U každého elektromobilu patří k důležitým informacím kromě dojezdu i doba jeho nabíjení. Teorie je však jedna věc. Jak je to s nabíjením v praxi?

Elektromobily slibují rychlé nabíjení, realita bývá jiná
Perfektní výbava se stylovými elektrony a mnoho dalších prvků, to je jen zlomek dostupných lákadel soudobých aut s elektrickým pohonem. Elektromobily nabízejí svým budoucím majitelům stále více.
Stěžejním parametrem u nich však stále zůstává kapacita baterie a doba jejího nabíjení. Specifikace výrobce se však může od praktických zkušeností uživatelů značně lišit.
Důležité je vědět, že elektromobil lze jednoznačně nabíjet v běžné zásuvce na 230 V. Výsledky však ve srovnání s „papírovými“ specifikacemi mohou být znatelně odlišné. Dokazují to i různé testy. Čím je to způsobeno?
Trocha teorie k nabíjení aneb jak se liší stejnosměrný a střídavý proud
V domácnostech se běžně využívá střídavý proud, ten je značený AC. Soudobá elektronika počítající s integrovanými obvody a bateriemi však vyžaduje naopak proud stejnosměrný, tedy ten, který známe pod zkratkou DC. To není na překážku tomu, abyste elektromobil doma nabíjeli, avšak musíte počítat s tím, že se nabíjení znatelně zpomalí. Rozdíly jsou v řádech hodin.
Při zcela vybitém akumulátoru se na hodnotu 80 % dostanete za přibližně desítky minut. Nabíjet baterii na maximum tak nemusí být nutné, protože dobíjení do oněch 80 % je nejrychlejší. Pochopitelně se však v nutné délce nabíjení od sebe jednotlivé modely znatelně liší.
Jak jsou na tom jednotlivé vozy v praxi
Například Tesla, Audi, či Porsche umí využít rychlonabíjení až 250 kW. Do 100 % je tak nabijete už za hodinu. Na 80 % se dostanete za několik desítek minut.
Nejběžněji však do svého elektromobilu „pošlete“ 3,7 kW za hodinu. To ovšem v případě zmiňované Tesly s baterií 100 kWh znamená, že akumulátor budete nabíjet ještě déle než jeden den. Třífázové napětí výkon zvýší na 11 kW. To ale stále oproti deklarovaným hodnotám znamená minimálně 11 hodin nabíjení. Pro Jaguar I-Pace to už obnáší dokonce 13,5 hodiny.
Jednofázové 16A pak bude znamenat, že u Hyundai Ioniq musíte počítat nejméně s 9 hodinami dobíjení. Třífázové 16A nabíjení vás s velkou Teslou „dostane“ na dobu kolem 7 hodin. Jde však i o limit vašeho vozu. U některých dosáhnete jen na 11 kW.
„Papírové“ specifikace jsou v praxi nereálné
Řešit situaci stanicí Supercharger se v případě Tesly nevyplatí rovněž. Jejich síť zatím není adekvátně hustá.
Lze tak říci, že normované hodnoty, které uvádějí výrobci vozů, jsou ve skutečnosti mnohdy prakticky nedosažitelné. Je to stejná praxe jako u baterie do mobilu, kdy výrobce uvádí čas nabíjení, který je ale prakticky nedosažitelný. Například u vzpomínaného Hyundai Ioniq výrobce uvádí, že ho můžete nabíjet stejnosměrným nabíjecím proudem o výkonu až 100 kW. Ačkoli to vypadá zajímavě, takto výkonné nabíjecí stanice zatím v Česku vůbec nejsou.
Elektromobilita má tak stále své významné rezervy, které jí brání ve větším rozšíření. Na druhou stranu mají však tyto vozy řadu předností, jako je ekologický provoz a levný servis, jak potvrzuje i Autoservis Děčín. Do budoucna tak tento obor bezesporu má potenciál na značný rozkvět.