Kontroverzní olympiáda v Pekingu je za dveřmi. Kontroverzní nejen kvůli Tibetu, politice, ale také kvalitě ovzduší a monstrózním manévrům, které čínská vláda podniká, aby ukázala svou zelenější tvář. Zajímalo nás, zdali zákazy aut, zastavení činnosti desítek továren a staveb pomohly krátkodobě zlepšit kvalitu vzduchu. + ČÍSLA Z PEKINGU
Nebojte se, Nazeleno.cz nehodlá fušovat do řemesla sportovním kolegům. Olympijské hry, které za pár dní začnou v Číně, však nejsou jen sportovním svátkem, ale také zajímavým experimentem.
Reklama„Podle představitele pekingského úřadu pro životní prostředí podíl škodlivých látek klesl v červenci o 20 % v porovnání s loňskem.“
Pořadatelé se totiž krom úsilí o blaho sportovců snaží také bojovat proti znečištění ovzduší, jež se stalo jedním ze strašáků sportovního svátku. Vzhledem ke svéráznému charakteru politického zřízení se tak děje pomocí značně nekonvenčních prostředků včetně utlumování dopravy nebo zavírání továren. Může mít tento experiment na lidech úspěch?
Šedá mlha každodenního Pekingu
Přes 3 miliony aut, chod továren, oceláren a chemiček způsobují v Pekingu šedou mlhu smogu. Pro sportovce znamená tento stav velké potíže. Atletům vystaveným znečištěnému vzduchu hrozí problémy oběhového systému, jež by teoreticky mohly vést ke snížení jejich výkonu.
„Atleti spotřebovávají více vzduchu, a to může vyústit v kardiovaskulární problémy. Částečky imisí se mohou dostat do dýchacího systému a krve a vyvolat zánětlivou reakci,“ říká Wong Chitming z Hongkongské univerzity. „Viskozita krve se zvyšuje, a to ovlivňuje krevní oběh a zásobování energií. Svaly, které energii potřebují, ji nemusejí dostat. V nejhorším případě mohou lidé skončit v nemocnici.“
Liché, nebo sudé číslo? Ať tak či onak, každý druhý den musí mnozí Číňané nechat svůj vůz doma
Podle nových studií představuje špatná kvalita vzduchu pro sportovce problém, především pak pro ty, kdo trpí astmatem. To potvrzuje i dvojnásobný šampion, Etiopan Haile Gebrselassie, který oznámil, že kvůli astmatu v Pekingu nepoběží olympijský maratón, nakonec si to však rozmyslel a maratónu se zúčastní.
Peking se před situací neschovává. Naopak do boje proti špatnému stavu vzduchu vynaložil v přepočtu údajně skoro 310 miliard korun. Opatření proti smogu je hned několik a všechny jsou specifické svou náročnou realizací v jiných než čínských podmínkách.
Auta jezdit nebudou!
Osobní automobily Číňané rozdělili podle koncovky SPZ – na majitele se sudými a lichými čísly. Jeden den tak mohou na silnici vyjet sudá čísla, druhý den lichá. V ulicích tak ubude asi třetina aut z celkových 3 milionů. Někteří Číňané však mají značky dvě a každý den je mění, aby mohli vyjet. Na autobusy a taxíky se toto omezení nevztahuje, platit bude až do konce září, tedy do skončení paralympiády, která na OH navazuje. Porušení tohoto omezení hodlají policisté trestat pokutou ve výši 100 jüanů, cca 200 korun. Do Pekingu a nejbližšího okolí se také nedostanou žádné kamiony a platí zákaz námořní dopravy ve velkých přístavech.
Olympiáda v Pekingu bude rozhodnějednou z nejkontroverznějších (karikatury z Washington Post a Korea Times)
Továrny a stavby
Dalším krokem ke snížení škodlivých emisí v ovzduší je uzavírání továren. Platí to pro největší znečišťovatele, převážně pro těžký průmysl, ocelárny, cementárny a elektrárny. Provoz uzavře více než 250 firem, opět až do konce září. Toto číslo nemusí být konečné.
Výstavba ve městě také ovzduší neprospívá, proto bude během OH pozastavena. Omezení se ale nevztahují jen na hlavní město. Přístav Tchien-ťin hostící olympijské fotbalové kvalifikace nařídil čtyřiceti továrnám, aby zastavily provoz. Tchang-šan, průmyslové město severovýchodně od Pekingu, uzavře téměř 300 továren, aby se v hlavním městě vylepšila kvalita ovzduší.
