fbpx

Elektrokolo: Na co si dát pozor při nákupu0

Líbí se vám představa jízdy na kole v městském prostředí? Nechcete se ale namáhat při šlapání do kopce, a proto jste se rozhodli pořídit si elektrokolo? Podívejte se, jaká elektrokola jsou k dostání a na co si dát při jejich výběru pozor.

Jízda na kole je šetrná k životnímu prostředí – to je sice pěkné, ale kdo by se chtěl při cestě do práce nebo do školy zapotit a celý ufuněný dorazit na důležité jednání? Pokud nejste zrovna sportovně nadaní, a přesto jste se rozhodli přepravovat se na kole, existuje zajímavá alternativa – elektrické kolo, které jezdí i bez namáhavého šlapání.

„Při jízdě ve městě dostačuje dojezdová vzdálenost elektrokola 30–40 km.“

Reklama

Navíc se pomalu mění pohled na kola, která přestávají být vnímána jen jako prostředek k rekreaci a sportu. V českých městech vzniká čím dál tím víc cyklostezek a není již úplně nenormální potkávat lidi, kteří kolo využívají místo MHD nebo automobilu. Je tedy čím dál tím víc důvodů, zamyslet nad tím, zda elektrokolo není i tou pravou volbou pro vás. Jestliže o něm uvažujete, podívejte se, jak elektrokolo vybrat a na co si dát pozor.

Elektrokola, skládačky a skútry

   – Elektrokolo: Jak ho vybrat?

   – TEST skládacího kola Foldy

   – Elektrické skútry: Vyplatí se?

   – Skútry na elektřinu a na benzín

Cena a typy elektrokol

Největší nabídka elektrokol je v kategorii městských kol a skládaček. Cena elektrokol se pohybuje od cca 10 000 korun (jde o velmi levné a většinou nepříliš kvalitní modely) do 50 000 korun za terénní modely. Průměrná cena kvalitního elektrokola je asi 25 000 korun. Na první pohled se od sebe jednotlivé typy elektrokol liší stavbou rámu a velikostí kol (ta se udává v palcích) Právě velikost kol je určující pro to, do jakého terénu se elektrokolo nejlépe hodí.

Typy elektrokol

  • Městská elektrokola  jsou vlajkovou lodí většiny výrobců elektrokol. Vybírat můžete z různých variant rámů. Modely do města mají velikost kol 26 nebo 28 palců.
  • Skládací elektrokola jsou také vhodná do města, díky nízkému těžišti a malé velikosti kol (20) jsou snadno ovladatelná a bezpečná (při pádu máte blíž na zem). Po složení se dají snadno přenášet a uskladnit.
  • Treková elektrokola nabízejí vzpřímený posed a větší kola (28 palců) umožňují delší pohodovou jízdu po silnici i v terénu (zpevněné polní a lesní cesty).
  • Horská elektrokola zvládnou i těžší terén, do kterého jsou uzpůsobeny stavbou rámu i velikostí kol (26 palců). Na trhu jich je nejméně.


Elektrokola se stávají běžným dopravním prostředkem. Zdroj: www.ekolo.cz

Rám elektrokola

U rámu se nejvíce projeví individualita elektrokola, designéři popouštějí uzdu fantazii především u městských modelů a skládaček, naopak trekkingová a horská kola mívají konzervativnější stavbu rámu. Vzhledem k celkové vyšší hmotnosti elektrokola je vhodné volit lehčí a přitom cenově dostupné rámy (hliníkové a duralové slitiny).

Elektrokolo versus obyčejné kolo

Co má elektrokolo navíc oproti běžnému kolu? Nedílnou součástí každého elektrického kola je samotný elektromotor a baterie. Elektrokolo je pak vybaveno elektronickým či pohybovým čidlem, které detekuje šlapání, takže motor se spustí, jakmile šlápnete do pedálů. Součástí kvalitních elektrokol je i centrální řídící displej, pomocí kterého můžete ovládat míru využívání elektromotoru a sledovat stav baterie.

