fbpx

Solární auta: Je solární energie dostatečná?0

Jsou automobily poháněné solární energií vzdálenou hudbou budoucnosti? Nebo jsme jen krůček od doby, kdy na silnicích budeme potkávat auta jezdící na „sluneční pohon“? Jaké výhody a nevýhody má solární energie pro běžný provoz? I tyto otázky si kladou některé velké automobilky, které na vývoji solárních automobilů pracují.

Automobily, které solární energii využívají ke snížení spotřeby fosilního paliva nebo k pohonu některých dílčích zařízení již nejsou úplnou novinkou. Solární energie se ukázala být dostačující pro navýšení výkonu motoru i užitečnou alternativou pro pohánění ventilátorů a jiných interiérových doplňků. Automobilky se předhánějí ve stále důmyslnějších novinkách. Švýcarský Protoscar se letos kupříkladu chystá představit na autosalónu v Ženevě nový elektromobil – roadster s částečně solárním pohonem o výkonu 350 koní a maximální rychlostí 200 km/h.

„Ani v době svého maximálního výkonu by energie ze solárních panelů nedokázala pohnout běžným vozidlem.“

Stále častěji se také hovoří o automobilech, které by byly poháněny pouze solární energií (první prototypy tohoto druhu se objevily již v 80. letech 20. Století). Asi nepřekvapí, že na vývoji solárních vozidel pracuje například japonská automobilka Toyota, která proslula hybridním vozem Toyota Prius.

Reklama

Alternativní pohony na Nazeleno

    – Vodíkový pohon a jeho perspektivy

    – Opel HydroGen4 jezdí na vodík

    – Kdy bude elektrická Škoda Fabia?

    – Toyota Prius: Je ekologická?

    – 7 Alternativ benzínu: Mají šanci?

Sluneční pohon automobilů je výzva

Automobil poháněný solární energií získává energii z fotovoltaických panelů umístěných (povětšinou) na střeše vozidla. Jde o podobný princip, jaký známe ze solárních panelů umístěných na střechách obytných domů. Světlo se v automobilu prostřednictvím solárních článků přeměňuje na elektrickou energii, která pohání vozidlo, včetně všech palubních přístrojů.

Aby se vozidlo rozjelo, je zapotřebí fotovoltaického jevu, který vzniká v některých polovodičích. Pro jejich výrobu se využívá výhradně krystalický křemík, a to i přesto, že jeho získávání je velmi pracné a drahé. Z hlediska užitných vlastností je to v současnosti jediná možnost, neboť ve srovnání s alternativním amorfním křemíkem je krystalický křemík podstatně výkonnější. Solární panel, který je z těchto článků složený, dosahuje výkonu několika stovek wattů, záleží pochopitelně na intenzitě slunečního svitu, na vlastnostech panelu a jeho velikosti. Fotovoltaické články fungují i při zatažené obloze nebo v zimě, jejich výkon je ale pouze kolem 10 %.

Většina doposud vyrobených modelů solárních automobilů byla určena výhradně k testování výkonnosti solárních technologií. Konstrukční ani jízdní vlastnosti dosud nedosáhly uspokojivých výsledků pro praktické užívání v běžném provozu.

„Sporťák“ Protoscar Lampo 2 se dvěma elektromotory a solárním panelem
„Sporťák“ Protoscar Lampo 2 se dvěma elektromotory a solárním panelem. Zdroj: Topspeed.com

Solární automobily? Zatím ne v běžném provozu

Automobil na sluneční pohon spolu s elektromobily na baterie je poháněný stoprocentně obnovitelnou energií. Otázkou ale zůstává, jakou cestou tuto energii účinněji získávat. Náklady na výrobu fotovoltaických článků se ukázaly natolik vysoké, že se staly jednou z největších překážek – jeden vůz jich totiž obvykle spotřebuje několik desítek tisíc. Podobně jako u baterie „klasického“ elektromobilu mají tyto články navíc vzhledem k celkovým nákladům na výrobu relativně krátkou životnost. Odhad činí přibližně 30 let, přičemž účinnost se po deseti letech snižuje na 90 %, po pětadvaceti letech služby na 80 %.

Navzdory neustále se zlepšujícím výsledkům, by ani v době svého maximálního výkonu nedokázala energie ze solárních panelů pohnout běžným vozidlem, kupříkladu značky Škoda. Proto solární vozidla, která z pochopitelných důvodů neopustila řady prototypů, musí mít co nejnižší hmotnost, aby se vypořádala s jízdními odpory a byla schopná se rozjet. S tím souvisí nejen výběr lehkých materiálů k výrobě, ale i úspora místa v prostoru pro řidiče.

Honda dosáhla se svým „slunečním“ vozem velkých úspěchů při závodech
Honda dosáhla se svým „slunečním“ vozem velkých úspěchů při závodech. Zdroj: pvcdrom.pveducation.org

Příkladem stoprocentního solárního automobil je vůz automobilky Honda, který byl speciálně zkonstruován pro závody solárních vozidel World Sollar Challenge Race v Austrálii.  Aby měl co nejnižší hmotnost, byl vyroben z kompozitu plastu a uhlíkových vláken, díky čemuž se podařilo dosáhnout rychlosti téměř 140 km/h. Vzdálenost 3 010 kilometrů vůz urazil za 33 hodin. Vozidlo ke svému pohonu spotřebovalo 47 000 solárních článků. Vývojáře Hondy inspirovalo navržené odpružení dvojitými lichoběžníkovými závěsy k jeho rozšíření na sériová vozidla.

Solární automobily jako hudba budoucnosti?

Uvedené nevýhody (i když jsme zdaleka nevyčerpali všechny) staví automobily na solární pohon do stejně nepředvídatelné budoucnosti jako jiné potenciální pohony na „netekutá“ paliva, kupříkladu elektromobily na vodík (místo baterie využívají vodíkové články) nebo na vzduch. Atraktivnost čistě ekologicky poháněného vozidla je však silným motivem k dalšímu vývoji.

Vývoj solárních automobilů v posledních letech ale pokročil a o několik kroků se přiblížily běžným uživatelům. Předně již není třeba s sebou vozit klasický pevný solární panel. Dnes jsou dostupné ohebné fotovoltaické panely a průhledné fólie, které karosérii vozu obepínají. Zvýšila se také účinnost přeměny sluneční energie na elektrickou, z prvotních 10 % vzrostla na 30 – 40 %.

Bude Toyota Prius zcela solární?
Bude Toyota Prius zcela solární? Zdroj: Ubergizmo.com

Plány automobilky Toyota o výrobě solárně poháněného automobilu mohou být bezpochyby reálné, přesto ale nemůžeme předpokládat, že termín prvního sériově vyráběného vozu na ryze sluneční pohon je na dosah ruky. Mezitím budeme solární energii stále více využívat jako doplňkový zdroj energie, případně jako hybridní kombinaci s jiným zdrojem pohonu, což se Toyotě již úspěšně podařilo se svým modelem Prius, který je vybaven klasickým spalovacím motorem, elektromotorem i 36 článkovým solárním panelem, jenž pomáhá ochlazovat interiér vozu v parných letních dnech.

Autor: Redakce Nazeleno.cz