fbpx

Sériově vyráběný elektromobil Nissan Leaf: Auto roku 20110

Anketu o evropské i světové auto roku 2011 vyhrál elektromobil Nissan Leaf. Jaké má tato novinka japonské automobilky parametry? Co vše má ve výbavě? Podívejte se, jak vítěz obou anket vypadá! + VIDEO

Vůbec poprvé za 47letou historii ankety Evropské auto roku připadl titul elektromobilu. Evropským autem roku 2011 se stal Nissan Leaf, řadící se do kategorie vozů nižší střední třídy. Nedávno získal také ocenění pro Světové auto roku 2011, neboť podle porotců této ankety je to světově první plnohodnotný elektromobil určený pro masový trh. Jaké má vysoce hodnocený Nissan Leaf parametry?

Reklama

„Nissan Leaf lze nabít z běžné zásuvky za 7–8 hodin, rychlodobíjení netrvá déle než 30 minut.“

Pětimístný a pětidveřový Nissan Leaf pohání vepředu uložený synchronní AC elektromotor s výkonem 80 kW a točivým momentem 280 Nm. Elektromotor o výkonu 107 koní obsahuje laminovanou lithium-iontovou baterii o celkové kapacitě 24 kWh a výkonu 90 kW, s níž vůz ujede na jedno nabití až 175 km. Maximální rychlost Nissanu Leaf činí 145 km/h a pokud řidič udržuje tuto rychlost po celou dobu jízdy, zkracuje se délka dojezdu na jedno nabití baterie na 100 km.

Elektromobily na Nazeleno

   – Trabant jako elektromobil! 

   – Kdy bude elektrická Škoda Fabia?

   – První sériový elektromobil: Smart

   – Jaká je jízda elektrickým Smartem?

   – Elektromobil do města: Peugeot iOn

 

Baterie se nachází v rámu vozu pod předními a zadními sedadly. Díky tomu zbývá dostatek místa v zavazadlovém prostoru, kam se bez problémů vejde například jeden velký kufr a taška s kabelem pro nabíjení.

Nissan Leaf: Sériový rodinný elektromobil

Nissan Leaf má potenciál stát se elektromobilem skutečně pro každodenní použití. Ve výbavě má 16“ hliníková kola, klimatizaci, 6 airbagů, tempovat, bluetooth handsfree, navigaci a CD MP3 stereo kompatibilní s iPodem. Činnost klimatizace je navíc možné ovládat jednoduše prostřednictvím mobilního telefonu, takže interiér vozu se dá před cestou vyhřát nebo ochladit, aniž by člověk musel někam chodit. Za příplatek si také lze pořídit solární panel vestavěný do zadního spoileru, který pomáhá nabíjet baterii vozu pro pohon příslušenství.

Nissan Leaf má velmi dobré jízdní vlastnosti. Zdroj: http://www.nissan-global.com/
Nissan Leaf má velmi dobré jízdní vlastnosti. Zdroj: http://www.nissan-global.com/

Tento sériový rodinný hatchback má nízké těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti, což ho činí velmi dobře ovladatelným při jízdě, a to i v ostrých zatáčkách. Má mechanické brzdy, přičemž samozřejmostí je brzdění s rekuperací energie. Rekuperace významně pomáhá při brzdění a navíc několikanásobně prodlužuje životnost brzdových destiček.

Ozvučení pro bezpečnost chodců a cyklistů

Leaf dokáže zrychlit na 100 km/h za 11,5 vteřiny. Síla motoru pak slábne s narůstající rychlostí, nicméně i na dálnici si dokáže poradit. Je však spíše ideálním vozem do města a na vedlejší silnice. Pro provoz ve městě je také kvůli bezpečnosti cyklistů a chodců vybaven reproduktorem, který jej do rychlosti 30 km/h ozvučuje. Navíc při couvání je zvuk dvakrát hlasitější než při běžné jízdě dopředu. Ve vyšších rychlostech je již díky aerodynamickému odporu dobře slyšitelný. Přes to všechno je však uvnitř vozu stále příjemné ticho.

Podívejte se, jak se jezdí v elektrickém Nissanu

Kromě toho obstál Nissan Leaf také v nedávných testech bezpečnosti Euro NCAP. Po provedení všech nárazových testů se stal prvním elektromobilem, který dosáhl nejvyššího hodnocení (5 hvězdiček).