Ochranné masky
Není úplně jisté, zda budou protismogová opatření dostatečná, proto někteří sportovci chtějí během závodění nosit ochranné masky. „Náš výzkum ukazuje, že množství prachových částic v pekingském ovzduší je vysoké, a to by mohlo mít nepříznivý vliv na některé z japonských atletů,“ tvrdí zdravotní poradce japonského týmu Takao Akama.
Smog, nebo „jen mlha“, jak říkají čínští představitelé?
Mezinárodní olympijský výbor také varuje, že vytrvalostní disciplíny budou muset být kvůli špatnému vzduchu přeloženy.
Greenpeace kritizuje Peking
Kvalita vzduchu se každý den mění. Ke smogu přispívá horko, vysoká vlhkost, bezvětří. Smogové mraky rozhánějí Číňané pomocí letadel. Podle zástupce ředitele pekingského úřadu pro životní prostředí Du Shaozhonga může změna počasí kvalitě vzduchu výrazně prospět: Čím chladněji bude, tím lépe. „Poslední dny byly teplé s velkou vlhkostí vzduchu, podle dlouhodobé předpovědi by teplota v srpnu, v průběhu olympiády, měla pohybovat kolem 24,9 stupňů,“ dodává Guo Hu, ředitel pekingské meteorologické stanice. Den před zahájením olympijských her navíc začíná Číňanům podle kalendáře podzim.
Podle organizace Greenpeace ale nebude kvalita ovzduší během olympiády taková, jakou vláda slíbila. Dočasné omezení dopravy prý bude neúčinné stejně jako jiná opatření. Greenpeace kritizuje Peking, že nevyužil všech možností, jak vylepšit kvalitu vzduchu. Vadí jí také, že Číňané nezveřejňují o ovzduší dostatek informací.
Jak je v Pekingu právě teď?
K dispozici je pouze API (Air Pollution Index) udávající souhrnné informace o stavu ovzduší. Klíčová je pro něj hranice 100, která odděluje vynikající (0-49) a dobrou kvalitu vzduchu (50-99) od mírně znečištěného (100-199). Podle měření čínských úřadů tato hodnota v uplynulém týdnu (do 1. srpna) dosáhla 79, přičemž v několika dnech překročila symbolickou hranici 100. Omezení osobní dopravy byla spuštěna 20. července, přesto například 27.7. dosáhla hodnota API 113 bodů.
Jak je dnes v Pekingu? |
Podívejte se sami na vývoj kvality ovzduší dle měření čínských úřadů. Jelikož oficiální stránky předpokládají znalost čínštiny (anglické verze nefungovaly), nabízíme odkaz na přehledný blog Wall Street Journal (stačí kliknout vpravo pod grafem s aktuální hodnou na odkaz detailed view a můžete srovnávat pokrok oproti předešlým letům. Situace vloni v srpnu ale byla uspokojivá i bez drastickýh vládních nařízení. Odkaz najdete zde.Vysvětlivky: 0-49 – skvělé ovzduší, 50-99 dobré ovzduší, 100-199 mírně znečištěné ovzduší |
Du Shaozhong však upozorňuje, že tato čísla jsou až 20% zlepšením proti stejnému období loňského roku a s chladnějšími dny dosáhne Peking lepších hodnot. „Koukat se na obrázky je matoucí a nepřesné – důležitá jsou čísla,“ říká. „To, co často vidíte v novinách či v televizi, je obyčejná mlha, nikoli projev smogu.“
Je samozřejmě otázkou, do jaké míry lze údajům i prohlášením věřit. Existují i určité odborné pochybnosti, zda je index zkonstruován dobře. Vzhledem k neexistenci univerzální stupnice je srovnání obtížné, ale v zásadě se shoduje například s americkými hraničními hodnotami. V USA by ale například rozmezí 50-99 bylo označováno za „uspokojivé“, nikoli dobré hodnoty.
Poručíme větru, dešti?
Pokud bude ovzduší nadále znečištěné, jsou Číňané připraveni odvolat ze silnic až 90 % aut a uzavřít další továrny. Aby toto opatření vůbec mohlo mít efekt, bylo by nutné jej aplikovat nejpozději 48 hodin před zahájením her. Jak ale dokazují čísla, jednorázové změny nejsou rozhodně samospasitelné. Peking v „olympijském režimu“ sice nedosahuje takových výkyvů jako v minulosti (nad 100 bodů se index vyšvihne jen výjimečně a hodnoty přesahující 400 naposledy bylo dosaženo v květnu), ale ani opatření gigantických rozměrů nejsou všemocná a rozhodně neovlivňují kvalitu vzduchu, jak by se podle mediálního zájmu mohlo zdát. Situaci rozhodne spíše počasí.