Vzhledem k drahému zemnímu plynu a elektřině začíná hodně českých domácností opět topit dřevem. S tím ovšem často přichází i nutnost pořídit si motorovou pilu. Tu koupíte v každém hobbymarketu a naučit se s ní zacházet je při troše opatrnosti otázka jednoho odpoledne. Každá motorová pila – a je jedno jestli benzínová nebo elektrická – ale vyžaduje pravidelnou údržbu. Podívejte se, jak na to.

Čištění je důležité
Opravdový základ je pilu dobře čistit. Když říkáme dobře, myslíme tím opravdu dobře. Při řezání vzniká velké množství prachu a pilin. Právě prach a jemné piliny se snadno dostanou do mechanismu pily. Jemný prach se navíc dobře mísí s mazacím olejem a vzniká hmota, která je vyschnutí docela tvrdá a špatně se odstraňuje. Po každém použití je proto motorovou pilu nutné dobře vyčistit.
Jakmile skončíte práci, počkejte až pila vychladne (z vlastní zkušenosti vím, že spáleniny od výfuku se špatně hojí), demontujte lištu s řetězem a pečlivě ji očistěte. Většinou na to stačí hadr, nějaký kartáč a špičatý kus dřeva – rýpátko. Nezapomeňte očistit i rolnu a ozubené kolečko náhonu.
ReklamaKaždá pila má také svá charakteristická místa, která se zanáší. Těm pak musíte věnovat víc pozornosti. Například u mé pily značky Dolmar je to mechanismus napínání řetězu, do něhož prach smíchaný s olejem hodně proniká.
Ostrý řetěz je základ
Tupý řetěz nejen že špatně řeže, ale také zbytečně přetěžuje motor pily. Pokud máte ztupený řetěz, lišta pily se nadměrně zahřívá a špatně se vám pracuje. Broušení řetězu motorové pily chce čas, je proto dobré mít řetězů více a ty podle potřeby střídat.

Na broušení řetězu je dobré si pořídit přípravek (vodítko), který umožňuje držet správný úhel brousícího pilníku. Úhel broušení i velikost pilníku musí odpovídat vašemu řetězu. Při broušení začněte od nejhoršího zubu a stejným počtem tahu pilníkem pak zbruste i všechny ostatní. Je důležité, aby všechny zuby v řetězu byly nabroušené stejně. Zapomeňte také na různé elektrické brousky, bruste ručně – nejlepší je vodítko a odpovídající pilník.
Hodí se také čas od času nechat řetěz motorovky nabrousit ve firmě, která se to specializuje. Obvykle to stojí cca 150 Kč a získáte dobře a rovnoměrně nabroušený řetěz. Ten pak po práci můžete nějakou dobu jen lehce „oživovat“ pilníkem.
Mazání – pozor na starý olej
Motorovou pilu je nutné správně mazat – a to jak pilu s benzínovým motorem, tak elektrickou. Dvoutaktní motor potřebuje přidávat olej do benzínu, ale mazat je nutné také řetěz.
Do benzínu přidávejte olej podle pokynů výrobce a nepodceňujte přitom jeho správné ředění. Hodně lidí přidává do benzínu olej tak nějak od oka, doporučujeme však využít mixovací odměrku nebo odměrný válec. V benzínu nesmí být oleje moc ani málo. Pozor také, pokud jste v pile nechali palivo z minulé sezony. To raději ekologicky zlikvidujte, protože benzin s olejem časem degraduje a motoru by takové palivo neudělalo příliš dobře.
Také na mazání řetězu používejte vždy jen olej doporučený výrobcem. Zapomeňte na běžný fritovací olej, vyjetý olej z auta a další “zlepšováky”. Někteří prodejci varují před ekologickými oleji na řetěz. Pokud ale ekologický olej nenecháte v pile přes zimu (degraduje), nebývá s ním problém.
Elektrickou nebo benzínovou?
Z hlediska údržby je elektrická motorová pila výhodnější – odpadá vám starost o palivo a olej do benzínu. Elektrická motorová pila má tišší chod a práce je s ní celkově příjemnější. Vzhledem k nutnosti kabelu nebo dobíjení akumulátoru se ale elektrická motorovka hodí opravdu jen pro práce okolo domu. U akumulátorové pily počítejte s tím, že její výkonný motor akumulátory poměrně rychle vybije – obvykle tak za půl až hodinu řezání. Pokud plánujete třeba samotěžbu dřeva v lese, bez benzínové pily to nepůjde. Hluk a výfukové plyny vynahrazuje větší výkon a nezávislost.