Pohon vozidel na stlačený zemní plyn si získává stále větší oblibu. Kromě osobních aut jezdí na toto palivo i autobusy. Rozvoj hromadné „CNG“ dopravy by měla výrazně podpořit i dotace ve výši jedné miliardy korun.
CNG je palivo, které je ekologické, bezpečné a s nízkými provozními náklady – kilometr vyjde řidiče jen na korunu až korunu padesát a to je pro mnohé vítaná možnost, jak ušetřit. Další úsporou je nulová silniční daň a CNG nelze z auta odcizit. To jistě uvítají majitelé dopravních podniků, kde se v garáži „ztrácí“ nafta.
Miliarda pro městské autobusy
Výraznou pomoc rozvoji ekologické dopravy pak představuje miliardová dotace. Ministerstvo životního prostředí před pár dny prostřednictvím Státního fondu životního prostředí vyhlásilo do konce března v rámci OPŽP dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu autobusů.
ReklamaDotace až do výše 85 procent ceny se týká výměny těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. Tyto prostředky lze využít i na výstavbu plnicích stanic. Za jednu miliardu korun bude možné pořídit zhruba deset plnících stanic a 154 nových autobusů MHD s pohonem CNG při orientační ceně 6,8 milionu korun za autobus a 13 milionů korun za plnicí stanici.
Zemní plyn má jednu – v Česku velmi relevantní – výhodu. Z nádrží jej nelze ukrást
Na nové autobusy se mohou těšit obyvatelé v Moravskoslezském, Jihomoravském a Ústeckém kraji a odborníci očekávají až zdvojnásobení počtu autobusů na zemní plyn. Tento počet nicméně poslední dobou rostl i bez dotace. Od loňského podzimu jich v Česku přibylo 60 a celkem jich je už téměř 430. Vyhlášení výzvy podporující obměnu autobusů a výstavbu CNG stanic ze strany Ministerstva životního prostředí by pak mohlo znamenat skutečný boom tohoto pohonu. Podle nejnovější zprávy NavigantResearch světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů má stoupnout ze 170,2 tisíc ročně v roce 2013 na téměř 400 tisíc v roce 2022.
Počet CNG autobusů se ale bude nejen díky dotaci jistě zvyšovat. Třeba město Kladno chce již brzy mít 26 autobusů a tento počet postupně navýšit až na šedesát, tedy třetinu vozového parku společnosti. „Pořizovací cena těchto autobusů je sice o něco vyšší, ale dotace pokryje 40 procent pořizovací ceny,“ říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno.
Auta a doprava na Nazeleno.cz: |
|
Dopravní podnik v Pardubicích uspoří ročně zhruba 11 milionů díky 20 autobusům na CNG, v Jihlavě je se 13 autobusy na plyn úspora necelých 5 milionů za rok. V Ostravě plánují koupit asi stovku těchto autobusů a vybudovat i dvě plnicí stanice. Projekt na pořízení je hotový i v Brně a provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jiří Valníček si myslí, že by se tyto autobusy mohly objevit v ulicích ještě letos. Celkem již autobusy na CNG jezdí ve více než dvou desítkách českých měst.
Nejen autobusy jezdí levněji
V ČR jezdí i nákladní automobily na plyn, těch je zhruba šedesátka. Dopravní podniky, Česká pošta, Hasičské záchranné sbory, policisté ale i služební flotily v komerční sféře – zde všude se využívá jako palivo CNG. Ukazuje se totiž, že tyto vozy díky velkým nádržím nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic a v případě velkých flotil se pak vyplatí vybudovat firemní stanici v areálu společnosti. Ta pak může být i veřejná.
Podobné autobusy na zemní plyn využívá už několik českých měst. Výhodou je hlavně ekologicky příznivější a levnější provoz. (Foto: Wikipedia.org)
CNG výrazně využívá Česká pošta, která provozuje v současné době celkem 5 300 vozidel, z čehož již 692 vozidel jezdí na zemní plyn. Toto číslo se ale bude zvyšovat, jen letos o další čtyři stovky. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů,“ říká Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty.
Auto s CNG palivem jezdí za 1 Kč/km
Městské policie v Ostravě má dvacet aut na plyn od roku 2012. Při průměrném počtu 800 najetých kilometrů celkem byla úspora víc než milion a návratnost investice tak byla pod ředitele MP Ostrava Zdeňka Harazima rok a půl. Hasiči v Pardubicích mají čtyři Škody Citigo na plyn a chválí si, že se náklady na jeden kilometr nedostanou nad korunu.
Firemní vozové parky na CNG se nepochybně ještě rozšíří ve chvíli, kdy Škoda Auto uvede na trh novou Octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla. Její plynová verze by měla přijít ještě letos.