fbpx

For Bikes 2013: Čeká nás boom elektrokol?0

Zatímco loni byly na pražském veletrhu For Bikes elektrokola stále tak trochu raritou, letos už bylo vše jinak. Bicykly s elektrickým pohonem číhaly na zákazníky téměř na každém kroku a zájemci o tento druh pohonu si prostě nemohli nevybrat.

Na čtvrtém ročníku veletrhu For Bikes se představilo 32 značek bicyklů a kromě 60 testovacích horských kol zde byl také stejný počet elektrokol. Testovací jízdy s koly na elektřinu byly velmi lákavé. Návštěvníci po zkoušce tohoto způsobu jízdy uznávají, že s elektromotorem trochu ztrácí chuť šlapat a radši se jen vezou. Veletrh potvrdil rostoucí trend zájmu o elektrokola. Ta se již neomezují pouze na městskou cyklistiku, běžná jsou již také horská a trekingová elektrokola pro jízdu v přírodě.  Elektrokolům se věnují  i zavedené motocyklové značky, jako je Ducati či KTM. Na veletrhu byl k vidění elektrický bicykl s 3,5 kW elektromotorem nebo elektrokolo s teoretickým) dojezdem 170 km.

Přestavbové sady na elektrokolo

Velmi zajímavý byl například český bicykl do terénu Freeride Electric Concept. Firma e-pohon se specializuje již léta na přestavby jízdních kol na elektrokola, letos ale postavila první vlastní kolo. Má výkon 2000/3500 W a jede až 45 km/h. S ocelovým rámem má hmotnost 33 kg, ale ta se po využití lehčích materiálů sníží. Čistě na elektřinu lze ujet 20 km, s příšlapem i více. Samozřejmostí je rekuperace. Cena tohoto kola se dle výbavy pohybuje v rozmezí od 39 000 do 55 000 Kč a vystavovaný bicykl je již prodaný. „Není to ale elektrokolo pro silniční provoz,“ upozorňuje Jan Modrák, který na veletrhu e-pohon zastupoval. Je to pochopitelné, výkon motoru tohoto elektrokola je daleko za hranicí, kterou určuje česká legislativa pro provoz elektrokol na veřejných komunikacích (250 W).

Reklama

Elektrokolo s 3,5 kW elektromotorem? Žádný problém, nesmíte s ním ale na silnici.

Přestavbu kola nabízí i firma EV Bike. Za jedenáct tisíc se z jakéhokoliv jízdního kola, koloběžky nebo tříkolky může stát elektrokolo. „V podstatě je možné sadu namontovat na jakýkoliv stroj, který k pohybu využívá zapletená kola,“ říkají zástupci firmy. Výhodou je i snadná změna zpět na obyčejné jízdní kolo, to prý trvá jen pár minut. Na jedno nabití lze s takto přestavěným kolem ujet 30 až 60 km/h.

Dravé elektrokolo firmy e-pohon. Jeho 72V verze podle vyjádření výrobce dosáhne při jízdě pouze na elektromotor rychlosti až 65 km/h. Na každodenní jízdu do práce to ale není. S tak silným elektrokolem nesmíte na silnici. (Foto: autor)

Elektrokit nabízí i společnost zaměřená na městskou cyklistiku, Citibikes. Elektrokit II vyjde na 17 600 Kč. Citibikes dle vlastních slov jako jediný na trhu nabízí záruku dva roky na baterii. Kdo má zájem koupit kompletní elektrokolo, může zvolit třeba červené MyCity Ready Red (19 890 Kč), elegantní Edison Black (29 645 Kč) nebo futuristicky vyhlížející G2R White za více než 80 000 korun.

Firma 4freetime ukázala všechny základní modely elektrokol – skládačku do města, mtb kolo a klasický městský bicykl „holandského typu“. (Foto: autor)

Kola na elektřinu nabízí i firma BP Lumen a to jak formou kompletního elektrokola v širokém cenovém intervalu (od 12 990 až po 50 999 Kč), které má nejčastěji baterii na zadním nosiči, nebo prostřednictvím tří různě koncipovaných sad na přestavbu.