Baterie Nissanu Leaf vydrží 10 let

Elektromobil Nissan Leaf je možné nabít z běžné zásuvky za 7–8 hodin, rychlodobíjení pak netrvá déle než 30 minut. Stejně jako činnost klimatizace lze i průběh nabíjení ovládat mobilním telefonem. K nabíjení v současné době slouží palubní 3,3kW dobíječka s kabelem o délce 7,5 m. Nové modely pro rok 2013 už pak budou mít ve výbavě silnější 6,6kW integrovanou dobíječku, což by mělo výrazně zkrátit dobu nabíjení baterie. Baterie má být navíc i po 5 letech užívání stále schopná udržet 80 % své kapacity. Její celková životnost se pak odhaduje na 10 let.

Baterii tedy bude nutné po této době vyměnit, nicméně podle řady názorů i při vyšší pořizovací ceně nové baterie vyjde provoz vozu stále levněji než u srovnatelně velkého auta se spalovacím motorem. S elektromobilem totiž není důvod pravidelně navštěvovat servis, je potřeba jen vyměňovat pneumatiky, stěrače a vodu v ostřikovači.

Elektromobil Nissan Leaf se z běžné zásuvky nabije za 7–8 hodin. Zdroj: http://www.nissanusa.com/
Elektromobil Nissan Leaf se z běžné zásuvky nabije za 7–8 hodin. Zdroj: http://www.nissanusa.com/

Leaf je zatím k dostání jen v několika zemích

Nissan Leaf se momentálně vyrábí jen v japonské Oppamě, ale koncem roku 2012 se má otevřít nový výrobní závod v USA (v městečku Smyrna ve státě Tennessee) a od začátku roku 2013 začne výroba také v Evropě (v Sunderlandu ve Velké Británii). Auto se již prodává v USA a v Japonsku, v Evropě zatím jen v Portugalsku, Nizozemí, Velké Británii, Irsku a Norsku. Objednávat si jej mohou také zájemci z Francie, Belgie, Švýcarska a Španělska, v těchto státech se první vozy objeví v nejbližších týdnech.

V USA se Nissan Leaf prodává asi za 660 000 Kč, v Japonsku zhruba za 865 000 Kč a v evropských zemích průměrně za 825 000 Kč (například v Norsku cca za 836 000 Kč). Obrovský zájem o Leaf je zejména ve Spojených státech, kde se zatím prodalo už přes 4 400 kusů, a to je zatím k dostání pouze ve vybraných státech. Také se zde rozšiřují možnosti nabíjení auta, protože všechna prodejní místa v USA jsou vybavována dobíjecími stanicemi a některá z nich mají i vlastní model rychlonabíječky.

Interiér rodinného elektromobilu Nissanu Leaf pojme až 5 osob. Zdroj: http://www.nissan-global.com/
Interiér rodinného elektromobilu Nissanu Leaf pojme až 5 osob. Zdroj: http://www.nissan-global.com/ 

Nissan Leaf v ČR? Asi až za 2 roky

V České republice zatím Nissan Leaf dostupný není. Automobilka Nissan pro to má tři důvody: podle jejích představitelů v ČR ještě není připravena dostatečná infrastruktura pro nabíjení vozů, vláda se podle nich k rozvoji elektromobility staví vlažně a Nissan navíc zatím necítí silný zájem ze strany zákazníků. „ČR je prozatím pro elektromobily velmi malý trh. Nissan Leaf se tu jistě nebude prodávat dříve než příští rok, a to kdo ví, jestli vůbec,“ říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

Některé zdroje hovoří o tom, že by se Leaf mohl na český trh dostat buďto už v roce 2012, nebo spíše až v roce 2013. Podle informací od výkonného ředitele Nissan Sales Central & Eastern Europe Philippa Saillarda se letos v září chystá v Praze velká akce, kde chce firma elektromobil Leaf představit a po této akci se uvidí.

Předběžnou pořizovací cenu pro český trh pak není těžké odvodit: „V USA stojí kolem 35 000 dolarů bez dotací. U nás to tedy rozhodně nebude méně než 700 000 Kč, na druhou stranu asi ani více než 1 milion Kč,“ uzavírá Jan Horčík.

Autor: Redakce Nazeleno.cz