fbpx

Zamíří bezobalový prodej také do supermarketů? Česká firma vyvinula potřebnou technologii0

Bezobalový prodej si zatím našel cestu jen do malých specializovaných obchůdků. To by se ale mohlo změnit. Technologie MIWA umožní snadný prodej bez obalů také s supermarketech.

Představte si možnost příjemného, komfortního a zároveň odpovědného nákupu, kdy je zboží zabaleno do vratných a znovupoužitelných obalů, navíc jen v množství, které opravdu potřebujete, takže se nic nekazí a opět není nutno nic vyhazovat.

To, co zatím vypadá jako výjev z ideální budoucnosti, se česká firma Arancia rozhodla převést do reality. Na konci března představila projekt MIWA, jehož název je odvozen ze zkratky slov minimum waste, tedy minimální odpad.

Reklama

Místo krabic a pytlíků chytrá kapsle

Na svém nově spuštěném webu miwa.eu tvůrci detailně popisují celý princip: Začíná to už u výrobců potravin, kteří místo aby své zboží balili do plastových sáčků a pak do kartonových krabic a folií na přepravu, jednoduše je odsypou nebo přelijí do speciální ergonomické kapsle upravené na převoz potravin. Její prototyp již reálně existuje a kapsle je navržená tak, aby dokázala udržet potraviny v požadovaných hygienických podmínkách a dala se přepravovat na velké vzdálenosti.

„Kapsle má objem 15 litrů a na jejím vývoji jsme spolupracovali se zkušenými designéry. Je koncipovaná tak, aby se s ní dobře manipulovalo “ popisuje Petr Báča, šéf firmy Arancia a jeden z hlavních tvůrců projektu.

Do kapslí bude možné umístit sypké a tekuté trvanlivé potraviny, například těstoviny, luštěniny, müsli, med, olej nebo kečup a také nepotravinové zboží jako čistící prostředky nebo krmivo pro domácí zvířata.

Nákup přes aplikaci v mobilu, nebo scanner

Zboží se do obchodů přepraví v kapslích, které budou umístěny přímo na prodejní ploše ve speciálních stojanech tak, aby se z nich dalo odsypávat a odlévat. Když se kapsle vyprázdní, poputuje znovu k výrobci na doplnění. Součástí stojanu bude také jakási výloha s fotografiemi a vzorky prodávaných potravin. Zákazník tak přijde ke stojanu, pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo scanneru na vozíku si načte kód dané potraviny a zadá množství, které si přeje koupit. Zboží mu personál prodejny obratem připraví k odběru.

Objednávku si ale může navolit i přímo z domova, práce nebo třeba tramvaje cestou do obchodu a zvolené zboží pak už jen vyzvednout a z aplikace také zaplatit. Odpadá tak vykládání zboží na pás i věčné fronty u pokladen. „Celý systém distribuce a prodeje zboží je řízen sofistikovaným informačním systémem, který umožňuje nakupování kdykoli a odkudkoli a zároveň dává výrobcům a obchodníkům přesné informace o stavu a pohybu veškerého zboží v reálném čase. To velmi usnadňuje plánování výroby i objednávání zboží.“ dodává Báča.

Lepší než recyklovat je vůbec odpad nevytvářet

Projekt MIWA ale nemá jen ambici vytvořit alternativu stávajícímu způsobu distribuce potravin a způsobu nakupování. Jeho hlavním cílem je změna vnímání a přístupu v nakládání s obalovým odpadem v celém dodavatelském řetězci, od výrobce až po domácnost. „Recyklace je skvělá věc a je dobře, že se i v Česku stále více rozmáhá. Ještě lepší než recyklovat odpadky je ale vůbec je nevytvářet,“ upozorňuje Báča, který spolu se svým týmem odborníků z několika evropských zemí koncept MIWA připravoval poslední tři roky.

Návrat ke kořenům – prodej bez obalů

Přímý prodej nebaleného, sypaného a váženého zboží bez jednorázových obalů není nijak nová myšlenka. I v Česku fungoval tento koncept ještě do poloviny 20. století než přišla masifikace prodeje potravin a dózy a plátěné sáčky nahradil plast.

