fbpx

Benzín a nafta v roce 2010 zdraží kvůli biopalivům0

Benzín v roce 2010 podraží. Nejprve jeho cenu zvedne navýšení daní a později biopaliva, která se do pohonných hmot přidávají. Proč biopaliva zvyšují konečnou cenu benzínu? Kolik si za litr nafty nebo Naturalu připlatíme?

Při osobní dopravě bychom měli v budoucnu více využívat ekologické pohony. Vědci už na všem nějakou dobu pracují. Hnacím motorem rozvoje ekologických paliv je snaha snižovat emise a obavy z docházející ropy. Automobilky proto stále zdokonalují hybridní pohony, vyvíjejí elektromobily a stále více se do popředí zájmu dostávají kontroverzní biopaliva.

„Množství zrna, použitého k naplnění nádrže většího sportovního automobilu etanolem, odpovídá množství jídla, které jeden člověk spotřebuje za rok.“

Reklama

Na biopaliva částečně jezdí každý z nás, kdo do nádrže svého vozu tankuje obyčejný benzín nebo naftu. Biopaliva jsou totiž povinnou součástí pohonných hmot a podle nařízení Evropské unie se má jejich obsah v benzínu a naftě nadále zvyšovat. Díky tomu ale také poroste konečná cena pohonných hmot. Zdražení podle všeho přijde už v dubnu 2010.

Alternativní pohony

   – Náhrada za benzín? Hybrid nebo LPG?

   – Autosalon v Detroitu: hybridní vozy vedou

   – Chevrolet Volt: máme dost elektřiny?

   – Biopaliva: Posel ekologie nebo hladomoru?

   – Biopaliva: Urychlují skleníkový efekt?

Co to jsou biopaliva?

Asi nejznámějším biopalivem je bionafta, tedy nafta, do níž je přidáno určité procento rostlinných látek. V České republice se používá metylester řepkového oleje, v Americe vévodí hlavně produkty ze sóji. Bionaftu lze po určitých úpravách použít pro každý vznětový motor. Čistý rostlinný olej se ale při startování bez klasické motorové nafty neobejde. Kromě toho je nutné počítat s vyšší spotřebou řepkového oleje (až o 15 % více než běžného paliva).

Dalším druhem biopaliva je líh neboli etanol, který se pro změnu přidává do benzínu. Dá se vyrobit z kterékoli rostliny, která obsahuje cukry nebo škroby. Nejběžněji se pro výrobu etanolu používá kukuřice. Právě ta se ale stala terčem kritiky, protože výroba etanolu z kukuřice je sama o sobě energeticky náročná a při pěstování vyžaduje velké plochy. Etanol by se měl stát jako nové aditivum součástí Naturalu (nahradí současné aditivium, jehož základem je matylalkohol vyrobený z fosilních zdrojů). V některých státech se již dnes připravují palivové směsi,  v nichž je etanol zastoupen z 20 %.

Pěstování rostlin pro výrobu biopaliv vyvolává mnoho emocí. Podle některých stojí biopaliva za potravinovou krizí v chudých státech světa
Pěstování rostlin pro výrobu biopaliv vyvolává mnoho emocí. Podle některých stojí biopaliva za potravinovou krizí v chudých státech světa

Výroba biopaliv je energeticky i finančně náročná

Využívání biopaliv je v celém světě předmětem mnoha sporů, jejichž jádro tvoří otázka, zda masové přeorientování zemědělství na trh s biopalivy nepovede k drancování krajiny a růstu cen potravin. Zastánci biopaliv argumentují tím, že v EU by mohlo být pěstování biopaliv přínosné při stanovení jasných podmínek pro šetrnou produkci a při vhodném výběru energetických plodin.

Podle studie Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) z roku 2006 by v roce 2030 mohlo být pokryto energií z biomasy 15 % energetické spotřeby EU a asi 5,4 % paliva pro dopravu by mělo pocházet z biomasy z evropských zdrojů. Už do roku 2020 by se tak mohly snížit evropské emise o 394 milionů tun oxidu uhličitého.

Odpůrci využívání biopaliv mj. namítají, že na výrobu jednoho litru biopaliva připadá 2 500 l vody. Množství zrna, použitého k naplnění nádrže většího sportovního automobilu etanolem, odpovídá množství jídla, které jeden člověk spotřebuje za rok (tzv. subsidised food burning – dotované spalování potravin).  Pokud by v USA měly všechny automobily jezdit na etanol z kukuřice, potřebovala by tato země 97 % svého území na její pěstování. V Brazílii jakožto exportní velmoci biopaliva jsou ve velkém měřítku likvidovány deštné pralesy. Vyprodukování etanolu, který by nahradil 5,75 % tekutých paliv používaných v dopravě v zemích EU, by podle některých studií vyžadovalo využití až 25 % orné půdy EU. Podle neveřejné zprávy Světové banky zvýšilo zavedení biopaliv ceny základních potravin v průměru o 75 %, čímž spustilo zejména v zemích Třetího světa potravinovou krizi.

Biopaliva zdraží v roce 2010 benzín i naftu

Právě biopaliva přidaná do benzinu nebo nafty budou mít v příštím roce na svědomí zdražení pohonných hmot. Počínaje 1. dubnem si čeští řidiči budou muset připlatit za benzín a naftu, v níž budou biopaliva tvořit větší podíl než dosud. Motoristé ale budou nuceni sáhnout hlouběji do peněženek již od 1. ledna 2010, protože u benzínu naroste spotřební daň a DPH. O korunu na litr se zvyšuje spotřební daň pro motorové benziny, ostatní benziny a letecké pohonné hmoty benzinového typu a pro střední oleje a těžké plynové oleje; u DPH dochází ke zvýšení základní sazby o 1 %, tzn. z 19 na 20 %.

Za benzín a naftu si v roce 2010 připlatíme. Mohou za to biopaliva?
Za benzín a naftu si v roce 2010 připlatíme. Mohou za to biopaliva?

Podle vládou přijatého návrhu ministerstva životního prostředí má vzrůst podíl biopaliva v benzinu ze současných 3,5 na 4,5 %, v naftě pak ze 4,5 na 6,3 %. Vzhledem k tomu, že biopalivo je zhruba o 80 % dražší než pohonné hmoty vyrobené z ropy, budou i tyto na první pohled nepatrné hodnoty promlouvat do konečné ceny benzinu a nafty docela citelně. Podle odhadů to bude znamenat, že řidiči zaplatí na začátku dubna za litr benzinu zhruba o 1,50 Kč více než dnes. U nafty cena vzroste o 1,70 Kč.

Podle nařízení Evropské unie má každá členská země povinnost zvýšit do roku 2020 podíl biopaliv na ropných pohonných hmotách na 10 %. Po schválení návrhu o zvýšení podílu biopaliv bude tedy Česká republika více než z poloviny tento cíl plnit, a to o celou dekádu dříve, než EU nařizuje. Otázkou však zůstává, zda je příčinou zdražení opravdu samotná cena biopaliv, které zatím levněji neumíme vyrobit, nebo spíše daňové zatížení nafty a benzinu. Zatímco nařízení o zvýšení podílu biopaliv připraví motoristy o částku v řádu desetihaléřů, nárůst daňové taxy o korunu pochopitelně povede k řidičským výdajům o poznání citelnějším.  

Autor: Redakce Nazeleno.cz