Rukola: Listová zelenina plná vitamínů0

Rukola je v českých kuchyních stále spíše vzácností, ale její popularita pomalu roste. Tato listová zelenina má neopakovatelná chuť a zpestří nejen saláty či těstoviny, ale i masová jídla. Navíc obsahuje spoustu vitamínů. Jak působí na lidský organismus a jak si ji vypěstovat doma? + RECEPTY

Rukola je součástí tradičních jídel v Itálii, Řecku a Francii. Přesto, že její domovinou jsou subtropy, je poměrně přizpůsobivá a tak ji lze pěstovat i u nás. Vzrostlá rostlina připomíná řepku olejku s bílými květy, brzy po vyklíčení můžeme sklízet šťavnaté lístky. V zahraničí ji najdeme pod označením Wild rucola.

„Rukola obsahuje více vitamínu C a betakarotenu než jiné listové zeleniny.“

V České republice je bohužel obtížné sehnat její semínka, a proto bývá často nahrazována svou příbuznou – roketou. Obě rostliny je možné pěstovat na vatě jako řeřichu, pokud je ovšem zasadíme do substrátu na zahrádku nebo do truhlíku, můžeme se z jejich úrody těšit delší dobu. Lístky rukoly je možné otrhávat průběžně od jara do podzimu, stačí je pouze opláchnout a můžeme je ihned konzumovat, podobají se listům pampelišky, ale jsou užší a delší.

TÉMA! Zdravé potraviny

   – Listová zelenina – proč je prospěšná

   – Hlíva ústřičná: Elixí mládí?

   –  Zázvor jako všelék: Nejen na chřipku

   – Chřest: Dietní zelenina pro zdraví

   – Kdy pomáhají brusinky? + Recepty

   – Borůvkový koláč ze špaldy

Pokud nechceme rostlinu pěstovat doma, můžeme ji koupit v supermarketech nebo prodejnách se zeleninou, zaskočit nás ale může cena, která se pohybuje kolem 400 Kč za kilogram. Předpěstovaná rukola, obvykle prodávaná v malých vaničkách, se k nám dováží z Itálie a Německa, neboť tamní klimatické podmínky jí více vyhovují.

Vitamín C a beta karoten

Rukola patří do čeledi brukvovitých, je tedy příbuzná s kapustou, brokolicí, ředkvičkami, růžičkovou kapustou, kedlubnami, ale i řeřichou nebo hořčicí. Všechny rostliny z této čeledi jsou zdrojem isothiokyanátů, které mají antikancerogenní účinky, konzumací brukvovitých rostlin tedy chráníme tělo před rakovinou.

Pokud jde o vitamín Cbeta karoten, obsahuje rukola mnohem více těchto látek, než jiné listové zeleniny. Její listy působí proti únavě a posilují imunitu, odvar z kořene se používá při zažívacích problémech. Konzumace rukoly zvyšuje chuť k jídlu a pomáhá detoxikovat játra a pročišťovat krev, kromě toho má rostlina i mírně močopudné a projímavé účinky.

Neopakovatelná chuť rukoly

Rukola je charakteristická svou pikantně jemnou chutí, která je jen těžko popsatelná; je ostřejší a štiplavější, takže dokáže zpestřit každé jídlo, hlavně saláty, těstoviny a rizota. Chuť mladých lístků připomíná ředkvičku, nahořklosti starších listů se jednoduše zbavíme krátkou tepelnou úpravou. Díky obsahu různých silic může rukola chutnat i podobně jako hořčice. Pokud ji lehce povaříme, podobně jako špenát, můžeme ji podávat i dětem, pro které jinak není čerstvá nahořklá rostlina vhodná.

Roketa verus rukola

Roketa (Eruca sativa) je blízkou příbuznou rukoly. Přesto, že chutí a použitím jsou si obě rostliny podobné, liší se tvarem listů, které jsou u rokety oválnější a bez ostrého vykrajování. Roketa je v tuzemsku pěstována více než rukola, a proto ji seženeme snáze. Ze semínek rokety se vyrábí velmi ostrá hořčice.

Rukola v kuchyni

Rukola se skvěle doplňuje s rajčaty, česnekem a bazalkou, proto ji najdeme v mnoha italských jídlech. Tradičně je přidávána do zeleninových salátů, její hořká chuť však může zpestřit i saláty z přirozeně sladkého ovoce, např. pomerančů, hrušek nebo ananasu. Posekanými lístky můžeme zdobit obložený chléb, rizota nebo těstoviny.

Tip: Rukola po celý rok

Čerstvou nasekanou nať rukoly je možné uchovat zmrazením. Rukolu můžetem také naložit do olivového oleje – a to buď  celou nebo ve formě pesta. Tím si zajistíme přísun vitamínů i v zimním období, kdy rukola neroste.

Pokud rukolu orestujeme na olivovém oleji s plátky česneku, získáme originální přílohu k masu a rybám, vzniklou směs můžeme též smíchat s těstovinami. K dušenému masu se pak hodí rukola vařená podobně jako špenát. Z rostliny je možné připravit i chutnou polévku, pokud si netroufáme na ryze „rukolový“ pokrm, můžeme ji použít místo kapusty nebo majoránky do polévky z pórku či brokolice nebo do smetanových omáček.

Rukola

Pokud patříte k milovníkům mořských plodů, nebojte se k nim příště přidat rukolu, neboť tato chuťová kombinace je vynikající. Nasekané lístky můžeme přidávat i do masových směsí.

Rukola v kuchyni: Jednoduché recepty

  • Chutný salát připravíme smícháním rukoly, plátků grapefruitu, řeckého sýra (feta nebo balkán) a černých oliv. Alternativou je kombinace rukoly s kousky mozzarely, kostičkami šunky a rajčaty, popř. i jinou zeleninou dle chuti.
  • Bageta plněná kousky kuřecího masa, hořčicí, zeleninou a rukolou dodá tělu vitamíny a energii.
  • Pokud dáváte přednost pomazánkám, můžete nasekané listy rukoly smíchat s bylinkovým máslem nebo s lučinou a česnekem.
  • Pesto vyrobíme  z rukoly,  česneku, piniových oříšků, parmazánu a z oleje. Piniová semínka je možné nahradit i levnějšími vlašskými ořechy.