Po Evropě se začínají prohánět solární vlaky. Kde je můžete potkat a jakým způsobem sluneční energii využívají? Vybrat si můžete vysokorychlostní vlak nebo romantickou lokálku.
Vlaky na solární pohon mohou být zásobovány energií z fotovoltaických panelů, které mají umístěné na střeše, nebo v blízkém okolí trati. Je zřejmé, že na střechu vozidla není možné umístit takový počet panelů, které by vlaku zajistily výkon na dosažení vysoké rychlosti. Limitující je také kapacita a hmotnost baterií, do kterých se energie ukládá. Pro rychlejší a větší vlaky je proto vhodnější využití externích panelů a napájení vlaku pomocí elektrického vedení. Pro lokality bez elektrických rozvodů s nižšími nároky na rychlost přepravy však mohou být solární vlaky s panely na střeše výhodným řešením.
Solární vláček vozí cestující v okolí Budapešti
Pokud někdy navštívíte maďarskou Budapešť a po prohlídce města zatoužíte po výletě do přírody, dobrým tipem by mohl být Národní park Duna-Ipoly, kde se můžete svézt solární lokálkou po lesní úzkokolejné trati. Roztomilý vláček nazývaný „Vili“ zde vozí především turisty od května 2013. Nastoupit můžete v obci Kismaros (cca 50 km severně od Budapešti) a trasa končí ve stanici Királyrét, která se nachází hluboko v lesích.
ReklamaSolární vláček „Vili“ láká turisty ke svezení. (Zdroj: energiaoldal.hu)
„Vili“ má solární panely s plochou téměř 10 m² umístěné na střeše. Elektrická energie z panelů nabíjí baterie, které jsou instalované pod sedadly. Vláček využívá i rekuperaci energie při brzdění zpět do baterií. V kopcovitém terénu znamená možnost rekuperace nezanedbatelný přínos pro výdrž baterií. V případě špatného počasí a nedostatku slunečního záření lze „Viliho“ nabít i z běžného zdroje. Vláček dosahuje maximální rychlosti 25 km/h a uveze přibližně třicet osob.
„Viliho“ první jízda. (Zdroj: kisvasut.hu)
Trasa vede krásnou přírodou. (Zdroj: zojdovo.eu)
Na solární vláček v akci se můžete podívat na videu níže.
Z belgických Antverp až po holandské hranice jezdí vlaky na solární energii
První solární vysokorychlostní vlak vyjel z Amsterodamu do Paříže již v létě 2011. Vlak na jednom z úseků trasy využívá energii ze slunečních panelů, které jsou umístěné podél trati. Střecha tunelu dlouhého 3,6 km, který spojuje Antverpy se severní Belgií je pokryta 16 tisíci solárními panely na ploše 50 tisíc m² (to je zhruba 8 fotbalových hřišť). Panely vyrobí přibližně 3300 MWh elektřiny ročně, takové množství elektřiny by pokrylo spotřebu pro téměř 1000 domácností. Elektřinou ze slunce je navíc napájeno i vlakové nádraží.
Střecha „solárního tunelu“ je dlouhá přes tři kilometry. (Zdroj: enfinity.be)
Solární energie je v železničním odvětví využívána už delší dobu spíše jako doplňkový zdroj energie. V Německu se solární panely montují na střechy železničních stanic, aby zajistily napájení železniční infrastruktury. V Itálii a Francii zajišťují solární panely u některých spojů provoz klimatizací ve vagónech. Objevují se také různé varianty solárních panelů umístěných nad železničními návěstidly a osvětlením, které napájejí pouze daný prvek, u kterého jsou umístěny.
„Solární tunel“ si můžete prohlédnout na videu.