fbpx

Elektrická kola: Jak vybrat kvalitní elektrokolo a nenaletět0

Elektrokola jsou pro česká média „novinkou“ již druhým rokem. Články o nich čerpají buď ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů však mnoho nenajdeme. Podle jakých parametrů vybírat elektrické kolo? Jak poznat dobré elektrokolo a na co si dát pozor?

Jezdit do práce nebo do školy na kole a přitom se nezapotit ani při šlapání do kopce? To je možné pouze s kolem, které je vybaveno malým elektromotorem. Říká se mu elektrokolo nebo elektricky asistovaný bicykl. Na českém trhu jsou elektrokola tak trochu pořád novinkou a najít relevantní informace o tomto moderním dopravním prostředku není zrovna snadné. Neuškodí proto podívat se elektrokolům „pod kůži“.

Reklama

„Na českém trhu se cena elektrokol s funkční lithiovou baterií pohybují mezi 20 a 50 000 korunami.“

Základní ekonomické teorie praví, že cena je jakýmsi kompromisem mezi poptávkou a nabídkou – prodat za co nejvíce a koupit za co nejméně. Průměrná cena elektrokola v západní Evropě přesahuje 50 000 korun, přesto se ale tyto novodobé dopravní prostředky prodávají. V Německu stojí elektrokolo asi 2 000 euro, v Nizozemí 2 200 euro. Oproti tomu v tuzemských e-shopech můžete elektrokolo zakoupit už za 10 000 korun – otázkou ovšem je, zda se takové stroje skutečně dají nazývat elektrokoly. Lze říci, že na českém trhu se cena elektrokol s funkční lithiovou baterií pohybují mezi 20 a 50 000 korunami.

SERIÁL: Elektrokola

   – Kupujeme elektrokolo: Na co si dát pozor

   – Jak se jezdí na elektrokole – TEST redakce

   – 11 pozoruhodných skládacích elektrokol

   – TEST redakce: Elektrokolo do přírody 

   – Elektroskútr: Vyplatí se jezdit na elektřinu?

Nebudeme-li uvažovat o nákladech na marketingovou propagaci, které v dnešní době hýbou s cenami všech výrobků na trhu, ovlivňuje cenu elektrokola:

  • typ, kapacita a kvalita baterie (akumulátoru)
  • systém pohonu a umístění elektromotoru
  • zpracování kola (použitý materiál, typ a kvalita rámu a komponentů)

Akumulátor – nezbytná součást elektrokola

Rozvoj elektricky asistovaných kol byl umožněn vývojem lithiových baterií s dostatečnou kapacitou (např.  Li-Ion, LiPol, LiMn, LiFePO4). Extra laciná elektrokola bývají vybavena olověnými akumulátory, které velmi zatěžují životní prostředí, a váží i 40 kg, což je asi o 15-20 kg více, než mají výrobky s jinými bateriemi. Váha stroje, jezdce i nákladu ovlivňuje dojezdovou vzdálenost a další jízdní vlastnosti elektrokola. Můžeme se setkat i s bateriemi typu NiMH, jejichž výkon při zatížení (např. jízdě do kopce) rapidně klesá a jejichž životnost je dána pouze plnými nabíjecími/vybíjecími cykly, proto se od používání tohoto typu akumulátorů v dnešní době již prakticky ustoupilo.

Elektrokolo využijete ve městě třeba k dojíždění do práce
Elektrokolo využijete ve městě třeba k dojíždění do práce. Foto: Jan Čejchan

Ani u lithiových baterií, které jsou de facto standardem, není pro zákazníka orientace jednoduchá. Kapacita akumulátoru má zásadní vliv na dojezd elektrokola, přesto ji někteří výrobci vědomě zkreslují nebo dokonce neuvádějí vůbec. Parametry baterie určuje právě kapacita uváděná v ampérhodinách (Ah) a napětí ve voltech (V), až součinem těchto hodnot získáme watthodiny (Wh), tedy jednotky energie, podle nichž už je možné dojezd kola odhadnout. Jedna watthodina odpovídá práci stroje s výkonem jeden watt po dobu jedné hodiny.

Obecně lze říci, že čím více watthodin, tím dále elektrokolo dojede ne jedno nabití. V praxi je nutné počítat i s jinými faktory, které dojezdovou vzdálenost ovlivňují. Patří sem váha jezdce a nákladu, profil trasy, stav mechanických částí kola (např. nafouknutí pneumatik) a také životní cyklus baterie (např. Li-Pol baterie bude mít po 600 cyklech nabíjení přibližně 80 % původní kapacity).

Elektrokolo se hodí na výlety do přírody
Elektrokolo se hodí na výlety do přírody. Foto: Jan Čejchan

Za v současnosti nejlepší baterii lze z pohledu váha/výkon/cena jednoznačně považovat akumulátory Li-Pol (Lithium Polymer). Předchozí generace Li-Ion ještě trpěla bezpečnostními problémy, následující generace LiFePO4 (užívaná v elektromobilech) má problém s váhou, která je přibližně o 30 % vyšší než u Li-Pol baterií.

Český zákazník má rád maximální dojezd, proto jsou velmi populární terénní elektrokola Wisper, ta mají 14Ah (504 Wh) baterii, která uveze i hmotnějšího jezdce přes hranici 100 km. Ne vždy je ale nutné s sebou vozit baterii s takovou kapacitou. V současnosti připravujeme velmi lehká (17 kg) skládací elektrokola do města, která mají v rámu schovanou pouze 5Ah baterii, což je na denní ježdění po kopcovatém městě zcela optimální,“ dodává Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz.

Elektrokola a zákony: Co je elektrokolo?

