fbpx

Pařížský autosalon: 4 litry na 100 km zařídí hybridy0

Jaká je budoucnost automobilového průmyslu? Soudě dle pařížského veletrhu vsadily automobilky na nízkou spotřebu, docílenou zejména díky hybridním motorům. Nechybí ale ani futuristické modely, které jsme už tolikrát viděli v plánech projektantů. Prosadí se ale opravdu na trhu?

Pařížský autosalon je velký motoristický svátek. Brány monumentálního výstaviště Port de Versailles se otevírají každé dva roky, aby se automobiloví výrobci pochlubili odborné i laické veřejnosti nejžhavějšími nápady ze svých dílen. K vidění jsou sériové silniční vozy v nových kabátech podle poslední módy, futuristické prototypy aut na bezuhlíkatá paliva nebo zatím ještě nepojízdné koncepty vozidel, jaká jsme zvyklí vídat ve sci-fi filmech. I fanoušek milionářské soutěže formule 1 si přijde na své, když si může zblízka osahat některé z monopostů.

„Auto snů? Malý, lehký a levný vůz do města, který jezdí prakticky zadarmo.“

Reklama

Jaká je ta letošní výstava? Ekologové snad pocítí zadostiučinění, srdce věrného motoristické fandy naopak nostalgii. Zdá se, že časy velkých limuzín a burácejících motorů jsou pryč. Cena černého zlata vyvádí poslední rok psí kusy a budoucnost má spíše tmavší než světlejší odstíny. Západní ekonomiky se momentálně nachází ve stavu těžké kocoviny – zjišťují, že večírek skončil a v budoucnosti se bude muset začít opravdu šetřit. Ekonomické prostředí tak asi automobilky přinutí k ekologickým opatřením účinněji než plánované evropské emisní normy. Vztah k přírodě a ekologii nahradí prostý pohled do peněženky a následně do prospektu s průměrnou spotřebou vozu.

Tento sporťák se nikdy na destrukci fosilních paliv podílet nebude. Je to povedená replika vozu z počítačové hry
Tento sporťák se nikdy na destrukci fosilních paliv podílet nebude. Je to povedená replika vozu z počítačové hry

Hybridy pro velké limuzíny

Na pařížském autosalonu už jen stěží naleznete výrobce, který by nenabízel prototyp hybridní pohonné jednotky. Požadavek na ekonomický provoz vozu dokonce přiměl velké tradiční rivaly z Německa, aby se spojili ve vývoji motoru pro BMW řady 7 ActiveHybrid, resp. Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid. Obě automobilky, proslavené svými luxusními koráby silnic, se hodlají v budoucnu stále více orientovat na úspornější čtyřválcové agregáty a převodovky, doplněné elektronickými „vychytávkami“ na šetření paliva. Příkladem může být „bavorák“ jedničkové řady 118d, který se dostal se spotřebou pod 5l/100km a pokořil rovněž hranici 130g CO2 na km, čímž si na francouzském trhu vysloužil ekologickou daňovou úlevu 200 eur (5 000 Kč).

Další německá automobilka Audi rovněž bude sázet na efektivitu při spalování paliva, když představuje A4 TDI Concept e (jako eficienci). Řečený vůz má jít se spotřebou pod 4 l na 100 km mimo jiné díky úspornému systému start-stop v městském provozu nebo schopnosti rekuperace energie z brzdění. Hybridní prototyp je rovněž na světě a nese název A1 Sportback. Na rozdíl od konkurenčního Mercedesu a BMW, kteří chtějí pomocí elektromotoru snížit spotřebu a emise u větších limuzín (aniž by se výrazně snížil výkon), namontuje Audi svůj hybrid do nejmenšího modelu své řady.

Nový Mercedes s hybridním pohonem se snaží skloubit luxus a ekologii.
Nový Mercedes s hybridním pohonem se snaží skloubit luxus a ekologii. Zdroj: www.emercedesbenz.com

Zlevňování a zmenšování se zřejmě nevyhne ani tradičním sportovním vozům. Ferrari sice ještě neuvažuje o zavedení hybridních motorů, ale při vývoji svého nového modelu California nějaký ten litr objemu ubralo. Černý kůň z Maranella si tak vysloužil kritiku, že se tak trochu zpronevěřil své tradici velkého řvoucího sporťáku, když začíná vyrábět „laciná kupé“, nicméně nový vůz je beznadějně vyprodán až do roku 2011.

Budoucnost patří malým městským vozům

Asi největší inovace předvedli v Paříži výrobci středních nižších tříd. O velká překvapení se tak postaraly domácí automobilky Renault, Peugeot a Citroën nebo italský Fiat. Zdá se, že do karet jim hrají nejen připravované normy a limity EU, ale i nový trend na trhu s automobily. Jak má vypadat „dreamcar“ příštích několik let? Malý, lehký a levný vůz do města, který jezdí prakticky zadarmo.