Na elektrokola se montují stejné komponenty jako na normální kola. Obecně platí, že čím dražší kolo, tím lepší vybavení by mělo mít. Vzhledem k ceně motoru a baterie bývají elektrokola za 10 000 – 15 000 Kč osazeny podprůměrnými nebo neznačkovými komponenty. Kvalitnější výbavu hledejte až na kole kolem 20 000 Kč.

Motor  elektrokola

Motorů elektrokol existuje mnoho typů, cena je závislá na použitých materiálech a vodotěsnosti. U motoru elektrokola je důležitý údaj o jmenovitém výkonu (nejčastěji 250 W) a napájecí napětí ve voltech. Na elektrokolech se můžeme nejčastěji setkat se dvěma typy motorů:

  • Bezkartáčový stejnosměrný motor. Tento motor je umístěn v náboji předního nebo zadního kola, krouticí moment se převádí přímo na hnané kolo.
  • Motor s planetovou převodovkou. Motor je zpřevodovaný, může být v náboji předního nebo zadního kola.

Vzhledem k platné legislativě (Evropská norma EN 15194) nemají výrobci elektrokol jinou možnost než montovat na kola motory o výkonu do 250 W a s napětím do 46 V. Motor může být umístěn v předním nebo zadním náboji, popřípadě uprostřed.

Elektrické kolo využijete ve městě.
Elektrické kolo využijete ve městě. Zdroj: www.ekolo.cz

Motor v předním náboji je typický pro kola s baterií umístěnou na nosiči (toto řešení je zvoleno kvůli rozložení váhy). Nevýhodou je, že se často objevují problémy malé trakce při jízdě mimo asfaltové silnice. Proto je ideální umístění motoru v náboji zadního kola, kde je ideální přilnavost a kolo více „sedí“. Motory ve středovém složení (systémy Panasonic, Yamaha, Bosch) jsou součástí kitů, které používá mnoho značek elektrokol, uživatel ale v tomto případě přichází asi o 10 % výkonu motoru, které se ztrácejí na převodech mezi motorem, řetězem a zadním kolem,“ vysvětluje Jakub Ditrich ze společnosti ekolo.cz.

Baterie elektrokol

Baterie je velmi důležitou součástí elektrokola. Baterie rozhoduje o tom, jak daleko dojedete a jak budete cítit podporu motoru při stoupání v kopcích. Na starších typech elektrokol (a velmi levných modelech) můžeme ještě najít olověné baterie, které sice nejsou příliš drahé, ale nevýhodou je jejich vysoká hmotnost a menší počet nabíjecích cyklů (maximálně 300).

Na moderní elektrokola se používají Li-Ion (Lithium Ion) a Li-Pol (Lithium-ion polymer) baterie, které nabízejí vyšší počet nabíjecích cyklů (až 1 000), nižší hmotnost a především větší dojezd. Perspektivní baterií je  LiFePO4, která slibuje ještě delší dojezdovou vzdálenost a výrazně vyšší počet nabíjecích cyklů (2 000 – 3 000), ale bohužel při nárůstu váhy asi o 30 % oproti LiPol. Při intenzivním používání je třeba časem počítat s koupí nové baterie.

Se zimní výbavou můžete na kole jezdit i v zimě
Se zimní výbavou můžete na kole jezdit i v zimě. Zdroj: www.ekolo.cz

Dojezdová vzdálenost elektrokola

Dojezdová vzdálenost je údaj, který by neměl chybět u žádného elektrokola. Zatímco při jízdě ve městě bohatě dostačuje dojezdová vzdálenost 30–40 km, při rekreačním použití je vhodnější volit kolo s delší dojezdovou vzdálenosti – na trhu jsou i modely s udávaným dojezdem 100 km. Dojezdová vzdálenost je značně variabilní údaj, vedle stylu jízdy záleží také na hmotnosti jezdce a profilu trasy.

