fbpx

Jak snížit spotřebu auta? Přes hmotnost!0

Snížit spotřebu se snaží snad všechny automobilky na světě. Cena ropy letí nahoru, stejně jako sílí hlasy volající po nižších emisích CO2. Potenciál je ve zmenšování motorů a redukci hmotnosti vozů.

Fanoušci motorismu nad tímto trendem brblají, ale názor této menšiny teď ponechme stranou. Zmenšování počtu válců a celkového objemu motoru je jednoznačně pozitivním krokem k vyšší úspornosti automobilů. Pokud se navíc na trhu objeví více menších a levnějších plug-in hybridů (hybridní vůz s možností dobíjení z elektrické sítě), bude to jedině dobře. Nesmí se totiž zapomínat, že automobilismus je v současnosti jednou z největších zátěží pro životní prostředí, ať už jde o emise, nebo hluk.

Motory jsou menší, ale i komplikovanější

Základní myšlenou downsizingu je zmenšování objemu a rozměrů motoru zatímco budou zachovány stejné výkonové charakteristiky. Je to jednoduché – větší motor má větší hmotnost a větší setrvační hmoty. Větší jsou i třecí odpory a tím se zvyšuje spotřeba paliva. Pro downsizing se využívá přeplňování, tedy doplnění motoru o turbodmychadlo či přímý vstřik paliva.

Reklama

Ve zmenšování motorů se angažuje zejména Ford. Nejmenší EcoBoost, jak se tyto motory jmenují, má objem litr a podle tvrzení výrobce se jeho blok vejde na list formátu A4. Tento tříválcový motor má přímé vstřikování a nízkotlaké přeplňování turbodmychadlem. Ford si ani neúčtuje příplatek za vozy s touto konstrukčně náročnější pohonnou jednotkou.

Hmotnost vozů snižují hlavně inovace v konstrukci. Objevovat se začínají například auta s plastovými koly

Italský Fiat pak vyvinul přeplňovaný motor o objemu 0,9 litrů, který má pouze dva válce. Osazuje jej do svých novějších modelů 500 a Panda. Podobnou cestou jde třeba koncern Volkswagen, který zkouší jakýsi „downsizing bez zmenšování“, totiž technologii, kdy se při nízkém zatížení vypíná polovina válců čtyřválcového motoru.

Downsizing podle Fordu. Tříválcový motor EcoBoost 1.0. (Foto: Ford)

Chybí ten správný zvuk

Zatímco s hlediska úspor je snižování velikosti a objemu motorů spíše pozitivní, pro samotný provoz může být i mírně problematické a konstruktéři automobilek se museli v rámci tohoto trendu vypořádat s mnoha problémy. Motory jsou komplikovanější, což může být na překážku hlavně v případě poruchy. Diagnostika či oprava malého technicky komplikovaného motoru vyjde podstatně dráž než u konvenčních „velkých“ pohonných jednotek. Jen případná výměna turba vyjde na desetitisíce korun.

Některým řidičům také chybí – snad s výjimkou dvouválce od Fiatu – tradiční zvuk motoru. Například u BMW v roce 2011 nahradili atmosférický řadový šestiválec 3.0 přeplňovaným dvoulitrovým motorem se čtyřmi válci. Papírově se sice jednalo o skvělý motor, ale zvukový projev a zátah jsou ty tam a opravdoví fanoušci sportovní jízdy si na internetových fórech nebrali servítky. Downsizing připravil také fanoušky Hondy o dvoulitrový motor z Hondy Civic Type-R. Naopak s povděkem je kvitováno mizení líných motorů o objemu 1400 ccm a jejich nahrazování živějšími dvanáctistovkami, které doplňuje turbo.

Snižme hmotnost, ušetříme palivo

Kromě nižší hmotnosti motorů se třeba ve Škoda Auto vylepšuje termomanagement a snižuje vnitřní tření motoru. To vše přispívá k nižší spotřebě, kterou vynikají zejména modely v řadě GreenLine. Vozy této řady disponují ještě dalšími úpravami v zájmu snižování spotřeby.

Každý rok investujeme přibližně tři miliardy eur do výzkumu a vývoje našich modelů osobních vozů – přibližně polovina z této částky jde do zelených technologií,“ říká Thomas Weber, člen představenstva společnosti Daimler, odpovědný za koncernový výzkum a vývoj divize Mercedes-Benz Cars na adresu snahy o snižování spotřeby vozů Mercedes.

V oblasti snižování objemu motoru za podmínky zachování stejných výkonových parametrů, ale snížení spotřeby a emisí se angažuje i Nissan. Motor 2,0 dCi se podařilo nahradit menším agregátem 1,6 dCi. Tato automobilka může čerpat ze zkušeností s elektromobilem Leaf, u něhož je efektivita jedním z klíčových parametrů úspěchu. Marek Vodička z Nissanu si ale myslí, že největší rezervy, co se týká snižování váhy, jsou v samotné konstrukci vozu.

Automobily a úspory:

• Nejúspornější auta střední třídy

• Ekologická a úsporná miniauta

• Hybridní auta na českém trhu

• Elektromobily v Česku

Kompaktní vozy mají zelenou

Spotřebu lze snížit i s nižší hmotností. Proto jsou módní malé vozy, ať jsou z koncernu VW (Škoda Citigo, VW Up!, Seat Mii) nebo jde o „trojčata z Kolína“ (Peugeot 10, Citroën C1 a Toyota Aygo) či třeba o Fiat 500. Malý vůz znamená nízkou váhu a tím i nižší spotřebu. Navíc se s ním i lépe parkuje. Ideální řešení do města.

Kromě toho se do výroby dostávají hybridní konstrukce a stále více se místo oceli využívá hliníkových či hořčíkových materiálů, které vynikají svojí nízkou váhou. Tyto materiály jsou předem testovány při automobilových závodech, jejich rozšíření v sériové výrobě však zatím brání příliš vysoká cena. Naopak použitelné je lepení dílů místo svařování, které také ušetří nějakou váhu.

Dvouválec TwinAir Fiat montuje také do populárního modelu 500 (Foto: Fiat)

Kromě hliníku se v konstrukci stále více uplatňují plasty, které dnes vykazují dříve těžko uvěřitelné parametry odolnosti a trvanlivosti,“ říká Jan Kuhn zastupující Mercedes-Benz a dodává, že u některých konceptů se již objevují jako alternativa plastová kola místo ocelových či hliníkových ráfků.

Snižování hmotnosti jednotlivých modelů je jedním ze základních kroků při snižování spotřeby a emisí. Tato snaha provází kompletní vývoj každého modelu,“ říká Jakub Šulc z produktové komunikace Škody Auto. Používají se zde například vysokopevnostní ocelové plechy v kombinaci s vyspělými inženýrskými řešeními. A odtučňovací kúra bývá pořádná – nový Golf sedmé generace je o 100 kilo lehčí než jeho předchůdce, nová Octavia zhubla dokonce o 102 kilogramů.

Autor: Redakce Nazeleno.cz