fbpx

Náhled do historie vozů značky Audi0

Do skupiny Audi AG řadíme také luxusní značky Lamborghini, Bentley a motocykly Ducati. Páteř výroby však samozřejmě tvoří vozy Audi. Automobilka se rychle zvedla i po problémech souvisejících s pandemií.

Počátky Audi v Benzově továrně

Za vznikem automobilky Audi stojí August Horch, který s výrobou vlastních vozů začal už v roce 1899 přímo pod zraky Carla Benze. Už o dva roky později vyjel z výrobní linky první automobil značky Horch. Naležato uložený dvouválec s výkonem 5 koní znamenal na tehdejší dobu revoluci.

Už v roce 1904 začala sériová výroba vozu. Ta nechala vzniknout také typickému uložení motoru v autech značky Audi. Horch se roku 1909 nepohodl se správní radou a opustil firmu firmy. Takto zněla oficiální verze. Ve skutečnosti byly na vině finanční problémy. Benz si výrobu zkrátka nemohl dovolit.

Horch z firmy sice odešel, ale jeho plány žily dál. Problém byl však v právech, která zůstala Benzově továrně. Z průšvihu ho vytáhl až syn obchodního partnera Franze Fikentschera. Tento latinsky mluvící student přeložil Horchovo jméno. Tím vznikla značka Audi, což je slovo, které v němčině i latině znamená „Poslouchej“.

První vozy vyjíždějí z linky

Události nabraly rychlý spád a 25. října 1910 vznikla v německém Cvikově firma Audi Automobilwerke GmbH Zwickau. Už o dva roky později vyjížděly z linky Audi Typ A s objemem 2612 ccm a o chvíli později i vylepšená varianta Audi Typ B. Ještě do konce roku 1912 se prvního modelu prodalo 140 kusů.

Úspěchy v motorsportu a řízení vlevo

Větší úspěchy na finančně zajímavějších trzích Audi zaznamenala až s příchodem modelu C. Ten se zúčastnil rakouské rallye, kterou s přehledem vyhrál. Po tomto velkém sportovním úspěchu se výroba rozjela ve velkém.

V roce 1920 sice odchází Horch na Ministerstvo dopravy, ale chod firmy to výrazněji neovlivnilo. Během 20. let Audi pokračuje v inovacích. Vůz Audi K přichází jako první na světě s řízením vlevo. Takové řešení nabízí mnohem lepší přehled o protijedoucích vozidlech. Systém poté přebraly všechny automobilky v Evropě.

Útlum výroby v poválečných letech

Poválečná doba se pro Audi nese ve znamení krize. Automobilka defakto končí. Původní výroba ve Cvikově se stala součástí východního Německa a v padesátých letech se zde vyráběly Trabanty.

Původní Auto Union se soustředilo v Ingolstadtu. Za pomoci Marshallova plánu zde probíhala obnova německé ekonomiky a Audi se spadla do vlastnictví Daimleru. Ten do ní sice investoval, ale neviděl v ní větší potenciál z důvodu, že německá klientela neměla na prémiové vozy prostředky.

Úspěchy Audi pod koncernem VW

V roce 1964 koupil 50% podíl v Audi Volkswagen s cílem navýšit výrobní kapacity pro Volkswagen Brouk. V roce 1965 přichází úspěšný model Audi 72 s motorem podélně vpředu, tedy systém, který využívá Audi dodnes.

Konstruktéři Audi zároveň potají vyvíjeli nový model Audi 100, který se stal naprostým hitem a později se začal vyrábět dokonce i v dalších továrnách.

Chvilka slávy pro Audi však přišla o něco později, konkrétně s novým modelem Audi Quattro s náhonem na všechna 4 kola. Čtyřkolky zažívaly v 80. letech boom. Toho využilo i marketingové oddělení Audi při představení automobilu Audi 100 CS, který při svém představení vyjel skokanský můstek.

V roce 1988 přichází model Audi V8 s vidlicovým osmiválcem a náhonem na 4 kola. Na tu dobu extra výkonný vůz si získal příznivce nejen v Německu, ale po celém světě.

Od 90. let Audi pravidelně přichází s novými vozy, které se drží zajetého konceptu. V roce 2008 Audi poprvé překonala hranici 1 milionu prodaných vozů za rok.

V oblibě jsou posledních několik let kromě osobních vozů také SUV Audi s pohonem 4×4. Oblíbené jsou modely Audi Q7 a Audi Q8.

Stejně jako další značky se Audi vydala také směrem k elektromobilitě. V letošním roce se tak můžeme těšit například na plně elektrická SUV Audi Q6 e-tron a většího sourozence Q8 e-tron.

Autor: Komerční sdělení