Spočtěte si výdrž baterie elektrokola

 

 Mnoho výrobců a dodavatelů elektrokol udává dojezdovou vzdálenost svých výrobků na jedno nabití v teoretických (v praxi nereálných) hodnotách. Informace o výdrži baterie si můžete jednoduše vypočítat: vynásobte uvedené napětí baterie (V) specifikovanými Ampér-hodinami (Ah). Tím získáte počet Watt-hodin (Wh). Tedy V x Ah = Wh (např.: 36 V x 10 Ah = 360 Wh).  V průměru platí, že na 1 km pohodlné jízdy na elektrokole spotřebujete cca  6Wh. Baterie o kapacitě 360 Ah nabízí tedy cca 60 km asistované jízdy.

A jak elektrokolo obstojí v současném mrazivém počasí? „Můj osobní rekord je -19°C, ale chce to skutečně dobré vybavení, ochranu pokožky obličeje a kvalitní rukavice. Mechanice elektrokola nízké teploty nevadí, na mráz je náchylná lithiová baterie, která se rychleji vybije (při teplotě pod nulou je dojezd cca o 10 – 20 % nižší). Také je nutné po dojezdu nenechávat vybitou baterii na mrazu, ale co nejrychleji ji dobít aby nedošlo k poškození chemických článků podbitím,“ říká Jakub Ditrich.

Jízdní vlastnosti elektrokola

A jak vypadá samotná jízda na elektrokole? Většina lidí, kteří už jej zkusili, se shoduje – elektrokolo vám při jízdě poskytne pocit lehkosti, člověk se neunaví při jízdě do kopce, které vyjede i na těžké převody. Další velkou výhodou elektrokola oproti klasice je vyšší průměrná rychlost, která se pohybuje kolem 25 km/h. Naopak nevýhodou je hmotnost elektrokola (nad 20 kg), kterou pocítíte zejména při vybití baterie po cestě a v technicky náročných úsecích, ve kterých potřebujete rychle manévrovat.

Elektrokola (horská nebo treková) se hodí do terénu
Elektrokola (horská nebo treková) se hodí do terénu. Zdroj: www.ekolo.cz

Elektrokolo obvykle nabízí 3 typy jízdy (pohonu):

  • Jízda bez motoru. Motor elektrokola je vypnutý a šlape se jako na klasickém kole, jízdu ale ztěžuje vyšší hmotnost elektrokola, u levných a těžkých modelů (nad 35 kg) je tento způsob jízdy prakticky nemožný.
  • Asistované šlapání (PAS). Motor jezdci pomáhá, jakmile zabere do pedálů. Při dosažení zákonem stanovené rychlosti 25 km/h pomoc motoru končí. Každé elektrokolo má některý ze systémů asistovaného šlapání.
  • Akcelerace. Vzhledem k evropské legislativě (a zdravému rozumu) rychlost bez šlapání nesmí překročit 6 km/h, nicméně akcelerátor funguje při současném šlapání velmi dobře při požadavku na náhlé zrychlení jízdy (např. při předjíždění).

Kvalitní elektrokolo určitě ocení především lidé, kteří se chtějí efektivně a rychle dopravovat ve městě, převážet na kole náklad a jezdit bez speciálního oblečení a cyklovýbavy, terénní a trekové varianty elektrokol pak lidé, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí jezdit na klasickém horském kole, ale přitom si chtějí dopřát pohyb na čerstvém vzduchu a ujet vyšší vzdálenost, než byli zvyklí.

Po letech kdy na elektrokolo bylo nahlíženo jako na pomůcku pro „staré a nemohoucí“ se konečně stává standardním dopravním prostředkem. Při koupi elektrokola by neměla být na prvním místě cena, ale především kvalita elektrokola a servis zaručený prodejcem. Nejlepší je si ale elektrokolo půjčit (většina prodejců nabízí bezplatné testování) a vyzkoušet si ho na vlastní trase.

Autor: Redakce Nazeleno.cz