fbpx

Rodina ve švédském projektu „Jedna tuna CO2“ uspěla!0

7 tun CO2 ročně. Zhruba tolik vyprodukuje ve svém běžném životě každý z nás. V rámci švédského experimentu „One tonne project“ se výzkumníci rozhodli zjistit, zda lze toto číslo snížit. Energeticky efektivní dům, elektromobil v garáži a celkově zodpovědnější přístup. Podívejte se, jak se žilo testovací rodině!

Zatímco ve střední Evropě se snažíme energie a potažmo emise CO2 zmenšovat prostřednictvím zateplování domů, nákupem místních potravin a výrobků či pořízením aut s nižšími emisemi, v severských zemích jsou již o krok dál. V nedávno skončeném projektu „One tonne project“ se Švédové snažili zjistit, zdali lze žít způsobem, při němž člověk vyprodukuje pouze jednu tunu CO2 za rok. V současné době je to totiž v přepočtu asi 7 tun CO2 na hlavu ročně.

„Rodině se během půl roku podařilo snížit emise CO2 o 75 %.“

Reklama

Právě vysoká produkce oxidu uhličitého je podle řady vědců příčinou negativních globálních změn, a tak se ve Švédsku rozhodli pro zajímavý experiment. Ve stockholmské čtvrti  Hässelby postavili pro výzkum speciální dům, v němž půl roku „na zkoušku“ žila klasická čtyřčlenná rodina s dvěma dětmi.


Projekt domu, v němž rodina půl roku žila. Zdroj: http://onetonnelife.com/.

Dvoupodlažní testovací dům architekta Gerta Wingårdha ale ozhodně není běžnou stavbou. Jde o nepříliš velký dům, jemuž nechybí kvalitní obvodový plášť se silnou izolační vrstvou. Veškerá energie pro jeho chod je získávána prostřednictvím tenkovrstvých solárních panelů na střeše domu. Díky řadě mechanismů tvůrci dosáhli maximální energetické účinnosti domu, která se promítla do jeho fungování a zmíněného množství produkovaného oxidu uhličitého.

Do domu postaveného švédskou společností A-hus se během loňské zimy přestěhovala „testovací rodina“, která tak na půl roku zcela změnila svůj životní styl. Dům ze 70. let vyměnili za dům s fotovoltaickými panely na střeše, místo deset let starého vozu začali jezdit elektromobilem Volvo C30 Electric nabíjeným z elektrické sítě v garáži a v domácnosti začali používat všechny spotřebiče s minimální spotřebou energie. Zkrátka, docela změna.


Účastníci projektu, rodina Lindellových. Zdroj: http://www.flickr.com/

A jak se rodině podařilo naplnit očekávání a hypotézy výzkumníků? Právě doprava spotřeba elektrické energie byly oblasti, v nichž se podařilo docílit největšího pokroku. Emise z dopravy se oproti předchozímu způsobu života rodiny podařilo snížit o více než 90 %, mimo jiné i díky tomu, že elektromobil byl napájen elektřinou z vodních elektráren. Elektřina pro potřeby domácnosti vyráběná v maximální míře vlastními prostředky zase snížila emise oxidu uhličitého z elektřiny ze sítě prakticky na nulu.

Emisí oxidu uhličitého z ubytování ubylo o více než polovinu a také v oblasti stravování udělala rodina značný pokrok. Tím, že zbytečně nedocházelo k vyhazování jídla a členové rodiny více konzumovali zeleninu místo masných výrobků dosáhla rodina významných snížení stopy CO2. Sečteno a podtrženo: emise z dopravy spadly téměř o 95 procent, z potravin až o 80 procent, od ubytování o 60 procent a v dalších oblastech o 50 procent. Ve výsledku se tedy podařilo stopu CO2 snížit o 75 procent.


Elektrický vůz Volvo C30. Zdroj: http://www.flickr.com/

Projekt byl proto hodnocen velmi úspěšně. Sám ministr životního prostředí se přijel na uzavření projektu do domu podívat a inspirovat se těmi „nejzelenějšími“ mechanismy. Hlavní partneři projektu – švédská stavební firma A-hus, která se specializuje na výstavbu energeticky efektivních domů, energetická společnost Vattenfall a automobilovým výrobce Volvo proto chtějí získané výsledky předložit společnosti a dokázat, že žít „udržitelně“  a zodpovědně vůči planetě Zemi, se rozhodně dá.

Video ze závěrečného dne projektu a jeho vyhodnocení naleznete zde.

Autor: Jana Poncarová