fbpx

Nejznámější superpotraviny a jejich přínos pro zdraví1

Jako superpotraviny bývá označována skupina potravin, nejčastěji rostlinného původu, které mají vysoký obsah důležitých živin pro lidské tělo a naše zdraví. O jaké potraviny se jedná a proč bychom je měli zařadit do našeho jídelníčku? Pojďme se na to podívat.

Zdroj: Pixabay

Superpotraviny obsahují řadu živin, například:

  • Antioxidanty – Předpokládá se, že nás pomáhají chránit před civilizačními chorobami, jako je například rakovina.
  • Zdravé tuky – Pomáhají předcházet srdečním chorobám
  • Vlákninu – Účinná v rámci prevence cukrovky a zažívacích obtíží
  • Fytochemikálie – Chemikálie v rostlinách zodpovědné za syté barvy a vůně, které mohou mít řadu zdravotních výhod.

Zařadit superpotraviny do svého jídelníčku je určitě dobrý nápad. Klíčem ke zdravé stravě je však konzumace různých výživných potravin ve správném množství. Ideální je podle výzkumů z velké části rostlinná strava zahrnující širokou škálu ovoce, zeleniny, celozrnných produktů doplněná o zdravé živočišné produkty.

Oblíbené super potraviny

Exotické ovoce

V každém seznamu superpotravin najdete i různé exotické ovoce. Nejčastěji se jedná o acai, noni, dračí ovoce nebo granátové jablko. Jejich přínos nikdo nezpochybňuje, ale vědecké studie prokazují, že stejně zdravé bývá i méně exotické, a často levnější ovoce, jako jsou právě borůvky. Granátové jablko pak například obsahuje kyselinu ellagovou, která může mít protirakovinné vlastnosti. Tuto kyselinu ovšem obsahují i červené maliny.

Dále je potřeba pamatovat na to, že i když samotné jídlo může být zdravé a označováno za superpotravinu, velkou roli hraje jeho zpracování. Například džusy z acai nebo granátového jablka často obsahují spoustu přidaného cukru, aby byly chutnější. Což poté sice jsou, ale zdravotní benefity jsou pak někde úplně jinde.

Autor: Johana Rottová

Externí redaktorka Nazeleno.cz, městská cyklistka, matka. Pro Nazeleno.cz píše hlavně články o bydlení a zahradě.