Bezobalový prodej si zatím našel cestu jen do malých specializovaných obchůdků. To by se ale mohlo změnit. Technologie MIWA umožní snadný prodej bez obalů také s supermarketech.
Představte si možnost příjemného, komfortního a zároveň odpovědného nákupu, kdy je zboží zabaleno do vratných a znovupoužitelných obalů, navíc jen v množství, které opravdu potřebujete, takže se nic nekazí a opět není nutno nic vyhazovat.
To, co zatím vypadá jako výjev z ideální budoucnosti, se česká firma Arancia rozhodla převést do reality. Na konci března představila projekt MIWA, jehož název je odvozen ze zkratky slov minimum waste, tedy minimální odpad.
ReklamaMísto krabic a pytlíků chytrá kapsle
Na svém nově spuštěném webu miwa.eu tvůrci detailně popisují celý princip: Začíná to už u výrobců potravin, kteří místo aby své zboží balili do plastových sáčků a pak do kartonových krabic a folií na přepravu, jednoduše je odsypou nebo přelijí do speciální ergonomické kapsle upravené na převoz potravin. Její prototyp již reálně existuje a kapsle je navržená tak, aby dokázala udržet potraviny v požadovaných hygienických podmínkách a dala se přepravovat na velké vzdálenosti.
„Kapsle má objem 15 litrů a na jejím vývoji jsme spolupracovali se zkušenými designéry. Je koncipovaná tak, aby se s ní dobře manipulovalo “ popisuje Petr Báča, šéf firmy Arancia a jeden z hlavních tvůrců projektu.
Do kapslí bude možné umístit sypké a tekuté trvanlivé potraviny, například těstoviny, luštěniny, müsli, med, olej nebo kečup a také nepotravinové zboží jako čistící prostředky nebo krmivo pro domácí zvířata.
Nákup přes aplikaci v mobilu, nebo scanner
Zboží se do obchodů přepraví v kapslích, které budou umístěny přímo na prodejní ploše ve speciálních stojanech tak, aby se z nich dalo odsypávat a odlévat. Když se kapsle vyprázdní, poputuje znovu k výrobci na doplnění. Součástí stojanu bude také jakási výloha s fotografiemi a vzorky prodávaných potravin. Zákazník tak přijde ke stojanu, pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo scanneru na vozíku si načte kód dané potraviny a zadá množství, které si přeje koupit. Zboží mu personál prodejny obratem připraví k odběru.
Objednávku si ale může navolit i přímo z domova, práce nebo třeba tramvaje cestou do obchodu a zvolené zboží pak už jen vyzvednout a z aplikace také zaplatit. Odpadá tak vykládání zboží na pás i věčné fronty u pokladen. „Celý systém distribuce a prodeje zboží je řízen sofistikovaným informačním systémem, který umožňuje nakupování kdykoli a odkudkoli a zároveň dává výrobcům a obchodníkům přesné informace o stavu a pohybu veškerého zboží v reálném čase. To velmi usnadňuje plánování výroby i objednávání zboží.“ dodává Báča.
Lepší než recyklovat je vůbec odpad nevytvářet
Projekt MIWA ale nemá jen ambici vytvořit alternativu stávajícímu způsobu distribuce potravin a způsobu nakupování. Jeho hlavním cílem je změna vnímání a přístupu v nakládání s obalovým odpadem v celém dodavatelském řetězci, od výrobce až po domácnost. „Recyklace je skvělá věc a je dobře, že se i v Česku stále více rozmáhá. Ještě lepší než recyklovat odpadky je ale vůbec je nevytvářet,“ upozorňuje Báča, který spolu se svým týmem odborníků z několika evropských zemí koncept MIWA připravoval poslední tři roky.