Citroën Picasso alias kouzelná krabice
Citroën Picasso alias kouzelná krabice. Zdroj: Autoexpres

Významných úprav, směřujících k větším úsporám se dočkaly vozy typu Megane nebo Laguna. Hitem příštích let možná bude i Citroën C3 Picasso, díky svým schopnostem nazývaný též „magic box“, neboť do poměrně malého exteriéru dokáže pojmout velký objem pasažérů a zavazadel a ještě všechno utáhne na úsporný 1,4 příp. 1,6l motor.

Ještě dále se odvážila jít firma Peugeot, která vyrobila hybrid nejen mezi elektrickým a klasickým motorem, nýbrž sloučila dokonce prvky běžného automobilu a skútru. Unikátní HYmotion3 compressor je asi nejlepší představou toho, co podle Francouzů dnešní městský člověk požaduje. Tříkolové vozítko, poháněné dvěma elektromotory a jedním 125m3 jednoválcem, je jako stvořené pro rozlítané manažery, kteří se po Praze musí pohybovat mrštně a svižně avšak jsou příliš elegantní na to, aby použili klasický motocykl. Auto-skútr (viz ilustrační obrázek k článku) používá systém rekuperace brzdové energie a spotřebuje jen 2l paliva na 100km. Navíc je schopno z 0 na 50km/h zrychlit za úctyhodných 2,5s.

Elektromobil do každé zásuvky

Již dlouho se mluví o nástupu aut na elektrickou energii, které z principu žádné emise neprodukují. Mnoho ekologů snilo o vozech, jež se připojí k elektrické síti, do níž proud dodají solární a větrné elektrárny nebo, ještě idealističtěji, snili o perpetuu mobile, autíčku s fotovoltaickými články na střeše. Za slunečného počasí by se jezdilo zdarma, a když prší, tak se výlet odloží…

Produkce prvního sériově použitelného elektromobilu zatím ztroskotávala na vývoji cenově přijatelné baterie s dostatečnou kapacitou. Průlom v této oblasti se podařil firmě Boloré ve spolupráci se studiem Pininfarina, významného italského designéra. Pininfarina B0 je dalším konceptem elektromobilu, který je zamýšlen pro sériovou výrobu. Kombinací speciální lithiových baterií LMP a superkondenzátorů, jež uchovávají za jízdy rekuperovanou energii, dosahuje vůz dojezdu až 250 km na jedno dobití. Nevýhodou je, že další „dotankování“ vám nyní místo několika minut zabere pár hodin. Pininfarina B0 dokáže jet až 130 km/h a jeho sériová výroba se plánuje kolem Vánoc 2009.

Exotické elektromobily: vlevo řešení od Renaultu, vpravo Pininfarina B0
Exotické elektromobily: vlevo řešení od Renaultu, vpravo Pininfarina B0 Zdroj: Autoexpres

Podobný prototyp z dílny Renaultu se zase zaměřuje na co nejmenší ztráty energie: zpětná zrcátka jsou nahrazena kamerami kvůli odporu vzduchu a přehlednosti a interiér je maximálně izolován, aby odlehčil klimatizaci. Netradičně zbarvená žlutozelená okna modelu Z.E. (zero emission) mají navozovat dojem tepla.

Opel na baterky

Zajímavou koncepci elektromobilu představil i Chevrolet. Ze své podstaty se jedná o hybrid, ale tentokrát je to zážehový motor, kdo hraje až druhé housle. Má jít o typické americké řešení: dojezd 40 mil má stačit průměrnému Američanovi na to, aby dojel do práce, z práce a doma zase svého miláčka připojil do sítě a přes noc nabil. Sériová výroba tohoto plug-in automobilu se plánuje kolem roku 2010 a do roka po zaocenánské  premiéře má pod značkou Opel Volt vstoupit i na evropský trh.

Chevrolet si slibuje, že jeho Volt bude mít zanedlouho v zásuvce každý Američan
Chevrolet si slibuje, že jeho Volt bude mít zanedlouho v zásuvce každý Američan

Chcete-li zažít více novinek na vlastní kůži, můžete autosalon navštívit ještě do 19. října, než skončí. Už teď se dá nicméně říci, že automobilky opět trochu více „zezelenaly“. Divoké obrázky exotických vozů na vodík se kreslí už nějakých pár let, ale letošní Paříž ukázala, kdy by první ekologické vozy skutečně mohly sjet z linky. Uvidíme, co budoucí roky přinesou, zda nejde opět jen o reklamní promo akce, které jsou placeny ze zisku z těch stovek tisíc prodaných „konvenčních vozů“.

Autor: Redakce Nazeleno.cz