I v současnosti existují takzvané bulk shopy, kde je možné nakoupit z větších nádob do menších a jídlo si odnést domů ve vlastní znovupoužitelné nádobě či sáčku. Bulk shopping je sílícím trendem především v USA, Francii a dalších zemích západní Evropy.

Koncept Zero Waste Lifestyle, tedy život bez tvorby odpadu, je rychle se rozšiřující hnutí lidí, kteří odmítají kupovat a vyhazovat nejen obaly, ale také veškeré zboží na jedno použití, jako například jednorázové příbory, kelímky, tiskoviny a podobně. Toto hnutí je stále více aktivní opět především v USA a na západě Evropy.

Tvůrci nyní představují systém veřejnosti a začínají jednání s potenciálními partnery mezi výrobci a obchodníky. „Jsme už ve fázi, kdy máme kompletně připravené jak schéma distribuce a podobu stojanů umístěných na prodejních plochách, tak i prototyp potravinové kapsle. Vyvinuli jsme i aplikaci pro chytré telefony na skenování a objednávání zboží. Bude k dispozici ke stažení zdarma pro iPhone i Android,“ pokračuje Báča.

Místo z obalů získají lidé informace o potravinách on-line

Už v tuto chvíli je jasné, že změnit způsob balení a distribuce zboží bude proces na celou příští dekádu. „Víme, že ten posun nepřijde najednou a že před námi stojí ještě hodně práce. Je to velká změna způsobu nakupování s obrovským společenským dopadem,“ připouští Báča.

Firma Arancia počítá s tím, že zájem supermarketů o MIWA povzbudí především fakt, že díky ní nabídnou zákazníkům zcela novou nákupní zkušenost, navíc s pocitem pozitivního dopadu na životní prostředí.

Ačkoli zboží bude distribuováno bez obalu, potřebné informace z něho nezmizí, jen se přesunou na prezentační panely v prodejně, které plně nahradí estetickou a informační hodnotu obalů. Zároveň bude mít zákazník prostřednictvím aplikace rychlý přístup k množství detailních informací o každém produktu, včetně informací o výrobci, návrhů na použití, nebo databáze receptů, podle kterých může i snadno nakupovat. „Jakmile si zákazník zboží naskenuje, nebo si jej v aplikaci vyhledá, dozví se o něm vše potřebné. Uvidí logo značky, nutriční hodnoty, cenu a vše, co by jinak bylo na obalu,“ upozorňuje Báča.

Nové možnosti marketingu v on-line podobě jsou podle tvůrců jedna z motivací pro výrobce, aby na systém MIWA přešli. Navíc by podle autorů měl supermarkety motivovat i fakt, že budou moci snáze nabízet zboží takzvaným cross-sellingem, tedy například jeden typ omáček mohou nabízet na více místech prodejní plochy, protože místo reálných lahví umístí jen jejich logo a čárový kód.

Konečná cena výrobků koupených ve stojanech MIWA by měla být srovnatelná s cenou baleného zboží. Až se systém uchytí ve větším měřítku, bude zboží z MIWA levnější, protože odpadnou náklady na balení a vizuální marketing obalů.

MIWA by měla být celosvětová

Tým Arancia nyní pracuje z České republiky, ale MIWA by se podle plánů tvůrců měla stát celoevropským projektem, s expanzí postupně i za hranice Evropy. „Bude to znamenat, že svůj systém balení a distribuce změní výrobci potravin napříč státy, ne jen v jedné zemi. Počítáme s tím, že se skutečně bude jednat o celosvětovou změnu, která se odehraje v řádu desetiletí, ne let,“ plánuje Báča, který počítá dokonce i s tím, že časem budou další firmy kapsle i celý princip MIWA kopírovat.

„To nám nevadí. Jde nám o celospolečenskou změnu v přístupu k nakupování a k přístupu k tvorbě zbytečného odpadu. Vyrábět a vyhazovat odpadky je z našeho pohledu už skutečně přežitek a retail neodvratně musí projít změnou,“ vysvětluje Báča.

Autor: Redakce Nazeleno.cz