fbpx

Rozvoj CNG aut pokračuje, přijíždí Škoda Octavia G-TEC0

Mnoho aut na stlačený zemní plyn (CNG) přímo od výrobce se již na českém trhu nabízí a již za pár dní obohatí nabídku novinka – bestseller Škoda Octavia se nyní nabízí také s alternativním pohonem.

V posledním květnovém týdnu začaly sjíždět z výrobních linek v Mladé Boleslavi vozy Škoda Octavia G-TEC a Škoda Octavia Combi G-TEC. Od devátého června budou dle informací z automobilky na českém trhu, ale objednávky Škoda Auto přijímá již od dubna. Po českých zákaznících se pak na plynovou octavii mohou těšit i zájemci ve zbytku Evropy.

Necelá koruna na kilometr

O vůz je už, zdá se, docela zájem. „V současné době, stále ještě před zahájením prodeje tohoto modelu, máme v systému již 170 závazných objednávek modelu Octavia G-TEC s pohonem na CNG,“ prozradil koncem května Vítězslav Pelc z tiskového centra Škody Auto. Primárně je zájem o vůz ze strany firem a státní správy, přišly aut už i objednávky od soukromých osob.

Reklama

CNG vozy neprodukují téměř žádné karcinogenní prachové částice, ani aromatické uhlovodíky

Octavia G-TEC se nemusí spoléhat jen na environmentální smýšlení zákazníků, svůj smysl si obhájí především na poli provozních nákladů,“ dodává Pelc a hovoří o ceně méně než korunu za kilometr. To je sice stále více než u malých městských vozů na plyn, ale naopak méně než u srovnatelných aut na benzin nebo na naftu. Vůz potřebuje 5,4 m3 zemního plynu na 100 km, což znamená zhruba o třetinu nižší náklady než u konvenčního vozu a emise 97 g CO2 na kilometr. Samozřejmostí je splnění emisní normy Euro 6. Vůz je ale také poměrně hbitý – z nuly na sto zrychlí za 10,9 vteřiny a maximální rychlost je 195 km/h.

Auta na zemní plyn (CNG) mají zhruba třetinové náklady na palivo oproti benzínu. (Foto: Škoda Auto) 

Agregát funguje, jak je u vozů na plyn obvyklé, i na konvenční paliva. I když je plnicích stanic stále více a jen veřejných už je po celé republice více než padesát, v případě nouze lze jet dále na benzin. Motor 1,4 TSI má výkon 81 kW a dojezd údajně až 1 330 km (410 km pouze na CNG), za příplatek může být s ekologickým paketem Green tec – to pak disponuje také systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

Velké nádrže i zavazadlový prostor

Nádrž na benzin je až zbytečně moc velká, má objem 50 litrů, hlavní jsou totiž rozměry těch na plyn. Dvě nádrže umístěné na speciálním rámu pod zavazadlovým prostorem pojmou až 97 litrů, resp. 15 kg při tlaku 200 barů. Navzdory velkým nádržím pod vozem zůstává zachován velký zavazadlový prostor – až 480 litrů u verze combi.

Jak by se dalo čekat, vůz bojuje mimo jiné i poměrně dobrou cenou, která začíná na 433 900 Kč (combi od 466 900 korun) a to je podle mladoboleslavské automobilky nejlepší hodnota ve třídě. Rovněž se nabízí celkem tři stupně výbavy.

600 aut a dost?

Že to myslí Škoda Auto s pohonem na plyn vážně potvrzuje i investice pět milionů Euro do testovací haly a plničky na CNG. Škoda Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC jsou druhý a třetí vůz mladoboleslavské automobilky s pohonem na CNG, již od podzimu 2012 je na trhu Škoda Citigo. Už nyní se ale spekuluje, jestli avizovaných 600 oktávií na plyn pro rok 2014 nebude málo. Pohon na plyn totiž letos zažívá nevídaný vzrůst zájmu.

Lze říci, že 3 % všech prodaných vozů modelu Citigo jsou právě s pohonem na CNG. Segment vozů s pohonem na stlačený zemní plyn zažívá velký boom a my jsme proto do budoucna velkými optimisty,“ potvrzuje Pelc a pokračuje: „V letošním roce očekáváme v ČR prodej zhruba 600 až 1000 vozů modelu Octavia G-TEC uzpůsobených pro provoz na CNG. V dalších letech jsou naše plány ještě ambicióznější.“

Počet tankovacích stanic CNG stále roste. Navzdory různým mýtům je tankování zemního plynu většinou samoobslužné a velmi podobné tankování benzínu. (Foto: Škoda Auto)

Škoda ale není jediná značka, která se v této oblasti angažuje. „Na českém trhu je v současné době okolo 50 typů sériově vyráběných osobních a užitkových vozidel. Líbí se mi například nejzelenější van pro tento rok Opel Zafira Tourer na CNG,“ říká Markéta Schauhuberová z RWE Energo.

CNG jako perspektivní palivo?

Podle České plynárenského svazu (ČPS), který auta na zemní masivně podporuje, si někteří členové ČPS si již objednali desítky kusů. A chystají se prý i různé další programy podpory rozvoje tohoto paliva. „Domníváme se, že se to projeví velmi brzy i na ovzduší kolem nás, CNG vozy spalováním neprodukují téměř žádné karcinogenní prachové částice, ani aromatické uhlovodíky a aldehydy,“ popisuje například ekologické aspekty provozu aut na zemní plyn Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Auta na Nazeleno.cz:

  • Auta na vodík – nadějná budoucnost

  • „Eko“ pneumatiky snižují spotřebu paliva

  • Elektromobily v Česku

Vozy na plyn se těší stále větší popularitě. ČPS dále informuje, že v roce 2007 jezdilo ve světě 5,3 milionu CNG vozidel, v roce 2010 pak 11 milionů a na konci roku 2014 už 20 milionů CNG vozidel – to je dvojnásobný nárůst každé tři až čtyři roky. Otázkou ovšem je, jak se bude na trhu vyvíjet také cena zemního plynu. Ta je totiž velmi závislá také na nejrůznějších geopolitických faktorech a to její stabilitě příliš nenahrává.

Každopádně zájem o CNG jako palivo roste. „Ročně se prodá ve světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně už 3,5 milionu ročně. U nás jezdí dnes již více než 7 tisíc CNG vozidel, poslední meziroční nárůst byl více než dva tisíce vozidel a díky ŠKODA Octavia G-TEC očekáváme další velký nárůst,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

Autor: Redakce Nazeleno.cz