fbpx

Jak si vyrobit svoje vlastní kompletní jídlo v prášku0

Výživové nápoje, které prý dokážou nahradit plnohodnotné jídlo, získávají v poslední době na popularitě. Tento způsob stravování má své velké příznivce i odpůrce, jídlo v prášku se ale může hodit minimálně v případě, že nemáte na klasický pokrm čas. Věděli jste však, že takové jídlo si můžete za zlomek ceny připravit i doma?

Možná jste už slyšeli o tekutých náhražkách stravy, jako jsou Mana, Anapur, Soylent nebo Jake? Jde o sypkou směs určenou pro přípravu nápoje, který má údajně nahradit pestrou stravu v případě, že nemáte čas na přípravu nebo konzumaci jídla. Nápoj by měl poskytnout všechny důležité složky výživy a je možné tuto stravu konzumovat dlouhodobě.

Kompletní jídlo na cesty

To, jestli Mana další podobná jídla, dokážou dodat tělu živiny v ideálním poměru, je téma, na které mnohdy neznají odpověď ani výživoví poradci. Dlouhodobá konzumace těchto jídel podle odborníků ochabuje žvýkací svaly a snižuje střevní peristaltiku. Prostě jsme evolučně predisponovaní jídlo spíš pořádně žvýkat a dlouhodobá tekutá strava asi tělu kromě živin nic moc dobrého nepřinese. Pokud se ale budeme řídit heslem “všeho s mírou”, může být taková strava zajímavým doplněním běžné stravy právě ve chvílích, kdy bychom se k jídle třeba vůbec nedostali.

Takové jídlo se také může hodit třeba při různých sportovních akcích a výletech. Osobně se mi Mana hodila právě při několika horských výletech, kdy se naše cesta neočekávaně prodloužila a žádná restaurace nebyla v dohledu. Navíc i přes uvedené výhrady je kompletní jídlo velmi vhodná a zdravější náhrada nekvalitních konzerv a levných těstovin. Prostě rozhodování, zda si dát bůhví jak starou balenou obloženou bagetu nebo jednu o dost zdravější Manu či Anapur, je velmi jednoduché.

Kde najdu recept?

Co se týká ceny, jsou komerční výživové nápoje docela drahé, i když vás takové jídlo vyjde levněji, než oběd v restauraci. Počítejte s cenou cca 40 Kč za jednu porci, přičemž denně byste jich měli sníst pět. Pokud ale rádi experimentujete, zkuste si svoje „jídlo z prášku“ připravit sami. Budete muset sice investovat do surovin, jako jsou různé proteiny a jedlé oleje, jejich nákup si ale snadno naklikáte na specializovaných e-shopech. Zkusit můžete třeba Aktin.cz nebo Grizly.cz.

Je to jen experiment. Nepoužívejte následující recepty k řešení opravdových zdravotních či výživových problémů!

Pak mohou vaše virtuální kroky směřovat na web CompleteFoods, kde si můžete svůj recept snadno sestavit, ale spíš si zde vyberete některý ze stovek už hotových. Vaším dalším úkolem pak bude nakupit potřebné suroviny a smíchat je v přesném poměru (hodit se bude přesná digitální váha). Vybírat můžete různé recepty od jednoduchých, až po složité, případně si stvořit vlastní – aplikace na webu vám ve vašem receptu zobrazí přesné složení a zastoupení různých výživových složek.

Zkuste třeba recept s názvem tekutý koláč (dávka na jeden den):

  • Syrovátkový protein s vanilkovou příchutí – 249 g
  • Jemné ovesné vločky – 113 g
  • Psylium – 24 g
  • Cholin bitartrát – 1,34 g
  • Glukonát draselný – 10,7 g
  • Sůl – 3,51 g
  • Tableta mulitvitaminu
  • Tableta kalcia
  • Řepkový olej – 36 g

Všechny ingredience jsou dostupné v obchodech se sportovní výživou. Podle složení recept nezní moc chutně, ale uživatelé webu Completefoods, oceňují velmi dobrou chuť výsledného produktu.

Sama jsem si tady připravila následující recept, který si ale neklade neklade za cíl být kompletní náhradou jídla. Spíš jde o takové příležitostné výživné jídlo, které poskytne denní dávku proteinů, tuků a sacharidů. Je dobré to doplnit třeba ovocem nebo kysanou zeleninou:

  • Rýžový protein – 40 g
  • Syrovátkový protein – 110 g
  • Dextróza (Glukopur) – 10 g
  • Ovesné vločky – 180 g
  • Řepkový olej – 130 g
  • Psyllium – 10 g
  • Slunečnicová semínka – 50 g

Takže zkoušejte, co hrdlo ráčí. A připomínám: Uvedené recepty jsou experimentální. Chápu, že vám možná nebudou chutnat a nepoužívejte je k řešení svých zdravotních a výživových problémů! Pokud máte nějaké potravinové alergie nebo intolerance, respektujte to a do těchto dobrodružství se radši moc nevrhejte. A pokud jste se dosud s těmito jídly vůbec nesetkali, zkuste si nejdříve objednat vzorek Many, Soylentu nebo Anapuru, abyste byli v obraze, co od takové výživné kaše vůbec čekat.

Autor: Johana Rottová

Externí redaktorka Nazeleno.cz, městská cyklistka, matka. Pro Nazeleno.cz píše hlavně články o bydlení a zahradě.