Obyvatelé a návštěvníci metropole si v uplynulých dnech vyzkoušeli jízdu v automobile, na kole, motocyklu či skútru, poháněných výhradně elektrickou energií. Akce nazvaná Týden pražské elektromobily s sebou přinesla také exhibici motocyklistů v akrobacii, dětskou závodní show nebo zkušební projížďku v dopravní špičce. Ještě do konce května letošního roku mohou zájemci navštívit unikátní výstavu elektromobility v Centru energetického poradenství PRE v Jungmannově ulici v Praze 1.
„Elektřina je jako médium pro provoz vozidel zejména v centru města určitě pozitivním řešením, jak zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň snížit hluk. Tyto aspekty trápí Prahu stejně jako jiné evropské metropole. Prostřednictvím Týdne elektromobility jsme chtěli populární formou seznámit širokou veřejnost se současným stavem techniky dopravních prostředků poháněných elektřinou i s možnostmi jejich využití v městské dopravě,“ uvedl Petr Holubec, tiskový mluvčí Pražské energetiky, a. s. (PRE).
ReklamaPRE zahájila akci 22. dubna otevřením jedinečné výstavy kol, motocyklů, čtyřkolek, koloběžek a dalších vozidel na elektřinu, a sice v Centru energetického poradenství PRE v paláci TeTa. Týden pražské elektromobility byl však především ve znamení doprovodných aktivit v různých lokalitách hlavního města. Desítky zájemců si vyzkoušeli, jak snadné je s pomocí elektřiny například vystoupat do náročného kopce nebo kličkovat s malým skútrem po vyhrazené trati připomínající hustý městský provoz. Na Václavském náměstí nechyběla exhibice předních českých jezdců v akrobacii a trialových prvcích na elektromotocyklech. „Připravili jsme program také pro děti, které se s různými vozítky zapůjčenými od výrobců proháněly po pěšinách petřínského parku. Zájem mezi malými řidiči byl takový, že baterky malých vozidel byly v podvečer zcela vybité,“ popsal Petr Holubec.
Týden elektromobility vyvrcholil testovací jízdou dopravní špičkou. Vybraní jednotlivci se vydali na cestu z Jungmannovy ulice přes Holešovice, Vysočany až do Vršovic. Řidiči motocyklů a skútrů zvládli trasu dlouhou 17 kilometrů za 35 minut, malé nákladní elektroauto a čtyřkolka ji ujely zhruba za 50 minut. Po tiché a ekologické jízdě následovalo měření spotřebované elektřiny a výpočet nákladů. Například cesta na cross motocyklu vyšla na necelých pět korun. „Elektrovozidla jsou v současnosti běžně dostupná a v podstatě pro každého dosažitelná. Hodí se nejen na cesty do zaměstnání či krátké projížďky po městě, ale také k relaxaci. Podle studií odborníků jsou navíc náklady na provoz oproti spalovacím motorům minimálně poloviční,“ dodal Holubec.
Týden elektromobility – Jízda Prahou
- Délka trasy: 17 km
- Doba jízdy: motocykly 35 minut, čtyřkolka a nákladní automobil 50 minut
- Trasa: Jungmannova ul. (CEP PRE) – Holešovice (Jankovcova ul.) – Libeň (Novovysočanská ul.) – Vršovice (ul. Na Hroudě)
typ elektro dopravního prostředku
|
spotřebovaná elektřina (kWh)
|
náklady za spotřebovanou elektřinu* (Kč)
|
doba nabíjení po jízdě (hod.)
|
EMAX (malý skútr)
|
1,322
|
6,00
|
4:45
|
AKUMOTO(malý skútr)
|
0,761
|
3,50
|
2:51
|
ČTYŘKOLKA
|
3,632
|
16,50
|
7:21
|
ELEKTROMOTO (velký skútr)
|
1,362
|
6,20
|
2:30
|
GEM (užitný automobil)
|
3,5
|
16,00
|
4:10
|
VECTRIX (velký skútr)
|
1,888
|
8,60
|
2:39
|
QUANTYA (cross motocykl)
|
0,964
|
4,40
|
1:20
|
* podle nejužívanější jednotarifové sazby D02 (4,55 Kč vč. DPH/kWh)