Už rok mohou česká města vyhlašovat nízkoemisní zóny, které by měly pomoci výrazně snížit znečistění ovzduší ve městech. Aktuálně o vyhlášení nízkoemisních zón usilují především v Praze a Brně.
V sobotu 8. března 2014 tomu bude právě rok, co vstoupilo v platnost nařízení vlády o emisních plaketách, které umožňuje českým obcím vyhlašovat v místech s trvale zhoršenou kvalitou ovzduší tzv. nízkoemisní zóny. Do těchto zón mají zákaz vjezdu ty nejvíce znečišťující automobily. Opatření tak má napomoci snížit emisí jemného prachu a dalších zplodin z dopravy, které vážně ohrožují zdraví lidí. Ultrajemné prachové částice totiž pronikají dýchacím ústrojím přímo do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění. V Německu pomáhá toto opatření zlepšovat ovzduší už ve více než padesátce měst, včetně Berlína, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu či Hannoveru. V Česku zatím stále žádná taková zóna vyhlášena nebyla, to se ale může ještě letos změnit.
ReklamaAktuálně se o vyhlášení nízkoemisních zón jedná v Praze. Vedení města si nechalo vypracovat analýzu, jak a kde zóny vytvoří. Pokud by se Praha rozhodla jít cestou takzvané emisní normy Euro IV, což je podle magistrátu nejpravděpodobnější, pak by do zóny mohla pouze auta jezdící na naftu z roku 1998 a mladší, v případě benzínových aut jsou to vozy z roku 2005 a mladší.
O zavádění nízkoemisních zón v českých městech usiluje hlavně Strana zelených, přičemž argumentuje hlavně úspěšností podobných opatření v Německu. „Poslední měření ultrajemného prachu v brněnských ulicích ukázala, že znečištění akutně ohrožuje zdraví Brňanů, včetně dětí cestujících do škol a školek. Zelení proto požadují, aby se vedení města začalo seriózně zabývat vyhlášením nízkoemisní zóny na dopravně nejzatíženějších ulicích i dalšími opatřeními proti prachu,“ uvádí například Martin Ander, člen předsednictva SZ a brněnský zastupitel.