fbpx

EURO 5: Zdraží emisní limity automobily?0

Omezení produkce CO2 se pomalu rýsuje

Omezení produkce CO2 na cestě

Evropské normy se doposud vyhýbaly limitování oxidu uhličitého, jehož produkci má podle Kjótského protokolu snížit do roku 2012 o 8 %. Na jednáních se zástupci automobilového průmyslu, která připomínala spíše bitvy, bylo sice dosaženo předběžné dohody, ta ale není závaznou. Ve Velké Británii je již několik let zvykem označovat automobily systémem zelených nálepek, právě podle toho, jak šetrné k atmosféře jsou.

„Pokuta 95 eur za gram oxidu uhličitého navíc bude znamenat konec automobilového průmyslu, říkají jeho představitelé“

Evropská asociace automobilových výrobců (ACEA) sice slíbila stlačit emise CO2 na úroveň 140 g/km k letošnímu roku, to se však nepodařilo, neboť nové vozy se stále pohybují v průměru okolo 160 g/km. Komise si však stojí za svým plánem a stále si nechává zdát o úrovni do 120 g/km v roce 2012, což chce nyní vymáhat legislativně. Proti tomu se bouří především Německo, neboť emise jsou odvislé také od velikosti vozu a zdejší průmysl na výrobu větších luxusních vozů dost spoléhá.

Omezení emisí CO2 má být pro výrobce aut závazné
Omezení emisí CO2 má být pro výrobce aut závazné

Minulý měsíc navrhla Evropská komise zásadní regulační opatření, které má produkci CO2 u aut značně omezit. Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu sice doporučoval určitá kompromisní řešení, jež „mají vzít v potaz technologické možnosti výrobců“, ten však odmítli poslanci Výboru pro životní prostředí. Hlasování v plénu (plánované na říjen až listopad) tak bude ještě napínavé.

Automobilky požadují tři roky navíc, aby se mohly přizpůsobit. „Přechod“ má být navíc postupný. Do roku 2012 má snížené emisní limity splňovat jen 60 % nově vyrobených vozidel v rámci automobilky, do roku 2013 70 %, do roku 2014 80 % a až od roku 2015 všechna vozidla. Poslanci nicméně trvají na tom, aby pravidla pro segment osobních automobilů vstoupila bez výjimek v platnost už od roku 2012, a pro rok 2020 je ještě víc zpřísnila. Parlament zůstává neoblomný i v otázce sankcí za nedodržení norem: souhlasí s původním návrhem Komise, aby se pokuty za každý gram CO2 nad limit tvrdě navyšovaly z 20 eur od roku 2012 až po 95 eur do roku 2020. Podle předsedy představenstva Renault-Nissan Carlose Ghosna by však „pokuta 95 eur za gram CO2 znamenala konec automobilového průmyslu.“


„Automobilový průmysl bude v ohrožení, pokud projdou návrhy Evropského parlamentu,“ říkají výrobci

Poslanci budou o automobilových emisích ještě dále jednat, ale výsledky jednání jsou dost nejisté. Už nyní je zázrakem, že se tak tvrdá opatření podařilo protlačit proti vůli mocné automobilové lobby. Ale ani snaha a schopnosti inženýrů ve vývoji motorů nemusí být pro splnění limitů dostačující. Zcela zásadní bude motivovat konečného spotřebitele, aby si ekologičtější vůz skutečně vybral a nezůstaval raději u levnější ojetiny.

Autor: Redakce Nazeleno.cz