Dělicí linií mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (elektroskútrem, mopedem) představuje rychlost a výkon motoru. Ve všech zemích světa existují závazná pravidla, která definují elektrokola podle těchto dvou parametrů. Ve státech Evropské unie, a tedy i u nás, platí již 8 let směrnice „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ (2002/24/EC), která vyjímá vozidla s výkonem motoru do 250 W a s rychlostí do 25 km/h z povinnosti provádění typových zkoušek (tato vozidla tedy nemusejí před uvedením na trh projít zkušebními testy).

Naopak vše, co je schopné jet rychleji než 25 km/h nebo co má vyšší výkon motoru než 250 W, nesmí být provozováno jako elektrokolo a spadá pod stejná pravidla jako motocykly a skútry. Řidiči takových dopravních prostředků pak potřebují řidičské oprávnění, musí být vybaveni náležitými pomůckami (např. helmou) apod.

Elektrokolo může být i lehké
Elektrokolo může být i lehké. Foto: Jan Čejchan

Přesto, že české zákony (Příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce č.341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“) hovoří o možnosti přídavného motorku do výkonu 1 kW (1 000 W) na jízdní kola, pro elektrokola je toto vyloučeno a v případě nehody ponese majitel takto upraveného kola trestně právní odpovědnost.

Na co si dát při jízdě na elektrokole pozor?

Elektronika ukrytá v elektrokolech může být nebezpečná. Její řídicí jednotka vytváří elektromagnetické pole, jehož vlny mohou negativně ovlivnit například kardiostimulátor jezdce a tím ho ohrozit na životě. V případě nekvalitní baterie může při jejím nabíjení dojít k přepětí, které může mít za následek i požár nebo výbuch.

V září 2009 proto vešla v platnost norma známá jako EPAC (EN 15194 – Standard for Electronically Power Assisted Cycles), která zavazuje všechny výrobce a dodavatele v EU zajistit provedení testů a své výrobky označit certifikátem nezávislé zkušební laboratoře. Norma obsahuje požadavky na elektrický obvod, elektrické kabely a spoje, baterie, elektromagnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, maximální rychlost, které je možné díky elektrickému motoru dosáhnout a na měření maximálního výkonu.

Většina dovozců do České republiky však není o existenci této normy informována, takže v tuzemsku nabízená elektrokola obvykle příslušné potvrzení nemají. Tento problém se netýká jen malých „garážových“ firem, ale i některých velkoobchodů.

Elektrokolo musí splňovat takové parametry, jako je například maximální rychlost do 25 km/h 
Elektrokolo musí splňovat takové parametry, jako je například maximální rychlost do 25 km/h. Foto: Jan Čejchan

Jak koupit to správné elektrokolo?

Známá značka v mnoha případech nepřináší odpovídající kvalitu výrobku, proto by měli zákazníci vždy vybírat s rozmyslem. V celé Evropě existuje mnoho firem, které se vezou na vlně popularity elektrokol. Čínským výrobcům, pod jejichž rukama vzniká 97 % všech elektricky asistovaných kol, dávají tyto firmy jediné zadání minimální cenu. Zájemce by se měl vždy ujistit, že v rámci „akční ceny“ nezíská kromě trochy ušetřených peněz i nefunkční přehazovačku nebo problematické brzdy jako bonus.

Připravili jsme pro vás několik otázek, které je vhodné si před nákupem elektrokola zodpovědět:

  • Nabízí dodavatel svoji nebo známou (dohledatelnou) značku?
  • Nabízí dodavatel i servis a náhradní díly?
  • Plní elektrokolo parametry předepsané příslušnými normami (minimálně ČSN EN 14764 (Městská a trekkingová kola – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody) a ČSN EN 15194 (Jízdní kola – Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – Jízdní kola EPAC)).
  • Má potřebný atest i akumulátor a jeho nabíječka?
  • Je udávaný dojezd kola reálný? Byl změřen v nezávislém testu? Odpovídá tato vzdálenost kapacitě baterie?
  • Jsou komponenty elektrokola (přehazovačka, odpružení, brzdy, páčky, ráfky, sedlovka, pláště) od známých výrobců, kteří mají zastoupení v ČR nebo v Evropě?
  • Je možné si elektrokolo pojistit proti krádeži?

Motorizační balíček umožní přeměnu klasického jízdního kola v elektrokolo
Motorizační balíček umožní přeměnu klasického jízdního kola v elektrokolo

Motorizační sady aneb vyrobte si vlastní elektrokolo

Kromě elektrokol jsou na českém trhu k dostání i tzv. motorizační sady, s jejichž pomocí je možné přeměnit klasické kolo na „elektrické“. V balíčku najdete elektromotor, řídicí jednotku, ovládací kabeláž s konektory a někdy i akumulátor s nabíječkou. Nabídka zní velice atraktivně, nicméně výsledky bývají často žalostné, protože obyčejná jízdní kola nejsou na tyto modernizace dimenzovány.

Cena motorizační sady (cca 25 000 korun) je srovnatelná s cenou kvalitního nového elektrokola. Upravené kolo navíc často nesplňuje výše uvedené vyhlášky, proto je v každém případě lepší investovat do nového elektrokola.

Elektrokola a elektroskútry jsou již dnes čtvrtým nejrozšířenějším dopravním prostředkem na světě, po klasických jízdních kolech (loni bylo vyrobeno asi 130 milionů kusů), automobilech (asi 65 milionů) a skútrech (asi 60 milionů). Je velmi pravděpodobné, že ruku v ruce se změnami životního stylu v Asii, Americe i Evropě bude podíl elektrokol nadále narůstat.

Autor: Redakce Nazeleno.cz