Nadšenci si mohou elektrokola půjčovat

Další možností, jak se seznámit s elektrickým pohonem, je zapůjčení elektrokola. To v Praze nabízí Půjčovna kol Pražské energetiky. Široký výběr a ceny v řádech stovek korun jsou poměrně příznivé. Na víkend si lze kolo půjčit za dvanáct stovek, zkouška na hodinu vyjde na stovku. Zákazníci PRE mají ceny poloviční, v případě půjčky do hodiny neplatí nic.

PRE má největší výběr elektrokol v ČR a to skýtá možnost zkoušet, jaké se vám bude nejlépe hodit. Navíc v Centru energetického poradenství PRE právě probíhá tradiční výstava e-mobility 2013 a je možné se tedy na různé typy a provedení elektrokol přijít podívat.

Designové skvosty jsou dražší

Tradičním výrobcem elektrokol, který letos na českém trhu zkouší více prorazit, je Lectron. Jeho kola jsou vyvíjena za použití technologií 3D CAD designu a komponenty na ně dodávají renomovaní výrobci. Letos firma představuje novou generaci výbavy RS 170, skládací elektrokola F1, nový model X-biker 7, City-biker 5 a novou řadu elektrokol se skrytou baterií – to kdyby se snad někomu nelíbila baterie na nosiči nad zadním kolem nebo za trubkou sedlovky. Nejlepší modely prý mají dojezd až 170 km.

„Lahvová“ baterie Samsung snese vysoký počet nabíjecích cyklů. Kolo však prodraží o několik tisíc Kč. (Foto: autor)

Designově propracovaná jsou i elektrokola Crussis, část z nich využívá baterii Samsung, která vypadá jako láhev na pití a vyznačuje se vyšším počtem nabíjecích cyklů bez ztráty účinnosti. Zatímco láhev na pití dodá energii cyklistovi, tato varianta dává „šťávu“ samotnému kolu. Horská kola s touto baterií se cenově pohybují okolo třiceti tisíc korun, městská elektrokola, která mají baterii standardně na nosiči, jsou zhruba o pět tisíc levnější. A o dalších pět tisíc níže je cena skládacích elektrokol, ta mají baterii skrytou či na zadním nosiči. Horská kola mají pro sledování jízdních parametrů LCD panel, městská a skládací disponují LED panelem.

Elektrokola na Nazeleno.cz:

  • Elektrifikujte si svoje kolo

  • Na co si dát pozor při nákupu elektrokola

Elektrokola začínají nabízet i tradiční motocykloví výrobci

Na český trh s elektrokoly se vrhá také Kentoya, která byla dosud známá spíše jako výrobce cenově dostupných skútrů. Jeden svůj model nabízí v dámském i pánském provedení a ve speciální modifikaci pro seniory se sníženým těžištěm, rámem uzpůsobeným pro snadné nasedání a vzpřímeným sezením. Za dvacet tisíc lze pořídit dopravní prostředek, se kterým bude sto kilometrů stát pár korun – podle toho, jak moc bude řidič šlapat do pedálů. Kentoya na svém webu udává náklady na jízdu – 6 Kč/100km, tento údaj však nejspíš zahrnuje pouze cenu elektřiny a nikoli už další náklady (údržba kola, životnost baterie atd.).

Kentoya ukázala hlavně klasické městské modely elektrokol. (Foto: autor)

KTM v sobě nezapře tradičního výrobce terénních motorek. Jeho mtb elektrokola mají designově podařenou baterii. Ceny horských elektrokol KTM začínají přibližně na 60 000 Kč. (Foto: autor)

Designem pak chce bodovat například i tradiční italský výrobce motocyklů – Ducati. Ten na veletrhu ukázal dámská i pánská elektrokola. Boduje také další výrobce známý spíše motocykly – rakouská firma KTM. Tato elektrokola s designově podařenou baterií uvnitř rámu ale byla na For Bikes k vidění už loni.

Autor: Redakce Nazeleno.cz