Elektrokolo umožňuje rychlý efektivní pohyb s přiměřenou fyzickou zátěží i v kopcovitých terénech. Neklade žádné další nároky na garážování, povinné ručení, palivo a podobně.

Městské kolo s elektrickým pohonem umožňuje stylovou, zdravou a ekonomicky racionální dopravu. A navíc, soudě podle úsměvu všech, kteří elektrokolo již vyzkoušeli – velmi zábavnou.

Autor: Komerční sdělení