fbpx

Počet aut na plyn roste. Češi objevují také ekologický bioCNG0

Zemní plyn se stále více ukazuje jako životaschopné palivo nejen pro osobní auta, ale také pro autobusy a nově i kamiony. Právě nákladní autobusová doprava se nejvíce podílí na růstu spotřeby stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného plynu (LNG). Roste také prodané množství zeleného plynu bioCNG, který produkují upravené bioplynové stanice.

Foto: E.ON

Zatímco celkové prodeje stlačeného zemního plynu byly v roce 2020 podle dat Českého plynárenského svazu (ČPS) meziročně téměř stejné, výrazně loni vzrostlo spotřebované množství LNG a co je pro nás i mnohem zásadnější, rostla i spotřeba takzvaného zeleného plynu. Ten se také označuje jako bioCNG a vyrábí se v bioplynových stanicích doplněných o filtrační technologii. Díky tomu jde o ekologické palivo s mnohem přijatelnější uhlíkovou stopou, než má běžný zemní plyn.

Výhodou bioCNG je také jeho technologická dostupnost – plynové auto nebo domácí sporák ho spaluje stejně jako běžný „fosilní“ zemní plyn. Ostatně zelený plyn už někteří dodavatelé domácnostem nabízí podobně, jako dnes už běžnou zelenou elektřinu. Očekává se, že produkce bioCNG v blízké budoucnosti poroste a podíl zeleného plynu v běžné distribuční síti bude tvořit i desítky procent. A nabídka zeleného plynu pro spotřebitele s podobným mechanismem záruk původu, jako má dnes zelená elektřina, bude také běžná.

Reklama

Aut na plyn jezdí více

Na českých silnicích jezdí podle statistik ČPS 27 750 aut na plyn. Je to dokonce o 2000 vozů víc, než kolik a rok 2020 odhadoval Národní akční plán čisté mobily. Roste také počet plynových autobusů – zejména v městské dopravě. Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS). Je ale potřeba dodat, že zkapalněný zemní plyn (LNG) je v česku zatím spíš v začátcích a počet aut (v tomto případě spíš kamionů) vypovídá nejspíš jen o experimentálním provozu. Kamionů na LG jezdí v Česku jen 36.¨

Roste počet plnicích stanic CNG

Roste také počet stanic, kde lze tankovat CNG. V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG.

Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ popisuje rostoucí výtoč bioCNG Lenka Kovačovská.   

Celková výtoč zemního plynu jako automobilového paliva v roce 2020: 90,434 mil. m3
Výtoč bioCNG v roce 2020: 1,152 mil. m3
Meziroční nárůst spotřeby CNG a LNG v roce 2020: 1,8 %
Počet plnicích stanic CNG v ČR: 219

Autor: Michal Doležel

Pro Nazeleno.cz píše články hlavně s tematikou energetiky, obnovitelných energií, chytrých domácností a dalších nejrůznějších zajímavostí.