fbpx

Repase řízení – co vše se na řízení repasuje?0

Řízení automobilu je nenápadná součástka, která je ale klíčová. Za otočením volantu se skrývá celá skrumáž součástek, které přemění otáčení volantu na pohyb kol. Zabředněme trošku do techniky a pojďme si funkci řízení vysvětlit.

Když otočíte volantem, tak se kroutivý pohyb přenese na tyč, která sahá až k nenápadné součástce, kterou je řízení. Pastorek řízení na konci tyče volantu přenáší točení volantem na hřeben řízení. Hřeben řízení si představit jako ozubenou tyč. Tato ozubená tyč převádí kroutící pohyb volantu na pohyb vodorovný a vystrkává táhla řízení směrem ven a nebo dovnitř. Tato táhla přenáší pohyb na alu kola nebo lépe řečeno na přední kola. Jedná se o nenápadnou součástku, kterou nepoznáte, dokud není zle. Je to něco jako akumulátor do notebooku. Dokud nepřestane fungovat tak nevíte, že jí máte.

Všechny běžně používané druhy řízení lze repasovat. Dokážeme opravit hřebenová řízení, hřebeny řízení, těla řízení, převodky řízení, aktivní elektrická řízení, šneková řízení, volantové tyče a posilovače řízení. Poradíme se vším. Na trhu není žádný typ řízení, který nelze repasovat. Existují pouze závady, které není finančně smysluplné odstranit. Mezi velmi drahé závady řadíme například ztrátu materiálu zreznutím hřebenu nebo ohnuté tělo řízení.

Repase řízení je ve většině případů nejlepším řešením vady řízení. Často se setkáváme s nákupy řízení z bouraných vozidel. Tato řízení mají vytlačené simerinky a uložení. Ve velké míře začne z takového řízení unikat olej. Řízení z bouraček jsou vzhledem k ceně montáže pouze prodloužením utrpení majitele vozidla. V rámci měsíců nebo let skončí takové řízení na repase.

1. Hřebenové řízení

Technologie hřebenové řízení dominuje trhu. Tento druh řízení je téměř ve všech osobních automobilech, které se vyráběly cca 20 let zpět. Technologicky se jedná ve své podstatě o ozubený hřeben, který je posuzován otáčením pastorku. Pastorek je přímo spojen s volantem. Otáčení volantu za pomocí hřebenu posunuje tyč řízení vlevo nebo vpravo. Geniálně jednoduché řešení. Tento typ řízení trpí pouze na nedostatečnou péči o olejovou náplň nebo prosté opotřebení komponent. Opotřebované komponenty neudrží potřebnou těsnost. Většina námi repasovaných řízení jsou hřebenová řízení.

2. Převodka řízení

Převodky řízení mají své místo a kořeny ještě hlouběji než hřebenová řízení. Bez ohledu na konstrukci řízení je základním údajem řízení převod převodky řízení. V jednoduchosti je to poměr mezi úhlem natočení řízených kol a úhlem natočení volantu. Převod řízení se mění v celém rozsahu vychýlení kol. Čím je číslo převodu menší tím je řízení strmější. Čím je převod strmější tím je potřeba vyšší síla pro otočení kol. Velký převod znamená v praxi méně strmé řízení. Jinak řečeno k otočení kol je potřeba více otáček volantu.

3. Elektrické řízení

Elektrické řízení je novým trendem mezi moderními vozy. Tato technologie je založená na elektromotoru, který plně ovládá řízení vozidla. Díky tomu je možné doslova kouzlit s nastavením řízení. Elektrické řízení přináší řešení kompenzace větru, kompenzace náklonu vozovky, adaptivní držení vozidla v pruhu, autonomní jízdu atd.

Autor: Komerční sdělení