Návrat ke kořenům – prodej bez obalů |
Přímý prodej nebaleného, sypaného a váženého zboží bez jednorázových obalů není nijak nová myšlenka. I v Česku fungoval tento koncept ještě do poloviny 20. století než přišla masifikace prodeje potravin a dózy a plátěné sáčky nahradil plast. I v současnosti existují takzvané bulk shopy, kde je možné nakoupit z větších nádob do menších a jídlo si odnést domů ve vlastní znovupoužitelné nádobě či sáčku. Bulk shopping je sílícím trendem především v USA, Francii a dalších zemích západní Evropy. Koncept Zero Waste Lifestyle, tedy život bez tvorby odpadu, je rychle se rozšiřující hnutí lidí, kteří odmítají kupovat a vyhazovat nejen obaly, ale také veškeré zboží na jedno použití, jako například jednorázové příbory, kelímky, tiskoviny a podobně. Toto hnutí je stále více aktivní opět především v USA a na západě Evropy. |
Tvůrci nyní představují systém veřejnosti a začínají jednání s potenciálními partnery mezi výrobci a obchodníky. „Jsme už ve fázi, kdy máme kompletně připravené jak schéma distribuce a podobu stojanů umístěných na prodejních plochách, tak i prototyp potravinové kapsle. Vyvinuli jsme i aplikaci pro chytré telefony na skenování a objednávání zboží. Bude k dispozici ke stažení zdarma pro iPhone i Android,“ pokračuje Báča.
Místo z obalů získají lidé informace o potravinách on-line
Už v tuto chvíli je jasné, že změnit způsob balení a distribuce zboží bude proces na celou příští dekádu. „Víme, že ten posun nepřijde najednou a že před námi stojí ještě hodně práce. Je to velká změna způsobu nakupování s obrovským společenským dopadem,“ připouští Báča.
Firma Arancia počítá s tím, že zájem supermarketů o MIWA povzbudí především fakt, že díky ní nabídnou zákazníkům zcela novou nákupní zkušenost, navíc s pocitem pozitivního dopadu na životní prostředí.
Ačkoli zboží bude distribuováno bez obalu, potřebné informace z něho nezmizí, jen se přesunou na prezentační panely v prodejně, které plně nahradí estetickou a informační hodnotu obalů. Zároveň bude mít zákazník prostřednictvím aplikace rychlý přístup k množství detailních informací o každém produktu, včetně informací o výrobci, návrhů na použití, nebo databáze receptů, podle kterých může i snadno nakupovat. „Jakmile si zákazník zboží naskenuje, nebo si jej v aplikaci vyhledá, dozví se o něm vše potřebné. Uvidí logo značky, nutriční hodnoty, cenu a vše, co by jinak bylo na obalu,“ upozorňuje Báča.
Nové možnosti marketingu v on-line podobě jsou podle tvůrců jedna z motivací pro výrobce, aby na systém MIWA přešli. Navíc by podle autorů měl supermarkety motivovat i fakt, že budou moci snáze nabízet zboží takzvaným cross-sellingem, tedy například jeden typ omáček mohou nabízet na více místech prodejní plochy, protože místo reálných lahví umístí jen jejich logo a čárový kód.
Konečná cena výrobků koupených ve stojanech MIWA by měla být srovnatelná s cenou baleného zboží. Až se systém uchytí ve větším měřítku, bude zboží z MIWA levnější, protože odpadnou náklady na balení a vizuální marketing obalů.
MIWA by měla být celosvětová
Tým Arancia nyní pracuje z České republiky, ale MIWA by se podle plánů tvůrců měla stát celoevropským projektem, s expanzí postupně i za hranice Evropy. „Bude to znamenat, že svůj systém balení a distribuce změní výrobci potravin napříč státy, ne jen v jedné zemi. Počítáme s tím, že se skutečně bude jednat o celosvětovou změnu, která se odehraje v řádu desetiletí, ne let,“ plánuje Báča, který počítá dokonce i s tím, že časem budou další firmy kapsle i celý princip MIWA kopírovat.
„To nám nevadí. Jde nám o celospolečenskou změnu v přístupu k nakupování a k přístupu k tvorbě zbytečného odpadu. Vyrábět a vyhazovat odpadky je z našeho pohledu už skutečně přežitek a retail neodvratně musí projít změnou,“ vysvětluje Báča.